Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellen toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellen toestel

    hallo

    als ik foto's wil nemen vb landschap of gebouwen op welk diafragma moet ik dit instellen , hoe kan je dit nu weten hebben jullie daar een truckje voor, bij bewolking op vbf8 bij zonnig iets anders , hoe bepaal je wat wanneer voor een mooie foto.
    grz patrick
    nikon D90 nikon 18-105-3.5-5.6G,

  • #2
    Re: instellen toestel

    de diafragma keuze hangt van veel factoren af.

    enkele vragen die je je moet stellen:

    hoeveel scherpte diepte wil ik in mijn foto?
    Wat zijn de lichtomstandigheden?
    Heb ik ook een hoge sluitertijd nodig, of werk ik op statief en mag de tijd lang zijn?
    Welke iso waarde wil ik ten hoogste gebruiken...?

    kortom, een eensluitend antwoord op je vraag is er niet meteen te verzinnen.

    Bij landschappen kan je echter best een klein diafragma ( groot getal) gebruiken om zoveel mogelijk scherptediepte te hebben. Maar weeral, misschien wil je dat net niet en kies je voor een groot diafragma ( klein getal ) ...om een andere effect te bereiken...

    geniet van je keuzes...

    Carlos

    ps: je kan ook altijd eens dezelfde foto maken met verschillende diafragma's en dan de resultaten vergelijken. daar zul je veel van leren...
    lidnummer: BD1995BE

    Comment


    • #3
      Re: instellen toestel

      Oorspronkelijk geplaatst door cazan Bekijk bericht
      als ik foto's wil nemen vb landschap of gebouwen op welk diafragma moet ik dit instellen , hoe kan je dit nu weten hebben jullie daar een truckje voor, bij bewolking op vbf8 bij zonnig iets anders ,
      Daar gebruik je de ingebouwde belichtingsmeter voor en als je de camera op A zet zorgt de camera zelf voor de goede belichting(voor de rest met sluitertijd en iso boekje kopen of cursus volgen).


      Oorspronkelijk geplaatst door cazan Bekijk bericht
      hoe bepaal je wat wanneer voor een mooie foto.
      dat bepaal je aan de hand van de schrptediepte die je wil en niet voor de belichting.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: instellen toestel

        Natte vinger methode die redelijk kan werken ....

        Sunny_16_rule

        Comment


        • #5
          Re: instellen toestel

          of met dit eens...spelen
          Depth of field and hyperfocal distance calculator


          grts
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment

          Working...
          X