Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke geheugenkaart is de beste?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke geheugenkaart is de beste?

    Welk geheugenkaartje is beter of sneller?
    Sandisk Ultra II CompactFlash 512Mb of de Lexar CompactFlash 512Mb/40x.
    Het prijsverschil is maar 10 euro (dat de lexar duurder is) dus daar gaat het niet om.
    Groeten sambal
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Op de site van Rob Galbraith (www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816&print=true) kan je vinden dat voor de D70 de Sandisk Ultra II 512 Mb een write speed heeft van 4251 Kb (jpeg) resp. 4661 (nef).
    Voor de Lexar 40x met Write Acceleration (WA) zijn de cijfers 2774 Kb resp 3227.

    Trek zelf je conclusies, maar ik zou het wel weten.....
    Ben,
    Nikon D2X, D100, D70
    Lenzen: Nikon 10.5 fisheye, 50 1.4D, 70-200 VR, 300 F4
    Tamron 17-35, 28-75, 90
    Sigma 170-500,
    Nikon SB 800

    Comment


    • #3
      De Sandisk Ultra II is in combinatie met de D70 de beste kaart.
      De Lexar komt overeen met een Ultra, de nieuwe 60x moet de concurrentie aangaan met de Ultra II.

      Van bij RobGalbraith (http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816):
      • Lexar Media 512MB 40X Write Acceleration: Write JPEG=2774K/sec Write RAW=3227K/sec
      • Sandisk Ultra II 512MB: Write JPEG=4251K/sec Write RAW=4661K/sec


      Edit: Lap, altijd te laat hé....
      Ik sta zelf met twee Ultra II'kes in bestelling, de prijs is goed, en de performantie nog beter dan de duurdere... niet twijfelen.

      Comment


      • #4
        Dat zijn duidelijke antwoorden, Bedankt
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Technieker van De Beuckelaer heeft me verteld dat het zinloos is om Sandisk Ultra II in de D70 te gebruiken. Niettemin heb ik vandaag toch Ultra II aangeschaft. Tot mijn verbazing zat er een CD'tje met rescuesoftware mee in de Sandisk verpakking. Hoop dat ik deze CD nooit zal moeten gebruiken.

          Comment


          • #6
            Originally posted by notex
            Technieker van De Beuckelaer heeft me verteld dat het zinloos is om Sandisk Ultra II in de D70 te gebruiken.
            Heeft hij erbij verteld waarom?
            Gallery: http://www.fotogallerij.be

            Comment


            • #7
              Hij beweerde dat er alleen winst wordt gemaakt bij extreme testopstellingen. In de praktijk zou men nooit deze prestaties nodig hebben.(Is waarschijnlijk een liefhebber van stillevens)

              Comment


              • #8
                Ikzelf gebruik met de D70 een 512 mb CF kaart van Lexar met een snelheid van 12x. Hoeveel kb/s dat juist oplevert weet ik niet, maar snel genoeg is het, voor mij dan toch. Naar mijn mening is de schrijfsnelheid wel belangrijk, maar is het belang dat eraan gehecht wordt toch wat overdreven. Ik denk dat de technieker wel gelijk heeft als hij zegt dat je in de praktijk die prestaties zelden of niet nodig hebt. Als ik mijn volgende kaartje koop zal dat zeker geen topsnelheden als 40x of 60x halen. Schrijven en lezen gebeurt nu (12x) eigenlijk zonder vertraging, enkel het downloaden naar pc via kabel of reader gaat wat trager, maar is zeker aanvaardbaar. Voorlopig zie ik het nut van die duurdere topsnelheden niet in en blijf ik nog wat verderdoen met m'n 12x.

                Groeten
                Sven

                Comment


                • #9
                  Originally posted by fikosss
                  Naar mijn mening is de schrijfsnelheid wel belangrijk, maar is het belang dat eraan gehecht wordt toch wat overdreven. Ik denk dat de technieker wel gelijk heeft als hij zegt dat je in de praktijk die prestaties zelden of niet nodig hebt.
                  Denk er hetzelfde over als jij! Rob Galbraith schrijft "slower CF cards in the D70 limit the number of JPEG Fine frames shot sequentially to 9."

                  Ik denk dat voor 90% van de gebruikers 9 shots na elkaar meer dan genoeg is! Denk dat ik zelf ook een tragere (en goedkopere) kaart ga kopen. Iemand suggesties? Is Twinmos goed?
                  Gallery: http://www.fotogallerij.be

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by rept
                    Originally posted by fikosss
                    Naar mijn mening is de schrijfsnelheid wel belangrijk, maar is het belang dat eraan gehecht wordt toch wat overdreven. Ik denk dat de technieker wel gelijk heeft als hij zegt dat je in de praktijk die prestaties zelden of niet nodig hebt.
                    Denk er hetzelfde over als jij! Rob Galbraith schrijft "slower CF cards in the D70 limit the number of JPEG Fine frames shot sequentially to 9."

                    Ik denk dat voor 90% van de gebruikers 9 shots na elkaar meer dan genoeg is! Denk dat ik zelf ook een tragere (en goedkopere) kaart ga kopen. Iemand suggesties? Is Twinmos goed?
                    Apacer Steno Pro à 145 euro.
                    Werkt prima in de S2 Pro als de D70.

                    Theo.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Hallo,

                      ik heb zelf 2 gewone 512Mb SAN cards en een 512M Ultra II SAN card en moet zeggen dat ik in de praktijk absoluut geen verschil merk in het gebruik van deze kaarten. Blijkbaar is de buffer van de D70 groot genoeg opdat bij normaal gebruik (als je bijvoorbeeld niet meer dan 9 fotos in JPEG fine vlak achter elkaar neemt). Persoonlijk vind ik dus het prijsverschil van bijna 100 euro niet verantwoord. Spijtig dat de gewone SAN kaarten minder en minder te vinden zijn.

                      PS. Voor andere camera's en bijvoorbeeld sport fotografie (waar je zeer veel fotos snel achter elkaar moet nemen) kan het verschil in snelheid wel zeer belangrijk zijn.

                      Marc

                      Comment


                      • #12
                        Heb zelf voor de D70 een gewone 512 Kingston (geen elite pro) en een 512 sandisk ultra II en het verschil is toch duidelijk merkbaar ten voordele van de Ultra II. In continuous mode is de buffer sneller terug leeg. Voor twee recente actie-gelegenheden (Ronde van België en een voetbalmatch) heb ik, en voor de toekomstige zal ik toch steeds eerst de Ultra gebruiken, voor op een andere over te schakelen.

                        Greetz

                        Sam Jae

                        Comment


                        • #13
                          Het klopt dat je die performance slechts in misschien 2% van de gevallen nodig hebt,
                          maar bekijk het zo: Ultra II of gewone kaart scheelt nog maar een paar euro's, dus waarom zou je dan geen Ultra II nemen.

                          Kan je die later op je D392 met 16 Megapixel en 12 MB/sec schrijfsnelheid toch nog gebruiken.

                          Op dit moment heb ik een PQI 40x in de D70 zitten, in afwachting van de Ultra II's.
                          PQI zijn gewoon rebranded Sandisks (de 40x is equivalent met een Ultra (of toch Ultra II?))

                          Comment


                          • #14
                            ik heb paar dagen geleden microdrive van 2.2 gb besteld...
                            keer zien wat dat van snelheid oplevert op D70

                            btw : prijs 186 euro
                            www.loft6.be

                            Comment


                            • #15
                              De beste wel dat is simpel de Toshiba Xtra Speed werkt nu is op alles
                              Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                              Comment

                              Working...
                              X