Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

synchroon flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • synchroon flitsen

    Ik heb 'n body Nikon D800. En een 'oude' externe flits die ik destijds van m'n analoog toestel heb overgehouden ; namelijk een Nikon SB-20.
    Nu ben ik geinformeerd dat deze 'oude' flits niet op m'n digitale body mag geschoven worden.
    In de handleiding (pag 383) van m'n D800 vond ik terug dat de SB-20 geschikt is om aangestuurd te worden. (althans, dat is wat ik er uit op maak)
    Kan er mij iemand vertellen als ik idd met m'n D800, de oude SB-20 externe flits kan aansturen om synchroon te flitsen. Al dan niet met de ingeboude flits uitgeklapt. Uiteraard zonder deze op de body te schuiven.
    En als dat idd kan,, hoe ik daarbij moet te werk gaan? Wat dien ik op de body in te stellen? Wat dien ik op de externe flits in te stellen?
    Thx

  • #2
    Re: synchroon flitsen

    In die tabel kan je zien welke funkties beschikbaar zijn en daar staat remote niet bij, maar de flits mag gewoon op je toestel.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: synchroon flitsen

      Denk dat dit type oude flits geen optisch oog heeft om als slave te kunnen dienen, dan moet je een blokje kopen om eronder te schroeven dat als slave trigger werkt, wil je de flits los van het toestel gebruiken.
      Als je dat hebt dan manueel de kracht instellen op de flitser, en de flitser op je D800 ook op manueel instellen (met iets van kracht om de foto mee te belichten, of op de minst mogelijke kracht om hem enkel als trigger te gebruiken). Zeker niet op ttl laten staan want dan gaan de voorflitsen de flits al te vroeg laten afgaan.
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: synchroon flitsen

        Op de tabel, pagina 383 van de handleiding van m'n D800:
        SB-20 ;
        een V 'tje bij
        - A Niet-DDL autoamtisch
        - M Handmatig
        - REAR Synchronisatie op het tweede gordijn
        geen V 'tje bij
        - Stroboscopisch flitsen

        Over het al dan niet veilig te gebruiken, rechtstreeks op de body geschoven. Daar zijn de meningen over verdeeld lijkt mij.
        Volgens sommigen mag het. Volgens anderen mag geen enkele 'oude' flits uit het analoge tijdperk rechtstreeks op een digitale body gebruikt worden.... Of is het op z'n minst heel ongezond voor de digitale body.
        Het argument dat men mij vertelde, was dat elke 'oude' externe flits uit het analoge tijdperk, een kleine kortsluiting maakt als er geflitst wordt. En net dat, kan vroeg of laat fataal worden voor de digitale body ..... ?
        Ik zal er niet over dicussieren, want ik ben geen expert op gebied van electronica. Ik moet het doen met wat geschoolde mensen mij vertellen .......

        Dus m'n 'oude' SB-20 zou los van de body, niet synchroon kunnen aangestuurd worden?

        Comment


        • #5
          Re: synchroon flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
          Over het al dan niet veilig te gebruiken, rechtstreeks op de body geschoven. Daar zijn de meningen over verdeeld lijkt mij.
          Volgens sommigen mag het. Volgens anderen mag geen enkele 'oude' flits uit het analoge tijdperk rechtstreeks op een digitale body gebruikt worden.... Of is het op z'n minst heel ongezond voor de digitale body.
          Ik denk dat beste deskundige wel Nikon zal zijn over hun flitsen en camera's.

          Het verhaal van camera vernietigende flitsers gaat over nog veel oudere flitsers uit de tijd dat er nog geen of heel weinig elektronica in de camera's zat.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: synchroon flitsen

            Ik weet het nu wel zeker. M'n oude SB-20 gaat de vuilbak in ....
            Zo te lezen is er bij dit oude type van externe flitser geen mogelijkheid om los van de body synchroon te flitsen?!
            Wel,, wat ik nu ook zeker weet,, is dat deze flitser uit het tijdperk van analoge toestellen NIET op de digitale body's kan of mag gebruikt worden !!!
            Jawel,, ik heb het geprobeerd. En bij de eerste klikken leek het er op, dat deze prima werkte. Tot na een 5-tal foto's, ik plots op het display van m'n body zag dat er maar 'halve foto's' genomen werden.... Alsof er aan de onderkant van de foto een zwarte strook werd voorgehouden. En niet eens mooi recht, maar zelfs een beetje schuin. Ik wist even niet wat het was, probeerde opnieuw, maar het bleef. De ene keer al breder dan de andere keer. Tot ik de flits van de body had losgeschroefd. Dan meteen weer 'normaal'. Terug de proef op de som, flits weer op. En vrijwel meteen had ik weer maar 4/5 of zelfs 3/4 foto's. Terug af en meteen weer normaal.
            Ik weet dus nu wel heel zeker... !!! De oude flitsen uit het analoge tijdperk gebruik je NIET op de digitale body's !!! Ik ben al blij dat mijn body geen schade heeft opgelopen !!!

            Comment


            • #7
              Re: synchroon flitsen

              Die zwarte band komt (waarschijnlijk) van een te korte flits sync tijd. Probeer die eens boven 1/200 te houden?
              http://www.catchlight.be
              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

              Comment


              • #8
                Re: synchroon flitsen

                Dus mogelijk kan de oude SB-20 geen sluitertijden aan die korter zijn 1/200 ??
                Of kan dit opgelost worden via instellingen op body en/of op externe flits?

                Comment


                • #9
                  Re: synchroon flitsen

                  1/250 is meestal het maximum. Dat is een beperking van de body en niet van de flits (heeft te maken met de manier waarop de sluiter werkt).

                  Over high speed sync heb ik niet veel kaas gegeten, maar het staat u vrij te googlen. Dat zijn 'systemen' waarmee je wel snellere sluitertijden kan halen. Misschien dat iemand anders daar een boompje over kan opsteken.
                  http://www.catchlight.be
                  Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                  https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                  Comment


                  • #10
                    Re: synchroon flitsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                    1/250 is meestal het maximum.
                    Dus alles korter als 1/250 is ok? Dan ga ik de volgnde keer flitsen op 1/8000ste......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: synchroon flitsen

                      niet in de vuilbak gooien, ik kom hem wel halen.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: synchroon flitsen

                        hjanssen: ik denk dat je wel beter weet dan de TS op een dwaalspoor te brengen.
                        Maximum zoals in snelheid, niet in tijd.
                        http://www.catchlight.be
                        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                        Comment


                        • #13
                          Re: synchroon flitsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                          hjanssen: ik denk dat je wel beter weet dan de TS op een dwaalspoor te brengen.
                          Maximum zoals in snelheid, niet in tijd.
                          ik fotografeer niet in snelheid maar in tijd en je geeft een tijd en gebruik daarbij dan ook het bijbehorende begrip.

                          Dat is hetzelfde als mensen die begrijpen bij kleiner diafragma, een kleiner getal ipv een kleiner gaatje.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: synchroon flitsen

                            Ik zal er op letten...
                            http://www.catchlight.be
                            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                            Comment

                            Working...
                            X