Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 + sigma 180 enkele problemen....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 + sigma 180 enkele problemen....

    Deze week heb ik m'n sigma 180 in ontvangst mogen nemen heel content
    Ik ben hem aan het uittesten, en het 1e wat me eigelijk opvalt is dat alle foto's zo een zwarte achtergrond hebben terwijl ze, en dat kan je natuurlijk niet vgl maar toch, mooi groen zijn id zoekvinder.


    en


    Deze is met een bewolkte hemel getrokken, maar de zon zat toch op de plant. Gelijk wat ik doe: F varanderen, sluitertijd veranderen, iso veranderen, het maakt niet veel uit

    Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Het zal wel een verkeerde instelling zijn op m'n D70 maar welke ...

    Als ik nr het histogram kijk zie ik vrij veel hoge pieken ad linkerkant, maar ben nog niet zo vertrouwd met die dingen te analiseren...
    Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

  • #2
    Neemt ge die foto's in jpeg of in nef ?


    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Met of zonder flits genomen?
      Al lijkt het me niet of de flash hier gewerkt heeft...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        nef.
        zonder flits, flits heb ik nog niet, maarja, tis in volle ochtendzon genomen.
        Nuja, ik denk dat ik het best gewoon in Aperture mode schiet int begin.
        Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

        Comment


        • #5
          Ja, hier gecompreseerd ziet een mens niet echt die achtergrond, op mijn scherm bvb is die achtergrond een donkergroene schijn.... 'k vindt ze wel uitermate scherp, toch die 2e....

          Misschien eerst eens witbalans calibreren, zoals in het boekske staat (met een wit papier op 10 cm), want ja wat ge door de zoeker ziet, gaat niet door de ccd (wat een imens verschil met de pro sumers ).... Maja als ze in nef geschoten zijn, valt die witbalans achteraf nog aan te passen dus...... 'k ben benieuwd wat er enen met verstand zijn mening over is
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #6
            Originally posted by TDS
            Deze week heb ik m'n sigma 180 in ontvangst mogen nemen heel content
            Ik ben hem aan het uittesten, en het 1e wat me eigelijk opvalt is dat alle foto's zo een zwarte achtergrond hebben terwijl ze, en dat kan je natuurlijk niet vgl maar toch, mooi groen zijn id zoekvinder.

            Deze is met een bewolkte hemel getrokken, maar de zon zat toch op de plant. Gelijk wat ik doe: F varanderen, sluitertijd veranderen, iso veranderen, het maakt niet veel uit

            Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Het zal wel een verkeerde instelling zijn op m'n D70 maar welke ...

            Als ik nr het histogram kijk zie ik vrij veel hoge pieken ad linkerkant, maar ben nog niet zo vertrouwd met die dingen te analiseren...
            Je hebt je belichtingscorrectie toch niet toevallig fout staan?

            Je kan via persoonlijke instelling 10 namelijk ervoor zorgen dat bv in A-mode de main dail de belichtingscorrectie regelt. Als je dat niet in het oog houdt (of je zit die optie voor de zekerheid af) kan het zijn dat je je foto's aan het onderbelichten bent door aan de foute "dail" te draaien.

            EDIT: figuren even verwijderd
            D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

            Comment


            • #7
              De foto's zijn misschien een beetje aan de fletse kant en een klein beetje onderbelicht, maar dat trek je toch makkelijk recht met een curve-aanpassing, of niet? Rekening houdend met het wit in de eerste en de inval van de zon in de tweede, vind ik deze foto's zeker niet slecht belicht.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                De instellingen zijn zoals die van Phille. Ik heb ze gewoon overgenomen van bd.
                Een custom curve kan ik op dit moment niet laden, want het nikon capture programma herkent m'n camera niet. Heel raar, want ik kan er perfect aan als USB device, en in de device manager staat hij als verwisselbare HD, dus m'n pc herkent hem wel. De drivers zijn ook geïnstalleerd, alhoewel ik niet D70 zag staan, alleen maar D1 en Coolpix. Ik heb dan maar coolpix genomen, is dit juist?

                Hoe kan ik controlleren of m'n witbalans, m'n curves juist staan, want daar ken ik nog niet al te veel (niks eigelijk ) van.

                Moet ik die witbalans éénmalig configureren, of meerdere keren?

                Kan me iemand misschgien uitleggen hoe je aan die curve in nikon capture editor kan zien of de camera slecht of goed is ingesteld?
                Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                Comment


                • #9
                  @TDS

                  Zorg ervoor dat de communicatie op PTP staat. Dan pas kan je inderdaad je Nikon aanspreken (Peer to Peer).
                  Je moet ook Nikon Capture afzonderlijk opstarten.
                  Dus, eerst de communicatiemodus eventueel aanpassen en daarna NIKON opzetten (!!!! niet vergeten) en dan Nikon Capture opstarten.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Zo staat alles ingesteld:
                    Camera instellingen (slechts één bank)

                    - Beeldoptimalisatie EIGEN (zie hieronder)
                    - beeldkwaliteit RAW (soms jpg lareg fine)
                    - kleurbereik sRGB (Adobe RGB als ik werk moet afleveren, sRGB voor eigen printwerk en web)
                    - Saturatie 0
                    - Scherpte NONE
                    - WB cloudy +2 (soms daylight en preset voor specifieke doeleinden)
                    - Hue 0
                    - lange tijd RO OFF
                    - Tone CUSTOM CURVE (download hier)


                    Menu instellingen :

                    - 1 signaal ON (soms OFF indien gewenst)
                    - 2 Autofocus AF-S (AF-C tijdens sport)
                    - 3 AF veldstand DYNAMISCH (soms ENKEL VELD bij stille onderwerpen)
                    - 5 iso auto OFF
                    - 7 beeld bekijken ON
                    - 9 EV stepping 1/3
                    - 10 belichting correctie OFF
                    - 11 cirkel centerweight 8mm
                    - 14 instelschijf OFF
                    - 15 AE-L/AE-F AE-vergrnd.
                    - 16 AE-verg OFF
                    - 19 Flitsstand TTL DLL (I-TTL) (soms commander ITTL)

                    Ik hoop dat dit de beste instellingen zijn voor macro, want dat fotografeer ik het voornaamst.
                    Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TDS
                      Een custom curve kan ik op dit moment niet laden
                      Ik weet niet of je dit schrijft als antwoord op mijn post, maar ik bedoelde wel een aanpassing van de curve achteraf in je bewerkingssoftware. Een custom curve in de camera heeft wel voordelen, maar je moet ook opletten dat je het dynamisch bereik niet negatief beïnvloedt.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Ja, idd. Maar vermits velen hier bezig waren over custom curves ging ik dat ook maar eens proberen.
                        Tis inbtereesanter voor mij dat ik direct met de goede curves fotografeer dan ze daarna te moeten aanpassen id nikon software.
                        Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                        Comment


                        • #13
                          gewoon de levels in PS aanpassen
                          zo simpel als dat
                          beter wa onderbelicht dan overbelicht
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Alez, das wel gemakkelijk eigelijk, ik kan dus nog zo donkere foto's maken... beetje levels aanpassen en 'tis in orde
                            Ga dat ffe probere, thx 4 the tips !
                            Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                            Comment


                            • #15
                              Hi,
                              Naar mijn idee zien de foto's er prima uit. De donkere achtergrond komt omdat je met een klein diafragma schiet. Enigste oplossing is een nog wat lichtere achtergrond kiesen. Wel eerst de vlieg dresseren...
                              Naar mijn idee heeft het niks met de WB te maken of iets dergelijks maar met de natuur van een 180mm macro.
                              Wat je door de zoeker ziet is met open diafragma, en daardoor lijkt de achtergrond lichter.Op m'n D2H zit een dieptescherpteknop die als ik die indruk me een beeld laat zien met het ingestelde diafragma.Deze is uiteraard donkerder.Ik weet niet of de D70 zo'n knop heeft.
                              Bij het lichter maken van de achtergrond via software (tuurlijk mogelijk) zul je erachter komen dat je veel (kleur)-ruis gaat krijgen wat bij een grotere afdruk niet fraai oogt.
                              Succes met je 180mm, wat een heerlijke lens is.
                              Edwin

                              Mijn Foto's

                              Comment

                              Working...
                              X