Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pomp van ' t groot verdriet 1754

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pomp van ' t groot verdriet 1754

    Is hersteld en verplaatst in 1887. Is een slanke sierlijke zuil in Lodewijk XV-stijl.
    Hierbij hoort de tekst :

    'Een weg verbreden is geen pret. Ik werd aan de kant gezet. Dicht bij de boom van 't groot verdriet. Waar niemand nog een traan vergiet.'


    2. verhelderd maar het gaat volgens mij ten koste van de schaduw. De pomp zit nu eenmaal in een heel donker hoekje. En is zelf aan groot onderhoud toe.


    3. lichten schaduw 15 %

    Last edited by Loeky; 28 april 2013, 13:25. Reden: verhelderd

  • #2
    Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

    vind hem wat tè donker.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

      Ik heb er een update bij geplaatst, maar dit gaat wel ten koste van de schaduw die er heerst. De pomp zit nu eenmaal in een heel donker hoekje. Ik bezit nog geen groothoeklens, dus moest hem vanuit de overkant fotograferen wat voor lichtinval de zaak nog verergerd, flitsen had weinig zin. Het was een zonnige dag, zie je aan de schaduwen in de verte.

      Comment


      • #4
        Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

        Oh, nu valt mijn frank. Ik kan nog iets proberen. Gewoon plaatselijk verhelderen. Dat zou moeten lukken en de schaduw in de verte zou blijven, maar de pomp wordt verhelderd. Ik zal straks even uitproberen.

        Comment


        • #5
          Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

          Je kan de oorspronkelijke bedoeling behouden door simpelweg alleen maar
          15% lighten shadows toe te passen in PS-Elements. Jouw update is het niet.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #6
            Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

            Ok de boodschap is ontvangen. Straks probeer ik het uit.

            Comment


            • #7
              Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

              update is gebeurd. Als ik je er niet was, dan had ik je moeten uitvinden Plaatwerker. Het is gelukt.

              Mijn dank gaat ook naar de Heer Bouk, hij heeft terecht die opmerking gemaakt. Zonder hem was ik in verdriet aan die pomp blijven hangen. Nietwaar ?

              Ook mijn dank aan allen die kwamen kijken.

              Comment


              • #8
                Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

                Van mij dezelfde reactie als op je vorige foto Loeky.

                Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                Als je met dergelijke grote contrasten wil werken zou ik je toch aanraden om eens te overwegen hetzij om te gaan hdr'en, hetzij met maskers te leren omgaan en te gaan blenden
                Je pogingen zijn niet slecht maar je probeert zaken die je camera niet aan kan. Maar die wel op te lossen zijn mits enig shopwerk.

                Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment


                • #9
                  Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

                  Bedankt aan allen hoor om me verder te helpen. Maar Brombeer, ik begrijp nog niet heel goed wat je daarmee wil zeggen dat mijn camera dat niet aankan ? D7000.
                  Nu ja, in ieder geval, zal ik me verdiepen in photoshop, dat is al een goede oplossing.
                  Maar ik zoek en zal blijven zoeken. Ook al las ik af en toe een pauze in, dan gebeurd de bezinking, maar ik neem het weer op. Altijd, want wat in mijn hoofd zit, wil er ook uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                    Bedankt aan allen hoor om me verder te helpen. Maar Brombeer, ik begrijp nog niet heel goed wat je daarmee wil zeggen dat mijn camera dat niet aankan ? D7000.
                    Zal het proberen verklaren Loeky, maar het is wel saaie materie... Heeft niet specifiek met jouw camera te maken.
                    Als je nu de achterste witte gevel correct zou belichten kom je aan een bepaalde diafragmawaarde...uiteraard in combinatie met je sluitertijd.
                    Als je daarentegen de pomp correct zou belichten met dezelfde sluitertijd ga je een totaal andere diafragmawaarde bekomen. Het verschil in die diafragmawaarden (het aantal diafragmastops dus) wordt te groot om door je camera in één foto opgenomen te worden. Je zou kunnen zeggen dat de "contrasten" te ver uit elkaar liggen. Bijgevolg als je van beide partijen een correcte belichting wil ga je of moeten blenden (de twee -of meer- foto's met verschillende belichting samenvoegen) of er een HDR van maken. Programma's bestemd om HDR ( in het Nederlands hoog dynamisch bereik) te maken kunnen aan de hand van twee of meer foto's groter verschil in contrast (licht-donker) bevatten na samenvoeging van die twee of meer foto's dan één enkele foto zou kunnen.
                    Daar komt boven op dat het menselijk oog (nog steeds) meer contrast (uitgedrukt in diafragmastops) aankan dan een digitale camera.
                    Omtrent de cijfers ben ik niet meer zeker (omdat het al een tijdje geleden opgezocht werd) maar ik dacht dat het verschil tussen een camera en het oog nog steeds twee volle diafragmastops bedraagt.

                    TOEVOEGING:
                    In één foto die je maakt en waarbij er fel belichte en donkere partijen zitten ga je steeds moeten kiezen of voor uitbranden of voor dichtlopen of...voor allebeide.

                    Groetjes
                    Marc
                    Last edited by Brombeer; 28 april 2013, 19:50. Reden: Toevoeging
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #11
                      Re: pomp van ' t groot verdriet 1754

                      Het komt me niet helemaal vreemd over. Ik denk dat ik heb begrepen wat je bedoeld. Althans dat zal je en ik zien bij mijn volgende foto's. Als het morgen zo'n weer is, ga ik denk ik weer ergens proberen en zoeken naar fel contrasten en het uitproberen.
                      Ik kan beide opties uitproberen.
                      Is interessant om beide dan te vergelijken.

                      Bedankt Marc.

                      Comment

                      Working...
                      X