Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro vergroting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro vergroting

    Hallo iedereen,


    Ik vroeg me af hoe ik met mijn macrolens een vergroting kan krijgen die groter is dan de 1:1 verhouding.

    Welke manieren bestaan er om dit te doen?
    Kwaliteit/prijsverhouding?

  • #2
    Re: Macro vergroting

    Er zijn verschillende mogelijkheden,
    1:tussenringen is het goedkoopste.( geen kwaliteits verlies)
    2:voorzetlenzen.de goede zijn niet goedkoop maar geven het minste kwaliteitsverlies)
    3:een balgapparaat, een goede balg is niet goedkoop (Nikon, Novoflex)
    4:een omgekeerd objectief bevestigen op het objectief op de camera, er bestaan daar omkeeringen voor.
    5:canon heeft een speciaal macro objectief ik dacht dat het E 65 of zoiets heet (ben geen canon fotograaf)
    Dit is maar een opsomming wat je zou kunnen gebruiken, ieder systeem heeft zen voor en nadelen.
    Mvg.
    Last edited by L.Cavalier; 27 april 2013, 15:22. Reden: toevoeging tekst

    Comment


    • #3
      Re: Macro vergroting

      Ben zelf nikon-gebruiker en ik heb een 100mm macrolens (2.8)

      Wat doet die tussenring en voorzetlens met de kwaliteit? En welke prijs kan ik hiervan verwachten om iets degelijks te hebben?

      Comment


      • #4
        Re: Macro vergroting

        Welk merk en type macro objectief heb je?

        Zie voor een zeer goede uitleg eens op de site van Hans Braakhuis " alles over macro
        werken met 'n omgekeerd objectief."
        Tussenringen geven geen kwaliteitsverlies, daar er geen optische elementen inzitten!
        Mvg

        Comment


        • #5
          Re: Macro vergroting

          Ik heb de Tokina 100mm 2.8. Ik werk heel graag met deze lens, maar zou soms ook iets meer willen kunnen dan de 1:1. Ik ben al een aantal keren voorzetlenzen tegengekomen van verschillende merken (neem nu hoya, =- 50 euro dacht ik voor 3) maar ik vraag me af of dit niet wat 'goedkoop' is om niet te veel kwaliteit te verliezen.


          Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
          Welk merk en type macro objectief heb je?

          Zie voor een zeer goede uitleg eens op de site van Hans Braakhuis " alles over macro
          werken met 'n omgekeerd objectief."
          Tussenringen geven geen kwaliteitsverlies, daar er geen optische elementen inzitten!
          Mvg

          Comment


          • #6
            Re: Macro vergroting

            Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
            Welk merk en type macro objectief heb je?

            Zie voor een zeer goede uitleg eens op de site van Hans Braakhuis " alles over macro
            werken met 'n omgekeerd objectief."
            Tussenringen geven geen kwaliteitsverlies, daar er geen optische elementen inzitten!
            Mvg
            In mijn ervaring geven tussenringen wel degelijk kwaliteitsverlies bij een macro lens. Verder is de extra vergroting die je met tussenringen kan bekomen op een 100mm macro relatief beperkt en verlies je enorm veel licht. Ik dacht ook dat tussenringen met een macro objectief ideaal zou zijn, maar da's dus niet het geval.
            www.elwee.net

            Comment


            • #7
              Re: Macro vergroting

              Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
              Ik heb de Tokina 100mm 2.8. Ik werk heel graag met deze lens, maar zou soms ook iets meer willen kunnen dan de 1:1. Ik ben al een aantal keren voorzetlenzen tegengekomen van verschillende merken (neem nu hoya, =- 50 euro dacht ik voor 3) maar ik vraag me af of dit niet wat 'goedkoop' is om niet te veel kwaliteit te verliezen.
              De goede zijn B&W Nikon, Canon en mogelijk Raynox (mogelijk is de spelling niet juist)
              Ik heb toevallig een expositie gezien van de top onderwaterfotograaf Dos Winkel die alles met voorzetlenzen doet, meestal op een 105 mm vergrotingen van 1.2 x 1.2 m !! en dit onderwater.!
              MVG

              Comment


              • #8
                Re: Macro vergroting

                een teleconverter.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X