Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Error 99 met externe flash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Error 99 met externe flash

    Hello,

    Voor het eerst wou ik mijn EOS 300 D in de studio gebruiken. Om de externe flitsers aan te sluiten, kocht ik mij een HAMA-adaptortje, omdat de 300 D niet over een X-contactje beschikt. Zelfde adaptor-tje gebruikte in eerder al om mijn staafflitser (Metz) te connecteren. Probleemloos, overigens.

    Maar nu in combinatie met studioflitsers van Coutenay (ik heb er zo twee stuks), loopt het zooitje vast. Wat ik ook probeer.

    Iemand een oplossing ?

    Greetz,

    Jossie
    Greetz,

    Jossie

    Visit : http://users.skynet.be/foto.clic

  • #2
    in de handleiding staat wat de errors betekenen geloof ik.

    Comment


    • #3
      Ja, dat staat er inderdaad in. Maar veel heb ik daar niet aan bij deze : re-install battery.

      Maar in alle andere omstandigheden werkt ie volkomen normaal ... Volgens mij heeft het dus zéér weinig te maken met de batterij. Ik weet wel (gelezen op deze site) dat 'error 99' vaak voorkomt met Sigma-lenzen. Maar die gebruik ik ook niet !

      We hebben dus 'een probleem !'

      Greetz,

      Jossie
      Greetz,

      Jossie

      Visit : http://users.skynet.be/foto.clic

      Comment


      • #4
        Error99 is de melding die zo ongeveer het meeste voorkomt, en heeft te maken met een communicatieprobleem (in het algemeen, dus niet enkel icm lenzen)... Het is dus een beetje gissen wat deze kan zijn...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Altijd gevaarlijk om flitsers/studioflitsers via een draad met of zonder hotshoeconnector rechtstreeks op een digitale camera aan te sluiten. De eventuele te hoge triggervoltage kan funest zijn voor je camera. Eerst meten is dus de boodschap. Beter met IR-afstandbediening werken, dan riskeer je niets.
          Er is al zo dikwijls voor gewaarschuwd.
          Hopelijk is niet dat je probleem....mogelijk -ik weet niet of een 300D hiervoor een beveiliging heeft ingebouwd, is het probleem in dat geval je beveiliging.......

          Comment


          • #6
            Eerst het voltage van je flitsapparatuur meten, en eventueel een safe-sync blokje ertussen zetten. Dan kijken of deze error in alle modi voorkomt (meestal wordt in M gewerkt). En "en passant" misschien even aan Stef of Digipics vragen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Vandaag het probleem effe doorgekaart met een collega, die zich recentelijk een Nikon D70 aanschafte. Ook hij heeft problemen met zijn studioapparatuur. Blijkbaar is het dus niet camera-gerelateerd, maar heeft het met de randapparatuur te maken.

              Ik denk dat er héél veel logica zit in de denkpiste van de spanning van de flitsers, en dat de camera gewoon in veiligheid gaat. Zal eens uitkijken naar een IR-aansturing, lijkt mij inderdaad veilig, en bovendien een draad minder om over te struikelen in de studio !

              Thanks,

              Jossie
              Greetz,

              Jossie

              Visit : http://users.skynet.be/foto.clic

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jossie
                Vandaag het probleem effe doorgekaart met een collega, die zich recentelijk een Nikon D70 aanschafte. Ook hij heeft problemen met zijn studioapparatuur. Blijkbaar is het dus niet camera-gerelateerd, maar heeft het met de randapparatuur te maken.

                Ik denk dat er héél veel logica zit in de denkpiste van de spanning van de flitsers, en dat de camera gewoon in veiligheid gaat. Zal eens uitkijken naar een IR-aansturing, lijkt mij inderdaad veilig, en bovendien een draad minder om over te struikelen in de studio !

                Thanks,

                Jossie
                Heb weliswaar geen Nikon maar ervaarde identiek hetzelfde probleem met mijn Canon 10D ... erger nog ik heb jarenlang studioflitsers aangestuurd met een Ir zender die feilloos werkte op tal van toestellen en dan plotseling bij de 10D ook die error 99 .
                Daarna ook geprobeerd met adapters en kabeltjes maar niets dat hielp .
                Tenslotte op aanraden van bevriende fotograaf op msn mij een IR zendertje van PROLINCA aangeschaft , de prolinca 40203 en dit werkt feilloos ; is dezelfde die ook Digipics gebruikt!
                Hoop dat dit je uit de nood helpt !

                Comment


                • #9
                  In onze fotoclub beschikken wij ook over een Courtenay-flitsinstallatie, en wat dacht je, inderdaad ook problemen met mijn 10D.

                  Na wat rondvragen bleek het probleem snel verholpen, de 2 draden in de stekker omwisselen en de problemen waren opgelost.
                  Ik intussen reeds verschillende malen met de installatie gewerkt zonder problemen.

                  De veiligste oplossing is natuurlijk een IR-aansturing.
                  http://www.torekefoto.be

                  Comment


                  • #10
                    Vandaag nog maar eens verder rondgevraagd. De oplossing van het omwisselen van de draden, is de camera bedriegen. Het zou inderdaad werken, maar niemand raad het aan. Je 'omzeilt' de camera-beveiliging.

                    Bij de handel waar ik vandaag gaan informeren ben voor de IR-aansturing, hadden ze al conventionele camera's binnen gekregen die zo helemaal om zeep waren geholpen op vlank van de electronische aansturing. Nee, dat risico wil ik niet lopen.

                    Helaas was de IR-aansturing van PROLINCA die awacs457 aanbeveelt, niet binnen. Moest besteld worden. Zal dus nog even wachten worden op studio-fotookes.

                    Ach wat, als het maar in orde komt. Problemen zijn er om omgelost te worden. Belangrijkste is dat het niet mijn camera is die al naar de haaien is.

                    Greetz,

                    Jossie

                    Greetz,

                    Jossie

                    Visit : http://users.skynet.be/foto.clic

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jossie
                      Vandaag nog maar eens verder rondgevraagd. De oplossing van het omwisselen van de draden, is de camera bedriegen. Het zou inderdaad werken, maar niemand raad het aan. Je 'omzeilt' de camera-beveiliging.

                      Bij de handel waar ik vandaag gaan informeren ben voor de IR-aansturing, hadden ze al conventionele camera's binnen gekregen die zo helemaal om zeep waren geholpen op vlank van de electronische aansturing. Nee, dat risico wil ik niet lopen.

                      Helaas was de IR-aansturing van PROLINCA die awacs457 aanbeveelt, niet binnen. Moest besteld worden. Zal dus nog even wachten worden op studio-fotookes.

                      Ach wat, als het maar in orde komt. Problemen zijn er om omgelost te worden. Belangrijkste is dat het niet mijn camera is die al naar de haaien is.

                      Greetz,

                      Jossie


                      Heb er eigenlijk ook een 6 tal weken moeten op wachten eer die Prolinca binnen was maar echt , het was het wachten waard.Ik was namelijk net zo wanhopig .

                      Comment


                      • #12
                        Prolinca vandaag binnen, en jawel : Het werkt ! Zo, we kunnen zeggen "case closed".
                        Greetz,

                        Jossie

                        Visit : http://users.skynet.be/foto.clic

                        Comment

                        Working...
                        X