Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Broeltorens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Broeltorens

    Hi all,

    Graag uw mening over mijn foto van de Broeltorens in Kortrijk.
    Mijn gevoel zegt dat de rechtse toren te weinig detail laat zien en het verscherpen me niet echt goed gelukt is.


    Groeten, Hans

  • #2
    Re: Broeltorens

    Hans uw gevoel is juist.
    20 seconden is echt niet nodig bij deze en mede door de overbelichting krijg je de indruk dat de scherpte niet optimaal is.
    Maar hoe kan je scherpte beoordelen in een onderwerp waar omzeggens geen detail in zit.
    De nummerplaat lijkt me alvast scherp genoeg.
    Eens weerkeren en verschillende opnames van maken. Daarbij de sluitertijd gradueel langer maken. Oefening is de beste leerschool in deze.

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: Broeltorens

      Thnx Brombeer!

      Opnieuw langs gaan gaat iets van lange adem zijn aangezien ik niet echt van de buurt ben.
      Deze heb ik zoals je zegt de sluitertijd gradueel per 2 seconden of zo verlengt en deze kwam er qua belichting voor mij het beste uit. Zeg jij dan dat je beter een iets of wat donkere foto beter is om is lightroom of photoshop mee te beginnen spelen?

      Comment


      • #4
        Re: Broeltorens

        Neen neen, heb niet gesproken van achteraf bewerken. Dat moet er zowiezo zijn ook omdat in jouw foto de gekleurde spots die op het gebouw zitten de automatische witbalans van je toestel in de war brengen.
        Wat ik bedoel is ter plekke proberen om je belichting zo correct mogelijk te maken zodanig dat er achteraf zo min mogelijk nog moet aan gewijzigd.
        Hoe probeer ik dat te doen ? Door te werken met "live view" en kijken in hoeverre ik hetgeen ik zie op het schermpje overeenkomt met wat ik zie met het blote oog. Ik ga u twee voorbeeldjes tonen waarbij de ene foto zo uit het toestel komt en waarbij maar 4s belicht werd (deze foto is niet bewerkt) De andere daarentegen is een opname welke moest dienen om testjes mee te doen en is 35s belicht en tamelijk zwaar bewerkt. Ik heb de exifs er in gelaten zodat je jezelf kunt overtuigen. Bij de foto met de langste belichting heb ik op iso400 gewerkt...daar waar je normaal beter op 100 kunt blijven.

        Link 1. 4s
        Link 2. 35s

        Als jij nu zegt dat je verschillende belichtingen hebt en gradueel opgevoerd qua sluitertijd...vrees ik dat je een verkeerde genomen hebt om hier te plaatsen.

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: Broeltorens

          Je kan ook je diafragma nog wat meer dichtknijpen en minder licht binnen laten , maar ik zie dat het wel goed gaat komen

          Groeten

          Joeri
          Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
          www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

          Comment


          • #6
            Re: Broeltorens

            Daarom de exifs in de voorbeelden.
            f10 - 4s
            f16 - 35s (met hogere iso)

            Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment

            Working...
            X