Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso waarde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iso waarde

    Beste

    tot hoeveel iso willen jullie maximum gaan voor aanvaardbare foto's?

    omdat ik mij kan inbeelden foto's met ISO 3200 en 6400 niet echt bruikbaar zijn.

    Morgen keer verlengd weekend naar Clervaux (1 nacht) en cochem (2 nachten)

    Hopelijk kom ik terug met paar degelijke foto's

    thx
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Iso waarde

    met mijn 7D lukt het prima bij 1600, vermoedelijk ook nog bij hoger.
    Foto?...
    Uit de hand genomen, en quasi zonder ruisreductie uit RAW gehaald. Mét ruisreductie wordt ie beslist beter maar ook minder gedetailleerd...
    Er is natuurlijk ruis, de vraag is maar of dat stoort bij het bekijken van een afdruk. Wedden dat je het niet ziet
    Als je de grotere versie (3000x2000) wil ontleden, klik dan op onderstaande foto
    Last edited by dréten; 8 mei 2013, 15:34.

    Comment


    • #3
      Re: Iso waarde

      Het antwoord is eigelijk redelijk simpel, je gaat zover met het opdrijven van de ISO als nodig is !
      Wanneer het verschil van 3200 of 6400 ISO gaat bepalen of je de foto hebt, of je de foto mist dan neem je
      de foto op 6400 ISO. De aard van het beeld zal dan van zijn eigen wel een verklaring zijn voor de gebruikte ISO.
      Je gebruik het opdrijven van de ISO als laatste stap, maar het hebben van het beeld heeft steeds voorrang !

      De sfeer van een beeld gemaakt op hoge ISO is tekenend voor de omstandigheden, en bega nooit de fout van een oordeel te vellen
      op je monitor, maak een voldoen grote afdruk A3 minimum, en bewaar iets afstand bij het bekijken, wedden dat de ruis niet stoort !

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Iso waarde

        Op een afdruk is de ruis inderdaad minder storend dan op een beeldscherm.

        Wat de maximale iso is waarbij de foto's nog aanvaardbaar zijn, dat hangt af van de camera die je gebruikt, en voor welk doel de foto's moeten dienen (hoe groter de afdruk, hoe beter de kwaliteit moet zijn, maar bij sommige foto's stoort het niet echt dat er wat ruis inzit, die zorgt mee voor de sfeer die bij de foto hoort).
        Er zijn dus foto's waarbij ruis eerder storend werkt dan bij andere foto's (soms wordt er zelfs korrel op gezet, dat gebeurt dan meestal wel bij zwart-wit bewerkingen).

        Als er weinig licht is, en je kan geen statief gebruiken, dan heb je soms geen andere keuze, als je dan de iso niet voldoende hoog zet, dan heb je geen bruikbare foto (beter ruis dan een bewogen foto).
        Maar als het onderwerp niet in beweging is, dan zet je de camera op een statief, en werk je op een veel lagere iso waarde (bijvoorbeeld voor avond/nachtfoto's).

        Bij de 5D MKIII limiteer ik de auto-iso voor concertfotografie gewoonlijk op 6400, maar als het echt nodig is, dan maak ik er ook geen probleem van om op iso 12800 te fotograferen.
        Een paar maanden geleden heb ik foto's gemaakt van een judo clubkampioenschap, toen heb ik alle foto's op iso 6400 gemaakt om de sluitertijd toch maar kort genoeg te kunnen krijgen.

        Ik heb de indruk dat je de vraag stelt in verband met avond en nachtfotografie.
        In dit topic kan je informatie vinden over dat soort fotografie http://forum.belgiumdigital.com/f40/...os-162501.html .
        Je hebt geen hoge iso nodig, maar wel een statief (en liefst ook nog een afstandsbediening, je kan ook de timerfunctie gebruiken, maar een simpele afstandsbediening met draad is veel handiger).
        Last edited by Black B@ndit; 8 mei 2013, 19:46.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Iso waarde

          En met deze tips zal ik aan de slag kunnen

          ps. echt prachtige foto's

          thx

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Op een afdruk is de ruis inderdaad minder storend dan op een beeldscherm.

          Wat de maximale iso is waarbij de foto's nog aanvaardbaar zijn, dat hangt af van de camera die je gebruikt, en voor welk doel de foto's moeten dienen (hoe groter de afdruk, hoe beter de kwaliteit moet zijn, maar bij sommige foto's stoort het niet echt dat er wat ruis inzit, die zorgt mee voor de sfeer die bij de foto hoort).
          Er zijn dus foto's waarbij ruis eerder storend werkt dan bij andere foto's (soms wordt er zelfs korrel op gezet, dat gebeurt dan meestal wel bij zwart-wit bewerkingen).

          Als er weinig licht is, en je kan geen statief gebruiken, dan heb je soms geen andere keuze, als je dan de iso niet voldoende hoog zet, dan heb je geen bruikbare foto (beter ruis dan een bewogen foto).
          Maar als het onderwerp niet in beweging is, dan zet je de camera op een statief, en werk je op een veel lagere iso waarde (bijvoorbeeld voor avond/nachtfoto's).

          Bij de 5D MKIII limiteer ik de auto-iso voor concertfotografie gewoonlijk op 6400, maar als het echt nodig is, dan maak ik er ook geen probleem van om op iso 12800 te fotograferen.
          Een paar maanden geleden heb ik foto's gemaakt van een judo clubkampioenschap, toen heb ik alle foto's op iso 6400 gemaakt om de sluitertijd toch maar kort genoeg te kunnen krijgen.

          Ik heb de indruk dat je de vraag stelt in verband met avond en nachtfotografie.
          In dit topic kan je informatie vinden over dat soort fotografie http://forum.belgiumdigital.com/f40/...os-162501.html .
          Je hebt geen hoge iso nodig, maar wel een statief (en liefst ook nog een afstandsbediening, je kan ook de timerfunctie gebruiken, maar een simpele afstandsbediening met draad is veel handiger).
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: Iso waarde

            Soms moet je gewoon de foto hebben, ongeacht hoe! Onscherp, ruis,... kan allemaal niet schelen als je op een reportage de foto maakt die het verhaal in een beeld verteld.

            In alle andere gevallen: probeer ruis te beperken door lage iso én zo correct mogelijk te belichten.

            Maar van mij mag ruis af en toe:
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Iso waarde

              Ik neem mijn fotos altijd in RAW zonder ruisonderdukking.
              Nadien (als ik het niet vergeet) haal ik de ruis weg in mijn software die daar zeer efficient in is.
              Maar meestal laat ik de ruis er gewoon in als het niet storend is.

              Comment


              • #8
                Re: Iso waarde

                Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                En met deze tips zal ik aan de slag kunnen

                ps. echt prachtige foto's

                thx
                Vond ik ook en nog altijd.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment

                Working...
                X