Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oudduitse Herder, Rex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oudduitse Herder, Rex







    Algemeen voorkomen:
    De Oudduitse herder is geen oud ras. Het ras is ontstaan uit de "gewone" Duitse herdershond. Vroeger was "Duitse Herder" nog geen rasnaam maar een verzamelnaam voor verschillende soorten herdershonden.

    Door éénkleurige honden uit te sluiten van de fok en later ook de ruw- en langharige honden is het populaire ras "Duitse Herder", zoals wij hem nu kennen, ontstaan. Er worden nog steeds langharige herders uit "gewone" Duitse herders geboren maar ze worden door de Standaard vereniging als een fokuitsluitende fout bestempeld.

    Rond het einde van de 18e eeuw wilde Ritmeester Max von Stephanitz een diensthond , een sterke, moedige hond met goede werkkwaliteiten en een wolfachtig uiterlijk. Zijn ideale hond vond hij op een tentoonstelling van gebruikshonden in Frankfurt. De hond heette Hektor Linksrhein. Hij besloot deze hond aan te kopen en op 22 april 1899 bracht de Ritmeester deze hond uit op een tentoonstelling in Karlsruhe onder de naam : Horand vom Grafrath

    Op dezelfde dag richtte hij de Deutschen Schäferhunde-Verein (SV) op. In september 1899 werd de rasstandaard van de Duitse Herdershond aangenomen en in mei 1900 werd het fokregister (Zuchtbuch) goedgekeurd met als stamvader van de huidige Duitse Herder : Horand vom Grafrath. Hij werd dus de eerste hond met een stamboom : SZ-nummer 01

    In 1984 werd in Duitsland door de grote groep liefhebbers van de langharige herdershond het "Langhaar-Schäferhunde-Verband Deutschland" opgericht. Er werd met uitsluitend langharige honden verder gefokt en zo ontstond het ras Oudduitse Herder.

    Het verschil tussen de Oudduitse herdershond en de Duitse herderhond is de lengte van de vacht. Door zijn lange haren toont de Oudduitse herder machtiger dan de Duitse herder. Verder is zijn ruglijn recht en niet schuin aflopend zoals bij de Duitse herder. Zijn inzetmogelijkheden zijn net als bij de Duitse herder breed: beschermhond, diensthond, reddingshond, blindengeleidehond of familiehond.
    De Oud-Duitse herdershond is middelgroot, licht gestrekt, krachtig en goed gespierd, de botten droog en de totale structuur vast.

    Er bestaan 2 soorten Oud-duitse herders.
    De oorspronkelijke DDR lijn, dat is de Oost-Duitse lijn.
    De West-Duitse lijn is de kynologische lijn, de zogenaamde showlijn.
    Last edited by jessey; 11 mei 2013, 14:04.

  • #2
    Re: Oudduitse Herder, Rex

    mooi shot.
    alleen jammer dat de oren naar achter gericht staan.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Oudduitse Herder, Rex

      Mooie foto.

      Langharige Duitse Herders zijn sinds een aantal jaar wel toegestaan.
      Een opmerkelijk verschil tussen de Oud en normale is de rug.

      Comment


      • #4
        Re: Oudduitse Herder, Rex

        Wat een pracht dier. Ik hoop voor jou dat het de jouwe is. Ik heb als kind ook een duitse herdershond gehad. Toffe honden

        Comment


        • #5
          Re: Oudduitse Herder, Rex

          Erg mooie hond enkel jammer van de bloempjes boven zijn L oor, misschien kan je daar nog iets fiksen,. Kleuren zijn ook prachtig!
          vriendelijke groeten, Sien

          Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

          Comment


          • #6
            Re: Oudduitse Herder, Rex

            Prachtige kop. Ziet er uit alsof je er veel liefde van mag verwachten. Niet zoals
            die van mij. Ik ging eens met hem wandelen. En toen kreeg ik het aan de stok
            met een man of vier, die vonden dat ik niet moest roken. Wel, mijn hond koos
            onmiddellijk hun kant. Hij viel me verdorie het eerste aan om de andere op te
            jutten. Maar ja, hoe gaat dat in het leven? 's Avonds likte hij mijn wonden...

            Comment


            • #7
              Re: Oudduitse Herder, Rex

              Staat er heel mooi en scherp op Jessey
              Vind het alleen wat jammer dat er bloemetjes uit z'n oren en hoofd groeien Maar waar zeuren we over...

              Groetjes
              Marc
              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

              Comment


              • #8
                Re: Oudduitse Herder, Rex

                Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                Staat er heel mooi en scherp op Jessey
                Vind het alleen wat jammer dat er bloemetjes uit z'n oren en hoofd groeien Maar waar zeuren we over...

                Groetjes
                Marc
                Haha marc is het dan niet de realiteit
                Die we normaal gesproken weg werken.

                Ik heb ook een extra foto gepost

                Vriendelijke groet, jessey

                Comment


                • #9
                  Re: Oudduitse Herder, Rex

                  How die tweede is nog mooier. hij staat er echt prachtig op.
                  @ Doudeke : was jou hondje een keffertje ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oudduitse Herder, Rex

                    Toffe honden mits een goeie opvoeding... maar dat is bij elke hond zo.
                    Ik had ook een herder, heet ook Rex.
                    Mooie foto's, voor mij wel iets te donker.
                    facebook
                    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oudduitse Herder, Rex

                      Mooie fotos van een mooi dier.
                      Altijd leuk,die extra info.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oudduitse Herder, Rex

                        Op mijn monitor is hij niet te donker. Op tablet en mob is hij goed

                        Vriendelijke groet, jessey

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oudduitse Herder, Rex

                          Voor mij is de tweede quasi perfect .
                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oudduitse Herder, Rex

                            Deze 'oud duitse' herder is gewoon een standaard DH met langhaar.

                            De Harzer Fuchs en andere 'Bodenständige Hütehunde' zijn de echte oud duitse herders.

                            Wel n mooie hond natuurlijk. Ms wat te hard verscherpt.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oudduitse Herder, Rex

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Deze 'oud duitse' herder is gewoon een standaard DH met langhaar.

                              De Harzer Fuchs en andere 'Bodenständige Hütehunde' zijn de echte oud duitse herders.

                              Wel n mooie hond natuurlijk. Ms wat te hard verscherpt.
                              Sorry john,

                              De eigenaar vertelde mij dat het een echte Oud-duitse herder is.

                              Vriendelijke groet, jessey

                              Comment

                              Working...
                              X