Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, dode pixel op D70!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help, dode pixel op D70!

    Hallo,

    Na een week met de D70 gespeeld te hebben denk ik een dode pixel op de ccd gevonden te hebben...

    Wat doen ze bij nikon hiermee? Hele body vervangen of enkel de CCD? En heeft iemand enig idee hoelang dit gaat duren? Ik vertrek nu vrijdag op vakantie :-( ...

    Hier de foto: (dode pixel zit rechts bovenaan)

    http://users.belgacom.net/bn702265/bd/DSC_0464.JPG

    Groetjes,
    johan
    ______________________________________
    Johan Leuyckx
    Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
    www.leuyckx.be

  • #2
    tzal eerder een hot pixel zijn... op een foto met de lenskap erop en sluitertijd van 30s is hij niet te zien...

    ______________________________________
    Johan Leuyckx
    Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
    www.leuyckx.be

    Comment


    • #3
      is infeite niet zo erg, in 99% van je foto's zal je hem zelfs niet opmerken, nikon zal daar niets aan doen, tenzij je er een stuk of 5 zou hebben of zo
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        idd een hot-pixel......'t is geen ramp....maar als ik het goed heb gezien was het met een sluitertijd van 1/4s....dat lijkt me toch wel uitzonderlijk dat je dan al een hot-pixel hebt.

        mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Originally posted by Z900
          idd een hot-pixel......'t is geen ramp....maar als ik het goed heb gezien was het met een sluitertijd van 1/4s....dat lijkt me toch wel uitzonderlijk dat je dan al een hot-pixel hebt.

          mvg,
          Zou het dan nog wat anders dan een hot pixel kunnen zijn? Aangezien die toch vrij korte sluitertijd?
          ______________________________________
          Johan Leuyckx
          Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
          www.leuyckx.be

          Comment


          • #6
            ik denk toch hot, hij reageert al naar gelang zijn omliggende medestanders worden belicht (bij 30sec was hij normaal).

            is een beetje gevoelige pixel die (een beetje te) door de omstanders wordt beinvloed.

            of dat onder garantie valt

            mvg,
            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

            Comment


            • #7
              het blijft iedere keer weer vragen oproepen he.
              hier hopenlijk de "definitive" guide to stupid pixels

              er zijn diverse soorten pixels:
              - goede pixels, die slaan we voor het gemak even over
              - stuck pixels, dit zijn defecte pixels die altijd "aan" staan (paars/blauw/wit puntje in je foto)
              - dead pixels, dit zijn pixels die altijd "uit" staan (zwart puntje)
              - hot pixels, dit zijn pixels die zichtbaar worden bij langere belichtingstijden


              stuck&dead pixels zijn bij ALLE fotos terug te vinden, ook bij KORTE sluitertijden, zoals 1/250s
              hot pixels komen ALLEEN bij langere belichtingstijden kijken, zoals 1s of langer, en de hoeveelheid wordt bepaald door de omgevingstemperatuur (heet weer, warmere sensor, meer hot pixels, bij koude juist minder)

              hot pixels kunnen/hoeven niet gerepareerd, dead/stuck pixels WEL, dit zijn gewoon defecten, en dienen door nikon cq canon opgelost te worden. En dit kan ook buiten garantie, en kost iha 15 minuten wachten aan de service balie. In ieder geval dit is mijn ervaring met Inca nederland, gratis en je kan er op wachten (als je langs gaat tenminste). Ze worden simpelweg door software weggepoetst zeg maar.

              testen voor dead/stuck/hot pixels:
              deksel op objectief.
              foto's nemen (liefst in TIFF, of RAW en dan onbewerkt converteren naar TIFF, max resolutie, geen compressie) op bv: 1/60s, 1/30s, 1/15, 1/8, 1/4, 1/2, 1s, 2s
              en deze dan analyseren voor pixels.
              dit kan met het programmaatje deadpixeltest, helaas voor windows, te vinden via google.
              heb je bij 1/2s en sneller (zelf neem ik altijd 1s als norm) pixels die opvallen, gewoon terug naar nikon/canon er mee en vragen om de CCD te laten remappen. wel even zorgen dat je ook aantoonbaar "bewijs" hebt, dus je testfotos niet weggooien.

              LET OP: het kan zijn dat er ruisonderdrukking standaard aan staat. dit MOET uit voor langere belichtingstijden tests. Anders worden dode/hot pixels weggepoetst door de camera! Volgens mij grijpt de ruisonderdrukking al in vanaf 1/2s.. UITZETTEN voor tests dus.

              voila, hopelijk is nu voor iedereen het geheel duidelijk
              http://marcof.net - geheel nieuw!

              Comment


              • #8
                Hé Marcof,

                Bedankt voor je super uitleg... Bij lange sluitertijden is hij niet te vinden... Misschien dat ik dan straks eens langs De Beukelaer ga...

                Alvast bedankt!
                Johan
                ______________________________________
                Johan Leuyckx
                Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                www.leuyckx.be

                Comment


                • #9
                  zoals ik al zei: langere sluitertijden: Noise Reduction uitzetten.
                  Het is nl uitermate vreemd dat een pixel "verdwijnt", het omgekeerde is veel vaker het geval

                  succes bij de "beuk"
                  http://marcof.net - geheel nieuw!

                  Comment


                  • #10

                    Had mailtje gestuurd naar de winkel waar ik hem gekocht heb... Zij sturen hem naar de beukelaer en op 2 à 3 dagen zou ik hem terug in mijn bezit moeten hebben...

                    Heb nu naar de beukelaer gemaild om te zien of ik niet rechtstreeks mag gaan om dat ik komend weekend op verlof vertrek...

                    Ben benieuwd naar het antwoord...

                    Iemand hier op het forum dat al rechtstreeks met de beukelaer gewerkt heeft?
                    ______________________________________
                    Johan Leuyckx
                    Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                    www.leuyckx.be

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jleuyckx
                      Iemand hier op het forum dat al rechtstreeks met de beukelaer gewerkt heeft?
                      M.i. inderdaad ook een hot pixel. Dat hij bij 30" met lenskap weg is, is heel bizar, en is wellicht idd te wijten aan long-exposure noise reduction zoals marcof zegt. Als je die gaat afzetten ga je wellicht een hele hoop van die rode, groene en blauwe puntjes zien.

                      Toen ik mijn D100 had, zat ik ook al direct met een hotpixel die zelfs op heel korte sluitertijden zichtbaar was. Ik ben dan maar eens (na afspraak) naar De Beuckelaer gereden waar ze op een kwartier tijd de CCD gereinigd hebben en de hotpixels uitgemapt.

                      Henk

                      Comment


                      • #12

                        Wat doen ze eigenlijk met dat "uitmappen" ? Zeggen ze dan tegen die pixel om de kleur aan te nemen van zijn buurman?
                        ______________________________________
                        Johan Leuyckx
                        Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                        www.leuyckx.be

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jleuyckx

                          Wat doen ze eigenlijk met dat "uitmappen" ? Zeggen ze dan tegen die pixel om de kleur aan te nemen van zijn buurman?
                          zo'n beetje wel ja.
                          http://marcof.net - geheel nieuw!

                          Comment


                          • #14
                            Als mijn fotohandelaar (www.pch.be) mij een herstelbonnetje meegeeft mag ik morgen in de voormiddag zelf naar de beukelaer! Wat een service!
                            ______________________________________
                            Johan Leuyckx
                            Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                            www.leuyckx.be

                            Comment


                            • #15

                              Hi,

                              Ben net terug van de beukelaer... Da's pas service... 20 min wachten en pixel was verdwenen en meteen ook alle stofdeeltjes van de ccd gehaald...

                              Johan
                              ______________________________________
                              Johan Leuyckx
                              Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                              www.leuyckx.be

                              Comment

                              Working...
                              X