Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

    Het gaat vooral om de snelheid waarmee de bestanden weggeschreven worden. Bij aankoop van mijn D800 wou ik een Sandisk Extreme Pro aanschaffen en de zaakvoerder zei mij dat je met een ultra even goed gediend bent voor maar de helft van de prijs. Ik heb er dan maar zo eentje gekocht, maar ik ondervind toch traagheid in de verwerking van de bestanden. Welke zijn jullie ervaringen? Is de prijs van een Sandisk Extreme Pro het waard?
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

    Als je meerdere foto's kort na elkaar maakt tot de interne buffer vol zit, dan merk je een verschil tussen de snelste en de minder snelle geheugenkaartjes.
    Zeker bij de heel grote bestanden die een D800 moet wegschrijven kan dat een groot verschil geven.
    Met een sneller kaartje kan je dan meer foto's kort na elkaar maken vooralleer de camera begint te haperen.

    Of het dat prijsverschil waard is, dat is afhankelijk van het soort foto's dat je maakt.
    Bij studiofotografie zal het niet zo snel nodig zijn om het duurste geheugenkaartje te gebruiken, bij actiefotografie waarbij je geregeld meerdere foto's na elkaar maakt zal een sneller geheugenkaartje wel beter zijn.
    Zolang de camera niet hapert als je de volgende foto wil maken is er eigenlijk niets aan de hand, dan kan je net zo goed met een goedkoper geheugenkaartje werken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

      .....
      Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:38.

      Comment


      • #4
        Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

        Of supersnelle lexar 1000X CF kaartjes. Merkte op mijn 7D goed het verschil tussen deze en de sandisk extreme CF (wel niet pro)
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

          De reden waarom ik eigenlijk naar een SD kaart ben overgestapt op mijn D800E is (ik heb trouwens nog een Panasonic LX5 die daar ook op werkt) omdat mijn MacBookPro enkel een SD slot heeft. Dus geen cardreader meer ertussen. Maar ik denk dat ik terug zal gaan naar CF. Ik lees ook dat CF minder risico heeft om stuk te gaan. In 12 jaar digitale fotografie heb ik immer nog geen enkel CF kaartje stuk gehad. Wel heb ik een cardreader warvan een pinnetje is afgekraakt maar ik heb de indruk dat dit geen invloed heeft. Toch niet aan te raden die nog te gebruiken denk ik.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

            Om problemen te vermijden kan je een geheugenkaartlezer waar een pinnetje van afgebroken is beter meteen vervangen.
            Bij aankoop van een CF-geheugenkaartlezer let je er best op dat het er een is waar het kaartje vrij diep in moet, dat vermindert de kans dat het schuin zit ten opzichte van de kwetsbare contactjes.
            Ik gebruik al jaren een Sandisk geheugenkaartlezer, en die werkt heel goed (een nieuwe zou ondertussen misschien wel sneller kunnen zijn, want ik denk dat die minstens 6 jaar oud is).
            Je kan beter niet de goedkoopste geheugenkaartlezers gebruiken, ook niet voor SD en andere types, want als er iets mis gaat met geheugenkaartjes, dan is dat meestal in de kaartlezer (een slecht contact kan ervoor zorgen dat een kaartje defect raakt).

            In mijn computer zit standaard een kaartlezer waar de meeste types in passen, maar die gebruik ik nooit voor de CF-kaartjes omdat het kaartje daar maar een paar millimeters in gaat vooralleer het tegen de contacjes zit.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Om problemen te vermijden kan je een geheugenkaartlezer waar een pinnetje van afgebroken is beter meteen vervangen.
              Bij aankoop van een CF-geheugenkaartlezer let je er best op dat het er een is waar het kaartje vrij diep in moet, dat vermindert de kans dat het schuin zit ten opzichte van de kwetsbare contactjes.
              Ik gebruik al jaren een Sandisk geheugenkaartlezer, en die werkt heel goed (een nieuwe zou ondertussen misschien wel sneller kunnen zijn, want ik denk dat die minstens 6 jaar oud is).
              Je kan beter niet de goedkoopste geheugenkaartlezers gebruiken, ook niet voor SD en andere types, want als er iets mis gaat met geheugenkaartjes, dan is dat meestal in de kaartlezer (een slecht contact kan ervoor zorgen dat een kaartje defect raakt).

              In mijn computer zit standaard een kaartlezer waar de meeste types in passen, maar die gebruik ik nooit voor de CF-kaartjes omdat het kaartje daar maar een paar millimeters in gaat vooralleer het tegen de contacjes zit.
              Bedankt Bart, interessante tips.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                Een extreme pro is zeker wat sneller maar zal uiteindelijk toch nog een stuk trager zijn dan een CFcard.
                Ik gebruik in mijn D800 een 32 GB Sandisk SD extreme Pro (95MB/sec.)
                Met een aangepaste ingebouwde kaartlezer in mijn computer (inwendig aangesloten op usb3.0) gaat het inlezen hier toch wel deftig snel.
                Ivm. je camera, met een trager kaartje werkt dat evengoed, tenzij je regelmatig je buffer volschiet natuurlijk.

                Wat beterft de buffer van de D800, deze heeft in raw opslag een volume van 16 beelden, wat voor de meeste gebruikers ruim
                voldoende is denk ik, bij jpg opslag is dat ongeveer het dubbele.

                Comment


                • #9
                  Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

                  geheugenkaartjes kan ik je niet aanraden, buiten wat al gezegd is. een super cardreader kan ik je wel. werk al een hele tijd met een lexar pro usb 3.0 sd/cf lezer. cf zit er heel diep in. kan ook dicht geclickt worden zodat er niks in kan tijdens transport of zo. voelt heel stevig aan, wel niet goedkoop.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snelste SD kaarten voor de Nikon D800 ?

                    Heb sinds kort de Hoodman steel cf 145mb/s kaartjes. En echt zeeer content mee! Snelheid is super en ze zijn onbreekbaar. Als 2e kaartjes gebruik ik de Sandisk extreme pro sd kaartjes, maar deze kunnen niet tippen aan de hoodman qua snelheid. You get what you pay for.

                    PS Toshiba heeft nu ook een gelijkaardig product als de hoodman's.

                    Comment

                    Working...
                    X