Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

horizon verschuiven in photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • horizon verschuiven in photoshop

    Ik heb een landschapsfoto waarvan ik de horizon graag naar beneden zou willen verschuiven ivm de compositie
    Het is een eenvoudig beeld. Ik zou bij wijze van spreken een horizontale lijn kunnen trekken over de horizon en deze dan naar beneden trekken waarbij de voorgrond samengedrukt zou moeten worden en het luchtgedeelte langer uitgetrokken.

    Ik vermoed dat het vrij eenvoudig kan in photoshop maar heb geen idee hoe ik eraan begin.
    Kan iemand mij een tip geven ?

  • #2
    Re: horizon verschuiven in photoshop

    Plaats de foto anders eens...

    Uitrekken lijkt, mij, niet zo'n goed idee...
    Je kan met de "Clone Stamp" bovenaan wat lucht bijmaken en dan onderaan croppen, dan zakt je horizon ook.
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: horizon verschuiven in photoshop

      post of pm de foto gerust, er is inderdaad zoiets als 'content aware scale' (enkel in CS6, niet lager) waarmee het zou lukken. Hangt er uiteraard vanaf hoe ver je de lucht wil uitrekken.
      Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
      My travel photography site

      Comment


      • #4
        Re: horizon verschuiven in photoshop

        Om de lucht uit te rekken kan je content aware scale gebruiken, vanaf CS5 heb je dit. Eerst je canvas groter maken, dan content aware scale en van boven vastpakken en uitrekken.

        Voor de voorgrond maak je eerst een selectie (rectangular marquee tool) tot aan de horizon, dan free transform en van onder vastpakken en platdrukken.
        Last edited by alex606; 1 mei 2013, 13:29.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: horizon verschuiven in photoshop

          Dat is zeer eenvoudig. Ik heb het net gedaan met een foto waar ik me miskeken had op de compositie. Wat ik gedaan heb:

          - Canvas in de hoogte vergroot
          - Foto geselecteerd en opgeschoven naar onder
          - De "lege" area die ontstaan is door het vergroten van het canvas helemaal selecteren, met een paar pixels overlap met de foto
          - Rechtermuisknop: Fill en dan "content aware" optie kiezen, staat gewoonlijk standaard aan

          Photoshop vult het lege gebied dan mooi op, lucht, wolken enz. zien er meestal realistisch uit.

          - Crop tool: verhouding 3:2 selecteren en je foto mooi uitsnijden, je snijdt er aan de onderkant af wat je niet wil.

          Zo bekom je opnieuw een foto in de originele verhoudingen maar met betere compositie.
          Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

          Comment

          Working...
          X