Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergroting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergroting?

    Hallo iedereen,


    Hoe krijg ik nu het makkelijkst een vergroting groter dan 1:1? En met welke brandpuntafstand/lens zou ik dit best doen?

    Liefst zonder dat het onderwerp in mijn lens kruipt...of is dat altijd zo?

  • #2
    Re: Vergroting?

    Met tussenringen en een 50mm lens oid.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Vergroting?

      1/1 bij fullframe, wil zeggen dat je bij een 50 mm lens een "tussenring" van 50mm moet steken. En ja, dan kruipt het ding in je lens (bijna toch)
      bij een 28mm moet je dan maar een tussenring van 28mm gebruiken om dezelfde vergroting te krijgen.

      Voorzetlenzen zijn ook een optie.
      Maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, het scherpstelpunt naar voor brengen en dus moet je korter op je onderwerp gaan zitten.
      of een tweede lens omgekeerd monteren. Maaar ook dan word de scherpstelafstand KLEIN.

      Succes!!

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Vergroting?

        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        1/1 bij fullframe, wil zeggen dat je bij een 50 mm lens een "tussenring" van 50mm moet steken. En ja, dan kruipt het ding in je lens (bijna toch)
        bij een 28mm moet je dan maar een tussenring van 28mm gebruiken om dezelfde vergroting te krijgen.

        Voorzetlenzen zijn ook een optie.
        Maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, het scherpstelpunt naar voor brengen en dus moet je korter op je onderwerp gaan zitten.
        of een tweede lens omgekeerd monteren. Maaar ook dan word de scherpstelafstand KLEIN.

        Succes!!

        Tom
        Vreemd .. ik heb een heel andere visie op het begrip 1:1 .. namelijk deze

        macro-photography-understanding-magnification

        .. ook het dwingend gebruik van tussenringen is mij totaal vreemd in deze alsook de "rekenkunde" die er bij vermeld wordt ..

        bvb en zonder "attributen" whatsoever ...

        macro-lens-for-canon-ef-full-frame

        .. om nog maar niets te zeggen van deze en zijn "vriendjes" ... ???

        Canon_MP-E_65mm_f/2.8_1-5x_Macro_lens

        Voor "dichtbij" fotografie met gebruik van de daarvoor noodzakelijke apparatuur wordt zowel de afstand onderwerp-sensorvlak als de scherptediepte (heel) klein, dat is helaas een wet van de optica ...

        Comment


        • #5
          Re: Vergroting?

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Vreemd .. ik heb een heel andere visie op het begrip 1:1 .. namelijk deze

          macro-photography-understanding-magnification

          ...
          bedankt, deze had ik nog niet.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Vergroting?

            akkoord...

            maar aangezien we met een beginner te maken hebben denk ik dat 630 euro voor de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM redelijk veel is... de MPE65 DE MACRO lens reken maar rond de 1000 euro... Ik heb dat geld niet even opzij staan voor macro eens te proberen... en een lens alleen maakt ook DE foto nog niet.

            De tussenringen (set van 3) kost iets van een 170-200 euro nieuw. tweedehands nog minder. En dan klopt mijn verlengingsfactor wel hoor... ja, geen 100% maar goed genoeg.
            Ook de voorzetlens is best betaalbaar en geeft je een "macro" functie. zonder tussenringen dan!! en met wat minder licht-verlies dan met tussenringen. Kwaliteit is soms maar zus en zo maar niet slecht!!
            tja, ik heb "makkelijkste manier" en "junior member" maar ineens samengevat in "hoe goedkoper hoe liever" Ook het beroep "student" kan al een tip zijn...

            enfin, dichtbij zal het beestje (bijna) altijd moeten komen om een mooie 1/1 vergroting te krijgen.

            Bij mij is 1/1 ook nog altijd "zoals het beestje groot is in het echt, zo staat het ook op mijn negatief" hoe je dat bereikt is dan van ondergeschikt belang.
            Succes Bram!!
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Vergroting?

              Hallo iedereen,

              Ik heb dus wel een macro lens, 100mm 2.8. Maar ik zou graag groter kunnen gaan dan 1:1 (of soms toch) zonder dat de scherpstelafstand te klein wordt. Ik vroeg me af of ik enkele manieren over het hoofd had gezien.
              Het komt er dus op neer dat je voor meer vergroting altijd dichterbij zal moeten komen...

              (TomStr, Junior member wil niet zeggen dat je maar net fotografeert, maar dat je nog niet zo lang op het forum actief bent. Nu is dit bij mij wel waar, maar laten we niet met zinloze stellingen beginnen he.
              En hoe goedkoper hoe liever is voor iedereen wel zo denk ik. Hangt van je kwaliteitseisen (en budget) af hoeveel je werkelijk voor iets over hebt naar mijn bescheiden mening.)

              Ik vrees dat nikon nog geen lens heeft die groter dan de 1:1 verhouding gaat. Ik ben deze toch nog niet tegengekomen.

              Comment


              • #8
                Re: Vergroting?

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                akkoord...

                maar aangezien we met een beginner te maken hebben denk ik dat 630 euro voor de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM redelijk veel is... de MPE65 DE MACRO lens reken maar rond de 1000 euro... Ik heb dat geld niet even opzij staan voor macro eens te proberen... en een lens alleen maakt ook DE foto nog niet.

                De tussenringen (set van 3) kost iets van een 170-200 euro nieuw. ...
                Binnen de "andere" merken heb je voor iets méér dan uw set tussenringen een degelijke 1:1 macrolens .. dan heb je al de verliezen niet die je met die passieve stukken en met voorzetglas hebt, helemaal niet .. als men besluit voort te gaan met macro dan zijn de tussenringen helaas een verloren investering ... JMHO

                Comment


                • #9
                  Re: Vergroting?

                  Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                  Hallo iedereen,

                  Ik heb dus wel een macro lens, 100mm 2.8. Maar ik zou graag groter kunnen gaan dan 1:1 (of soms toch) zonder dat de scherpstelafstand te klein wordt. Ik vroeg me af of ik enkele manieren over het hoofd had gezien.
                  Het komt er dus op neer dat je voor meer vergroting altijd dichterbij zal moeten komen...

                  ....
                  men kan de wetten van de optica helaas geen poot uitvijzen ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergroting?

                    Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                    Hallo iedereen,

                    Ik heb dus wel een macro lens, 100mm 2.8. Maar ik zou graag groter kunnen gaan dan 1:1 (of soms toch) zonder dat de scherpstelafstand te klein wordt. Ik vroeg me af of ik enkele manieren over het hoofd had gezien.
                    Het komt er dus op neer dat je voor meer vergroting altijd dichterbij zal moeten komen...

                    (TomStr, Junior member wil niet zeggen dat je maar net fotografeert, maar dat je nog niet zo lang op het forum actief bent. Nu is dit bij mij wel waar, maar laten we niet met zinloze stellingen beginnen he.
                    En hoe goedkoper hoe liever is voor iedereen wel zo denk ik. Hangt van je kwaliteitseisen (en budget) af hoeveel je werkelijk voor iets over hebt naar mijn bescheiden mening.)

                    Ik vrees dat nikon nog geen lens heeft die groter dan de 1:1 verhouding gaat. Ik ben deze toch nog niet tegengekomen.
                    Probeer eens met een teleconverter. Ik gebruik er zelf nooit een, maar het schijnt dat die geen invloed hebben op de minimale scherpstelafstand (misschien kan iemand dat hier bevestigen/tegenspreken). Dezelfde afstand en een langere lens geeft een grotere vergroting.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergroting?

                      Tja, macro... voor mij waren mijn tussenringen een mooie investering, goedkoop (ik heb geen 50 euro betaald) en goed, toch met een 50mm of 28mm lensje... ik neem graag eens een "macro" foto maar niet aan de lopende band. Dus: voor mij was de investering in een echt macro lens wat te groot...
                      ik weet niet wat de 100mm macro doet met een extra voorzetlens of tussenring. Proberen? dan zou je naar meer dan 1/1 kunnen gaan, maar of dat optisch mogelijk is bij een macro lens op de macro stand? geen idee.
                      je kan ook altijd een omgekeerde lens gebruiken met een omkeerring dus 2 lenzen op elkaar zetten. Je gebruikt dan je tweede lens als voorzetlens eigenlijk. kan zeer grote vergrotingen geven. Maar bij macro altijd: (of ik moet zeer fout zijn) een verdomd kleine scherptediepte en een kleine scherpstelafstand.
                      tja, junior member icm student... sorry dat ik eens gokte over je budget of ervaring.
                      tiens, wil "junior member" zeggen dat je dan nog niet lang actief bent?? dat wist ik als senior member nog niet (maar laat ons hier niet met zinloze stellingen beginnen )
                      teleconverter tiens, dat zou idd kunnen helpen, lijkt me toch, ik kan het zelf niet testen. Vergeet niet dat je dan weer licht verliest. Maar heb wel een 2*teleconvertor liggen. Van waar ben je Bram? je mag altijd de tussenringen of de convertor eens hier in de tuin komen uitproberen.

                      Tom
                      Last edited by TomStr; 17 mei 2013, 09:03. Reden: typo
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vergroting?

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        men kan de wetten van de optica helaas geen poot uitvijzen ...
                        het zou soms anders heel makkelijk zijn
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vergroting?

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          1/1 bij fullframe, wil zeggen dat je bij een 50 mm lens
                          Zou dat bij crop anders zijn?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vergroting?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Zou dat bij crop anders zijn?
                            zou dit een retorische vraag zijn?
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vergroting?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Zou dat bij crop anders zijn?
                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              zou dit een retorische vraag zijn?
                              "retorische vraag: er wordt geen antwoord verwacht" dus bij deze: geen antwoord
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment

                              Working...
                              X