Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geheugenkaartjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • geheugenkaartjes

    Beste

    Ik heb 1 geheugenkaart van 16 gb in mijn eos 550 D zitten, en ik fotografeer in raw+jpeg

    ik vraag mij namelijk af hoeveel foto's ik hiermee kan maken?

    thx
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: geheugenkaartjes

    Staat dit niet aangegeven op de camera ?
    Handleiding voorziet je als goed is ook in een antwoord.
    Tevens welk formaat JPEG gebruik je klein/middel/groot en zelfde geld voor RAW

    Gezien de informatie die je verstrekt kan men je geen echt antwoord geven dan verwijzen naar de handleiding, waar deze informatie terug te vinden is ;-)

    Comment


    • #3
      Re: geheugenkaartjes

      kan je aflezen van je camera. schat een 700tal, is maar een schatting eh
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: geheugenkaartjes

        Heb even berekend en zou zo'n 440 opnames kunnen maken in raw + jpeg (large).

        Wel van verschoten dat het er zo weinig zijn.

        Voorlopig kom ik nog toe, maar voor de zomer komen er zeker een paar bij voor de reizen.
        Canon EOS 550D // 15-85mm IS

        Comment


        • #5
          Re: geheugenkaartjes

          Of Raw of Jpeg kan een optie zijn om wat ruimte te maken op je kaartje
          Wat doe je met je Jpeg als je ook in Raw fotografeerd ???? Niks lijkt me.
          En omgedraaid ook niet, lijkt me dus simpel.
          Of 't een of 't ander.
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

          Comment


          • #6
            Re: geheugenkaartjes

            Waarom ik dit doe is als de jpeg goed is, dat ik geen tijd hoef te steken in een bewerking.

            groetjes

            Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
            Of Raw of Jpeg kan een optie zijn om wat ruimte te maken op je kaartje
            Wat doe je met je Jpeg als je ook in Raw fotografeerd ???? Niks lijkt me.
            En omgedraaid ook niet, lijkt me dus simpel.
            Of 't een of 't ander.
            Canon EOS 550D // 15-85mm IS

            Comment


            • #7
              Re: geheugenkaartjes

              Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
              Waarom ik dit doe is als de jpeg goed is, dat ik geen tijd hoef te steken in een bewerking.

              groetjes
              Dat doe ik ook, en wat ik doe is goed (volgens mij, althans)
              En voor de prijs van een kaartje hoef je het niet te laten. Mijn D7000 geeft 318 beelden aan op een leeg kaartje (instelling is 14 bits-RAW+JPG Fine Large, dus in beide gevallen het grootste formaat). Ik probeer nu een kaartje vol te schieten, dan weet ik ook gelijk hoeveel er echt op kunnen. Wel rekening houden met de variabele compressie van JPGs, reken toch maar wat minder voor de zkerheid. Let wel, dit is met een Nikon D7000, 16MP sensor. Voor elke camera (ook met dezelfde sensor) is het weer anders.
              Ik gebruik Sandisks, Extreme van 30MB/s. Ik heb snellere kaartjes geprobeerd, maar dat maakt geen merkbaar verschil uit bij het wegschrijven (van een mitraillettereeks). De snelheid van de bus is ook niet oneindig.
              Ik sta nu op 115 beelden geschoten, volgens de camera kunnen er nog 227 bij, dus 342 totaal. We gaan verder... 200 shots, rest 161, samen 361
              250 clicks, blijft 123, totaal 373
              300 foto's, beschikbaar 84 te gaan. Dus 384...
              350 stuks, nog 45, voor de wiskundeknobbels is dat samen 395
              400 beeldjes, mag nog 7x schieten, dus 407
              En de winnaar is..... 408 beelden, 90 meer dan eerst geschat.
              Als je soortgelijke resultaten bekomt, hoef je je geen zorgen te maken. Reken dan gerust met wat de camera opgeeft bij een leeg kaartje, dan heb je zeker voldoende capaciteit. Als je een tablet/notebook hebt, kun je sowieso beter je foto's naar daar copiëren, en dan op één of meerdere USB sticks, die je niet samen bewaart. Ik maak op verplaatsing (langer dan een dag) copy's op 2 hard disks en twee of meer USB sticks. De kaartjes formatteer ik na controle van de verschillende copieën, de drives en sticks liggen op verschilllende plaatsen, bij vliegreizen een deel bij mij, een deel bij mijn vrouw, niets in baggage. In de auto idem, hotelkamer ook, soms in een safe. Paranoïde? Nee, ik vind het gewoon zonde en/of lullig om foto's kwijt te raken, of het nu souvenirs zijn of "ernstig werk".
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: geheugenkaartjes

                Beter meer kaartjes dan één kaart waar alles op kan - en dan om zeep. Te snel uit de camera halen of statische electriciteit volstaan om schade te hebben. Ikzelf fotografeer altijd op 8GB kaarten. En ok da's wat dj-spelen...
                Qua merken - enkel Lexar en Sandisk - niks anders. En ook de gewone 30MB/s van Sandisk (SDHC) - goed genoeg, en betaalbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: geheugenkaartjes

                  Mijn D800E geeft 399 foto's te gaan weer als schatting voor een 32gb kaartje. Ik krijg er makkelijk 550 uit. Want die schatting van 399 is als elk kleur elk detail,... opgeslagen wordt veronderstel ik. Als je dus een hogere iso gebruikt of een minder zwaar onderwerp hebt, zijn je bestanden kleiner.

                  Comment


                  • #10
                    Re: geheugenkaartjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Beter meer kaartjes dan één kaart waar alles op kan - en dan om zeep. Te snel uit de camera halen of statische electriciteit volstaan om schade te hebben. Ikzelf fotografeer altijd op 8GB kaarten. En ok da's wat dj-spelen...
                    Qua merken - enkel Lexar en Sandisk - niks anders. En ook de gewone 30MB/s van Sandisk (SDHC) - goed genoeg, en betaalbaar.
                    In 11 jaar digitale fotografie heb ik nog nooit een kapotte kart in de camera gehad en slechts één kapotte in de was, dus dat risiko is volgens veel kleiner als: verrleizen, verkeerde kaart formateren ed. Ik werk met één kaart en een oude kaart in de tas voor eventuele overflow.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: geheugenkaartjes

                      Zover ik mij herinner, nooit een kapotte kaart gehad, ook een 10-tal jaar in camera's, al wat langer in audio recording, en veel langer in andere toepassingen en apparaten. Wel een defecte USB stick gehad (merkproduct, maar ik weet niet meer welk merk), geen drama, want ik heb dus steeds minstens 2 exemplaren.
                      Die kaartjes kunnen heel wat hebben, magnetische velden zijn niet gevaarlijk, omdat het RAM opslag is. Statische electriciteit is natuurlijk wel fataal, maar dan moet het al over erg grote ladingen gaan, of rechtstreekse verbinding met de contacten. Mechanische sterkte van SD kaartjes is niet enorm, maar ik stop ze nooit in mijn broekzak. Als dat al zou moeten, dan in een vel papier dat meermaals gevouwen is, ook een goede bescherming tegen electrische problemen.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: geheugenkaartjes

                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Statische electriciteit is natuurlijk wel fataal, maar dan moet het al over erg grote ladingen gaan, of rechtstreekse verbinding met de contacten.
                        Dit spreekt nog meer voor één kaart in de camera, die er enkel uitkomt voor verbinding met de computer.


                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Mechanische sterkte van SD kaartjes is niet enorm, maar ik stop ze nooit in mijn broekzak. Als dat al zou moeten, dan in een vel papier dat meermaals gevouwen is, ook een goede bescherming tegen electrische problemen.
                        Bij een D50 heb ik verschillendeechanisc('gebroken') SD kkartjes gehad, maar bij MFT nog geen één en ik denk dat dat kwam door de kaartlezer in mijn laptop en nu gebruik ik een losse kaartlezer.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: geheugenkaartjes

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Dit spreekt nog meer voor één kaart in de camera, die er enkel uitkomt voor verbinding met de computer.


                          Bij een D50 heb ik verschillendeechanisc('gebroken') SD kkartjes gehad, maar bij MFT nog geen één en ik denk dat dat kwam door de kaartlezer in mijn laptop en nu gebruik ik een losse kaartlezer.
                          Zo hoort het inderdaad, enkel uithalen om te copieren. Daarna formateren.
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment

                          Working...
                          X