Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitssterkte met flitsparaplu etc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitssterkte met flitsparaplu etc

    Hay ben pas bezig met off camera flitsen. ik heb een nikon d90 en een sb 600 de instellingen commander enz. dat is allemaal gelukt. ddl aa m en al die zaken.
    Maar ik vind als ik met een doorflitsparaplu 85 cm en die staat niet ver van het model en in ddl mode zelf met nog correctie van +3 denk ik dat de flits niet hard genoeg is.
    Zet ik hem nu in m mode en ik stel de sterkte op mijn camera zelf in kan ik de sb 600 veel harder laten flitsen tot te belicht dus de flitser is sterk genoeg.
    Maar het vreemde is dat ik in ddl mode niet mijn verwachte flitssterkte krijg of is dit allemaal normaal?. sorry als dit een domme vraag is ben ook maar een beginner op dit vlak

    alvast bedankt voor de info
    Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

    http://www.divado-photography.be/

  • #2
    Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

    iTTL weet niet of er plu's, softboxen,... gebruikt worden die de flitskracht verminderen.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

      blijkbaar ergens gelezen hier op het forum dat je off camera werkt je altijd in manuele modus moet werken. zodat je de flitsterkte kan aanpassen naar eigen wens als je diffuus werkt met paraplu correct me if i am wrong
      op 1.5 m van persoon met doorflits paraplu iso 200 diafragma 5.6 en dan de flitskracht van de sb600 ingesteld op 1/2 en 1/1 heb ik genoeg licht op mijn persoon. is dat normaal? of is de sb600 gewoon een zwakke flitser omdat ik hem manueel op halve en volle kracht moet zetten. of is dit normaal dat je met een doorflitsparaplu (diffuus)werkt in een matig belichte woonkamer (als test)
      Last edited by divado; 30 april 2013, 21:58.
      Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

      http://www.divado-photography.be/

      Comment


      • #4
        Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

        als je in TTL-modus werkt, vertrouw je op de lichtmeting van het toestel.
        deze gaat dan je SB zeggen hoeveel licht die moet geven.
        elke modifier geeft altijd een lichtverlies en je toestel kan natuurlijk niet zien dat er een paraplu of dergelijke voor de flits zit.

        iedereen heeft zijn voorkeur op vlak van TTL of manuele modus.
        het probleem dat er enigzins wel is bij TTL, is dat je nooit een bepaalde 'consistentie' gaat hebben in je foto's.
        jij verplaatst je 10cm naar links / rechts / voor / achter en je toestel zal een andere lichtmeting doorgeven.
        als je manueel werkt qua instellingen op je camera & op je flitser, bepaal jij de outcome van je foto.

        als je alles qua parameters e.d. goed wil doorkrijgen / snappen: volg een workshop, en dan veel oefenen
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

          Oorspronkelijk geplaatst door divado Bekijk bericht
          Maar het vreemde is dat ik in ddl mode niet mijn verwachte flitssterkte krijg of is dit allemaal normaal?. sorry als dit een domme vraag is ben ook maar een beginner op dit vlak
          dit is normaal als je TTL gebruikt...

          in TTL mode, wordt de kracht van je flits in eerste instantie bepaald door de camera, niet door jou! Dus hoe de engineers van Nikon of Canon de camera gebouwd hebben... maar omdat dit niet voldoet, hebben ze nog een 3 tal stops variatie voorzien, terwijl je flits zelf instaat is om tot 7 stops variatie te gaan (naargelang het begin punt)

          met andere woorden... door TTL word je beperkt! En als je beperkt wordt... dan ga je gewoon manueel beginnen werken zonder beperking en met een consistente output...

          zie ook click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

            Dankje heren voor de duidelijke uitleg. door jullie uitleg die mijn ondervindingen bevestigden heb ik weer veel bijgeleerd. zowel de info van svis en d_oracle hebben mij goed voort geholpen dank jullie voor deze tips!
            Ik ben al een tijdje met fotografie bezig op eigen houtje en nu komt er de flitstechniek bij en ja alles op eigen houtje leren dat gaat; maar zo een workshop of cursus ga ik toch wel eens in overweging nemen.
            Maar ik ben blij dat de ervaren mannen de beginners een groot stuk vooruit helpen thanks guys
            Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

            http://www.divado-photography.be/

            Comment


            • #7
              Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

              met nog correctie van +3 denk ik dat de flits niet hard genoeg is.
              Dat is niet normaal. Zou je een voorbeeld kunnen posten?

              -Gerard.
              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
              Blog: www.gerardmaas.net
              Port: www.gerardmaas.com

              Comment


              • #8
                Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                manueel heb ik geen problemen meer hoor Gerard want het klopt wat ze zeggen de sensor van mijn camera belicht op mijn persoon maar weet niet dat er een paraplu voor de flitser zit.

                een foto in ddl stand heb ik niet meer maar dit is een foto in m stand met een 1 diffuus paraplu en een reflector instellingen heb ik na een paar testfoto's goed gekregen manueel.





                mijn vriendin heeft even als test gediend
                Last edited by divado; 1 mei 2013, 16:30.
                Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

                http://www.divado-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                  het klopt wat ze zeggen de sensor van mijn camera belicht op mijn persoon maar weet niet dat er een paraplu voor de flitser zit.
                  Dat is een misverstand.

                  TTL werkt met een voorflits die flits net voordat de foto genomen wordt. Het licht van de voorflits wordt door de belichtingsensor van de camera gemeten en op basis daarvan wordt de flitskracht voor de foto bepaald. Alles dat tussen de flits en je onderwerp zicht vindt wordt in rekening genomen.
                  Dus, als je een 'plu, een 'box, en kleurfilter of ender welke andere licht doorlatende of reflecterend voorwerp voor je flits gebruikt, wordt het net effect in de finale belichting gerekend.

                  Een beperking van het TTL systeem is dat het onderwerp zelf ook meegerekend wordt. TTL is gecalibreerd voor voorwerpen met een tonaliteit van ong 18% grijs. Dat is ongeveer goed voor een blanke persoon maar donkerde onderwerpen worden vervolgens overbelicht terwijl lichte onderwerpen onderbelicht zijn. Reflecterende elementen dat het flitslicht terug naar de lens kunnen kaatsen kunnen de belichtingsmeting volledig omzeep helpen.
                  Flits compensatie is vaak nodig om een correcte belichting te krijgen die aan je creatieve doelstelling voldoet.

                  Lang geleden heb ik een artikel voor een magazine hierover geschreven. De basis ervan heb ik nog op mijn website staan. Het dateert van 2005 maar de concepten zijn nog steeds geldig: http://gerardmaas.net/SpeedliteModifiersFeature/

                  (N.B.: De Lastolite Ezybox Hotshoe is van deze artikel geboren. Lastolite vond de combinatie van hun studio softbox met kleine flitsers een leuk idee en maakte de eerste versie van hun bekende softbox voor reportage flitsers)

                  -groetjes, Gerard.
                  Last edited by maasg; 1 mei 2013, 17:22.
                  "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                  Blog: www.gerardmaas.net
                  Port: www.gerardmaas.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                    heb even naar de website gegaan maar laat Engels nu niet mijn sterkste kant zijn . in ddl mode was de flitser te flauw hij flitste te zacht waardoor de persoon een flauwe belichting kreeg ook als ik de corectie in de commanderstand naasrt de ddl +3 zette. Manueel heb ik dit probleem niet maar moet ik wel veel foto's nemen tot ik op mijn gewenste flitsterkte uitkom. dus als jij zegt dat het in de ddl mode wel mogelijk is wat zou er dan kunnen misgelopen zijn? de woon kamer was op het moment wel niet echt verlicht dus eerder donker binnen op het moment
                    heb je enkele mogelijkheden? groeten dirk
                    Last edited by divado; 1 mei 2013, 17:37.
                    Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

                    http://www.divado-photography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                      Oorspronkelijk geplaatst door divado Bekijk bericht
                      Manueel heb ik dit probleem niet maar moet ik wel veel foto's nemen tot ik op mijn gewenste flitsterkte uitkom.
                      in feite is dit niet zo... manuele belichting is altijd consistent gelijk! dus als je je flits op 1/1 zet, zal hij altijd even hard flitsen, en kan je er absoluut zeker van zijn dat hij vanaf een bepaalde afstand steeds juist zal belichten. Maar dat moet je wel éénmaal uitproberen en dan eventueel noteren en na meten. Bijvoorbeeld: je zet je flits SB600 op 1/4, zoomkop op 24, met paraplu, dan stel je vast dat als je de paraplu op 2 meter afstand van je model zet, de belichting perfect is (is een voorbeeldje natuurlijk, hoeft niet perse juist te zijn voor uw flits en paraplu, maar zal bij benadering vrij goed zijn!)
                      Dan zal die zelfde opstelling altijd en overal goed zijn! Dus hoef je nooit meer uit te proberen. Enkel de parameters kennen: 1/4 flits kracht, 2m afstand, 24mm zoom, paraplu

                      bij gebruik van TTL/DDL weet je niets... en moet je proberen en compenseren tot het lukt...
                      Oorspronkelijk geplaatst door divado Bekijk bericht
                      dus als jij zegt dat het in de ddl mode wel mogelijk is wat zou er dan kunnen misgelopen zijn? de woon kamer was op het moment wel niet echt verlicht dus eerder donker binnen op het moment
                      heb je enkele mogelijkheden? groeten dirk
                      als DDL/TTL je flits instelt op 1/64 (de camera bepaalt dit! niet jij)... dan kan je maximum 3 stops compenseren, dus maximum 1/8, manueel kan je alles!
                      Last edited by d_oracle; 1 mei 2013, 20:39.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                        ok dan ga ik ik eens een reeks testfoto's nemen en de parameters noteren in een boekje. handig als ik op verplaatsing ga of dergelijks. dan moet ik niet telkens testfoto's nemen handige tip als je manueel werkt
                        Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

                        http://www.divado-photography.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                          in ddl mode was de flitser te flauw hij flitste te zacht waardoor de persoon een flauwe belichting kreeg ook als ik de corectie in de commanderstand naasrt de ddl +3 zette.
                          Er moet iets mis zijn. Als je voldoende flitskracht hebt (bewezen door de flits manueel in te stellen) zou je met TTL zulke portretten zonder probleem moeten kunnen doen. +3 is overdreven veel -> dan is de vraag: heb je ook +3 stops verschil werkelijk gezien?

                          Manueel heb ik dit probleem niet maar moet ik wel veel foto's nemen tot ik op mijn gewenste flitsterkte uitkom.
                          Manueel is altijd een goede optie. Alleen vind ik het trager werken.

                          Voor elke techniek moet je de grenzen leren kennen: Manueel blijft consistent als de afstand tussen je flits en onderwerp constant blijft. TTL blijft consistent als de onderwerp consistent blijft (ongeacht de afstand, binnen de kracht limieten van je flits)

                          -groetjes, Gerard.
                          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                          Blog: www.gerardmaas.net
                          Port: www.gerardmaas.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                            Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                            Manueel blijft consistent als de afstand tussen je flits en onderwerp constant blijft. TTL blijft consistent als de onderwerp consistent blijft


                            TTl is natuurlijk vooral ook handig als je zelf de tijd niet hebt om de instellingen te wijzigen, en zodoende kan rekenen op de camera om dat te doen...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: flitssterkte met flitsparaplu etc

                              Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                              Dat is een misverstand.

                              TTL werkt met een voorflits die flits net voordat de foto genomen wordt. Het licht van de voorflits wordt door de belichtingsensor van de camera gemeten en op basis daarvan wordt de flitskracht voor de foto bepaald. Alles dat tussen de flits en je onderwerp zicht vindt wordt in rekening genomen.
                              Dus, als je een 'plu, een 'box, en kleurfilter of ender welke andere licht doorlatende of reflecterend voorwerp voor je flits gebruikt, wordt het net effect in de finale belichting gerekend.

                              Een beperking van het TTL systeem is dat het onderwerp zelf ook meegerekend wordt. TTL is gecalibreerd voor voorwerpen met een tonaliteit van ong 18% grijs. Dat is ongeveer goed voor een blanke persoon maar donkerde onderwerpen worden vervolgens overbelicht terwijl lichte onderwerpen onderbelicht zijn. Reflecterende elementen dat het flitslicht terug naar de lens kunnen kaatsen kunnen de belichtingsmeting volledig omzeep helpen.
                              Flits compensatie is vaak nodig om een correcte belichting te krijgen die aan je creatieve doelstelling voldoet.

                              Lang geleden heb ik een artikel voor een magazine hierover geschreven. De basis ervan heb ik nog op mijn website staan. Het dateert van 2005 maar de concepten zijn nog steeds geldig: http://gerardmaas.net/SpeedliteModifiersFeature/

                              (N.B.: De Lastolite Ezybox Hotshoe is van deze artikel geboren. Lastolite vond de combinatie van hun studio softbox met kleine flitsers een leuk idee en maakte de eerste versie van hun bekende softbox voor reportage flitsers)

                              -groetjes, Gerard.

                              klopt helemaal, dit is de correcte uitleg!
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X