Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsondergang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonsondergang

    Kom hier al een tijdje, neus wat rond, bekijk foto's, reageer hier en daar maar heb nog niet de moed gehad zelf iets te posten. De vele prachtige beelden hier doen me beseffen dat ik inderdaad een pre-beginneling ben... toch tijd om de stap te wagen....

    Ik heb niets aan deze veranderd, suggesties zijn welkom. Kunnen jullie er wel rekening mee houden dat ik technisch een totale bleu ben


    Exif:
    f/5.6
    1/80sec
    iso-160
    brandpunt 55mm
    Last edited by Pokemieke; 4 mei 2013, 14:00.
    Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

  • #2
    Re: Zonsondergang

    Oorspronkelijk geplaatst door Pokemieke Bekijk bericht
    .........
    Kunnen jullie er wel rekening mee houden dat ik technisch een totale bleu ben
    natuurlijk wel.
    ---
    maar zet je exif er effe bij.
    kunnen we wat gerichter comment geven.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Zonsondergang

      Inderdaad, je exif gegevens ( diafragma, sluitertijd, iso, brandpuntafstand, eventuele onder/overbelichting ) zijn handig om opbouwende kritiek te geven. Eerste en vooral vind ik de kleur in de lucht zeker niet slecht, maar dat paaltje verpest eigenlijk alles voor me, dit had ik er minder prominent opgezet. Ook lijkt je horizon wat naar rechts te hellen.

      Mvg John
      http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

      Comment


      • #4
        Re: Zonsondergang

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        natuurlijk wel.
        ---
        maar zet je exif er effe bij.
        kunnen we wat gerichter comment geven.
        grt,bouk.
        Had gecheckt zoals ik hier al in enkele topics heb gelezen met de exif-viewer en ik zie een deel wel staan. Doe ik iets fout bij het opslaan in fotoshop misschien?
        Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

        Comment


        • #5
          Re: Zonsondergang

          Oorspronkelijk geplaatst door JohnCoopmans Bekijk bericht
          Inderdaad, je exif gegevens ( diafragma, sluitertijd, iso, brandpuntafstand, eventuele onder/overbelichting ) zijn handig om opbouwende kritiek te geven. Eerste en vooral vind ik de kleur in de lucht zeker niet slecht, maar dat paaltje verpest eigenlijk alles voor me, dit had ik er minder prominent opgezet. Ook lijkt je horizon wat naar rechts te hellen.

          Mvg John
          Yep, horizon lijkt me ook te hellen... het paaltje vond ik net mooi want heb vergelijkbare zonder paaltje
          Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

          Comment


          • #6
            Re: Zonsondergang

            blij dat je eens ook eentje gepost hebt
            in photoshop kan je loodlijnen trekken, en de weerspiegeling checken, zo kan je zien of je foto recht staat.
            Over die paal... ik weet het niet
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

            Comment


            • #7
              Re: Zonsondergang

              Volila ze...De kop is eraf. Als je er niets aan hebt gedaan, dan ben je al goed op weg, want je ziet wel wat het moet zijn. Voorgrond werking is ook altijd lastiger dan dieptewerking omdat het vaak storend overkomt, maar dat denken we even weg hoor. Heb je vanaf statief gewerkt hier of uit de losse hand? Je ziet al dat dat er aan perspectief veel kan worden aangepast en dat de dieptewerking bv. masten niet scherp zijn. Laat hem maar even bezinken en er zullen nog wel reactie's komen. Normaal gezien blijven je e-gegevens in de foto, tenzij je zelf e.e.a. hebt aangepast dat ze niet zichtbaar mogen zijn. Wees niet te snel teleurgesteld als er wat hardere kritieken komen, ze zijn meestal alleen maar bedoeld om je te helpen(hoop ik)

              Comment


              • #8
                Re: Zonsondergang

                Voor iemand die zich een "pre-beginneling" noemt, vind ik dit nog zo'n slecht begin niet eigenlijk.
                Neem het volgende met het nodige voorbehoud, want ik reken mezelf ook onder de beginnelingen, maar ik denk dat je wat moeite had met kiezen. Je titel geeft aan dat het je om de zonsondergang te doen was, maar je geeft ook aan dat je het paaltje interessant vond. Met het paaltje zo prominent in beeld te plaatsen, neem je teveel aandacht weg van de zonsondergang. En doordat het paaltje nauwelijks licht vangt in je foto, komt het paaltje ook niet zo interessant over als het kon zijn (ik vind het nml. ook een interessant paaltje).
                Dus wat ik wil zeggen is; tracht uit te maken wat jij wilt overbrengen via je foto, wat is het belangrijkste voor jou in je foto? Wat drijft je ertoe deze foto te maken? Is dat voor de mooie zonsondergang, concentreer dan je compositie vooral daarop. Komt die paal toch in beeld, geen probleem, maar laat het niet zo prominent zijn dat hij de aandacht van je hoofdonderwerp steelt. Is het je vooral om de paal te doen, concentreer je dan vooral op de paal, zorg er b.v. voor dat er een mooi licht op valt dat de structuur en het verval van de paal accentueert.
                Dit kiezen van welke elementen je wel en welke je niet in je compositie plaatst en hoeveel je van elk element in beeld brengt is helemaal niet gemakkelijk, het lukt me zelf ook bijlange niet steeds, maar vaak genoeg geldt "less is more" en later leer je vanzelf (en ook door het aandachtig kijken naar foto's van anderen) hoe je elementen kan combineren.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsondergang

                  Oorspronkelijk geplaatst door Beelder Bekijk bericht
                  Volila ze...De kop is eraf. Als je er niets aan hebt gedaan, dan ben je al goed op weg, want je ziet wel wat het moet zijn. Voorgrond werking is ook altijd lastiger dan dieptewerking omdat het vaak storend overkomt, maar dat denken we even weg hoor. Heb je vanaf statief gewerkt hier of uit de losse hand? Je ziet al dat dat er aan perspectief veel kan worden aangepast en dat de dieptewerking bv. masten niet scherp zijn. Laat hem maar even bezinken en er zullen nog wel reactie's komen. Normaal gezien blijven je e-gegevens in de foto, tenzij je zelf e.e.a. hebt aangepast dat ze niet zichtbaar mogen zijn. Wees niet te snel teleurgesteld als er wat hardere kritieken komen, ze zijn meestal alleen maar bedoeld om je te helpen(hoop ik)
                  Dankjewel, Beelder, de kop is er inderdaad af... dit is eentje van iets langer geleden, en ik heb hem inderdaad helemaal niet gecorrigeerd. Uit de hand genomen, trouwens, had toen nog geen statief. Ik hou er wel van tegen de ondergaande zon in te trekken en dat zou de onscherpte verklaren, of niet?

                  Ik heb het niet aangeduid dat de exifs er zouden af moeten, dus vind het raar dat ze er niet zouden bijstaan.

                  Het is door jullie reacties dat ik meer ga letten op rechtzetten, belichting en dergelijke. Ik kijk dus wel uit naar opbouwende reacties. En ja, smaken verschillen, de ene zal het paaltje leuk vinden, een ander weer niet.... daarover discussiëren is niet zinvol, lijkt me, ook al vind ik het super dat mensen het gewoon zeggen.
                  Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsondergang

                    Oorspronkelijk geplaatst door dcinbe Bekijk bericht
                    Voor iemand die zich een "pre-beginneling" noemt, vind ik dit nog zo'n slecht begin niet eigenlijk.
                    ...
                    Is het je vooral om de paal te doen, concentreer je dan vooral op de paal, zorg er b.v. voor dat er een mooi licht op valt dat de structuur en het verval van de paal accentueert.
                    ...
                    dankjewel, Dcinbe, dit beschouw ik als een stevig compliment...

                    Het gaat mij hier inderdaad meer om het paaltje, zonsondergangen vind ik prachtig omwille van het effect op de wereld.... Kan je me vertellen hoe ik dan meer licht op het paaltje had kunnen laten vallen?
                    Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsondergang

                      Alhoewel er soms mooie dingen mee te doen zijn vind ik hoogspanningsmasten nogal een pain in the *ss...Maar soms kun je er echt niet onder uit.
                      Wat betreft je paaltje zou ik je volgende maal aanraden om (indien mogelijk) wat achteruit te gaan. Dan gaat de voet van het paaltje er ook opkomen (zeker waar je schrijft: "Het gaat mij hier inderdaad meer om het paaltje...") en kan je vertrekken met je grasboord vanuit de li onderhoek. Zal je foto zeker sterker maken.
                      Ben nu wel benieuwd naar de uitleg die je zal krijgen om het paaltje lichter te hebben.
                      Geen slecht begin...geef maar "buzze..."

                      Groetjes
                      Marc
                      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsondergang

                        Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                        Alhoewel er soms mooie dingen mee te doen zijn vind ik hoogspanningsmasten nogal een pain in the *ss...Maar soms kun je er echt niet onder uit.
                        Inderdaad, ik vind ze ook meer dan vaak storend, net zoals straatlampen en electriciteitsdraden, en dergelijke. Helaas kunnen we ze niet meer wegdenken uit ons straatbeeld

                        Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                        Wat betreft je paaltje zou ik je volgende maal aanraden om (indien mogelijk) wat achteruit te gaan. Dan gaat de voet van het paaltje er ook opkomen (zeker waar je schrijft: "Het gaat mij hier inderdaad meer om het paaltje...") en kan je vertrekken met je grasboord vanuit de li onderhoek. Zal je foto zeker sterker maken.
                        Ik had nog wat achteruit kunnen gaan, maar dan komt er wel meer van het pad op de foto. Werkt dat niet storend dan? Ik ga het zeker proberen, want is locatie in de buurt...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                        Geen slecht begin...geef maar "buzze..."
                        Mercikes, Marc, om mijn durf om te posten wat aan te wakkeren.
                        Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonsondergang

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pokemieke Bekijk bericht
                          dankjewel, Dcinbe, dit beschouw ik als een stevig compliment...

                          Het gaat mij hier inderdaad meer om het paaltje, zonsondergangen vind ik prachtig omwille van het effect op de wereld.... Kan je me vertellen hoe ik dan meer licht op het paaltje had kunnen laten vallen?
                          Dat kan je niet in de compositie die je gemaakt hebt. Dat is nou net mijn punt. Dan had je een heel ander standpunt moeten innemen waarbij je het zonlicht op het paaltje vangt (liefst onder een hoek die de structuur van het paaltje accentueert in de veronderstelling dat je dat wou), maar dat zou natuurlijk in een heel andere foto geresulteerd hebben met een heel andere achtergrond. Waarschijnlijk zou je dan voor een kleine scherptediepte gekozen hebben om nog meer de aandacht op het paaltje te vestigen. Misschien stonden er nog paaltjes nabij, dan kan je die eventueel proberen in de compositie te betrekken. Herhaling van een element zorgt voor ritme en kan aantrekkelijk werken... .

                          Ik heb trouwens net Eddy's foto van paaltje in de mist gezien en ergens vermoed ik dat je eigenlijk een gelijkaardig sfeerbeeld wou proberen (effect van zonsondergang op de wereld zoals je schreef), maar in dat geval had je inderdaad achteruit gemoeten om het paaltje minder prominent in beeld te brengen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonsondergang

                            Oorspronkelijk geplaatst door dcinbe Bekijk bericht
                            Dat kan je niet in de compositie die je gemaakt hebt. Dat is nou net mijn punt. Dan had je een heel ander standpunt moeten innemen waarbij je het zonlicht op het paaltje vangt (liefst onder een hoek die de structuur van het paaltje accentueert in de veronderstelling dat je dat wou), maar dat zou natuurlijk in een heel andere foto geresulteerd hebben met een heel andere achtergrond. Waarschijnlijk zou je dan voor een kleine scherptediepte gekozen hebben om nog meer de aandacht op het paaltje te vestigen. Misschien stonden er nog paaltjes nabij, dan kan je die eventueel proberen in de compositie te betrekken. Herhaling van een element zorgt voor ritme en kan aantrekkelijk werken... .

                            Ik heb trouwens net Eddy's foto van paaltje in de mist gezien en ergens vermoed ik dat je eigenlijk een gelijkaardig sfeerbeeld wou proberen (effect van zonsondergang op de wereld zoals je schreef), maar in dat geval had je inderdaad achteruit gemoeten om het paaltje minder prominent in beeld te brengen
                            Ah, okay, dacht al dat ik iets via bewerking moest veranderen. Als ik lees wat je schrijft, zou ik op een gewoon totaal ander moment moeten gaan, dit is bij zonsondergang en de zon staat achter het paaltje... eens zien wat het geeft bij zonsopgang (als ik eens vroeg uit mijn bed geraak).
                            Er zijn geen vergelijkbare paaltjes meer in de buurt, dit is een oude mijlpaal en ik geloof dat er maar eentje staat zelfs. Ik heb wel nog vanuit andere gezichtspunten een foto genomen, die post ik nog wel eens...

                            Eddy's foto van een paaltje in de mist, geeft toch een heel andere sfeer weer.... die is veel serener, minder druk, meer eenvoud. Van hem en van jullie kan ik nog veel leren, dus ik neem deze comment zeker mee.

                            Weet je, deze foto is genomen toen ik mijn camera pas had... op een moment dat je nog niet genoeg tijd neemt om na te denken en meer dan één foto te nemen van eenzelfde iets vanuit verschillende standpunten. Met jullie tips kan ik teruggaan en met andere ogen kijken.
                            Canon EOS 1100D EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonsondergang

                              t' Is hier zowieso beginnersforum en sommigen blijven hier, ondanks hun zeer knappe beelden, hangen. 't Zal hier dus aangenaam vertoeven zijn, ondanks de soms zéér harde kritieken. Wat je foto betrefd; de paal bepaald hier wel het hele beeld en dat is jammer.Maar vermits je daar in de buurt bent kan je andere standpunten innemen.
                              Nog veel succes op het forum !
                              vriendelijke groeten, Sien

                              Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                              Comment

                              Working...
                              X