Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met importeren in Lightroom met nieuw toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met importeren in Lightroom met nieuw toestel

    Sinds vorige week ben ik een trotse bezitter van een nieuwe canon EOS 7D. Uiteraard snel foto's mee gaan maken

    Nu wil ik deze foto's importeren in Lightroom (3) en stuit ik op allerlei problemen:

    Als ik mijn toestel rechtstreeks verbind met mijn computer, krijg ik de foto's in rasterweergave te zien. Maar als ik ze eens goed wil bekijken in de loepweergave krijg ik de melding: 'Kan voorvertoning niet lezen'

    Dan maar met een kaartlezer dacht ik:

    Hier lukt de loepweergave wel. Maar nadat ik een 20-tal foto's geselecteerd heb die ik wil importeren, krijg ik nu een melding dat ik onvoldoende schijfruimte heb.
    Mijn catalogus staat op een SSD schijf waar nog 2 Gb vrij is. Toch wel voldoende voor een catalogus denk ik? De foto's zelf importeer ik op een externe harde schijf die nog 500 Gb vrij heeft.

    Wat zou het probleem kunnen zijn? Is die 2 GB niet voldoende? Mijn oud toestel was een Sony Alpha 200 (moest dit er toe doen).

  • #2
    Re: Probleem met importeren in Lightroom met nieuw toestel

    Heb zonet een nieuwe catalogus aangemaakt op mijn externe. Tijdens het selecteren zie ik dat de schijfruimte op mijn SSD verkleint. Dit terwijl alles toch op de externe gebeurt? Ben ik mis?

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met importeren in Lightroom met nieuw toestel

      2 GB vrij is echt wel weinig: ik heb maar één keer problemen met een LR catalogus gehad en dat was ook omdat er te weinig schijfruimte vrij was.
      Je mag niet vergeten dat de previews ook op dezelfde schijf als de catalogus staan, dus als je foto's importeert (zelfs naar een externe schijf) verkleint de schijfruimte op de SSD ook omwille van die previews.
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met importeren in Lightroom met nieuw toestel

        kijk goed naar de instellingen van je import dialogbox, indien je 'copy' of 'move' hebt geselecteerd moet je kijken naar je 'destination folder', standaard zet LR die in de 'my pictures' map van windows. ik heb m'n foto's ook op een apparte schijf staan.

        Ik doe dit als volgt:
        - maak nieuwe catalogus aan op je externe
        - importeer je foto's (dmv copy of move) in de map van je catalogus, ik maak altijd een hoofdmap in mn catalogi genaamd 'imports' en daarin dan subfolders.

        hier een screenshot van wat ik bedoel:


        het kan ook zijn dat je SSD je cashe-opslagplaats is. dit kan je aanpassen in de 'preferences' - 'file handling'. standaard is dit c:/users/'naam'/appdata/local/adobe/cameraraw/cashe/
        je kan op mn screenshot zien dat ik ook op mn externe een mapje heb met cashe, je kan de grootte aanpassen en naar die locatie verwijzen (als je dit wil)

        als je die 2 dingen nakijkt schrijft LR normaal gezien niets meer op je SSD, enkel op je externe.

        grts,
        Hans
        500px
        Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
        My travel photography site

        Comment

        Working...
        X