Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter vraagje

    Heb vorig jaar in de USA knappe foto's getrokken van lucht en wolken met een PolaFilter.
    Nu heb ik een nieuwe lens en een PF en ik vind dat de wolken er niet zo mooi uitkomen.
    Hangt het er ook vanaf onder welke "hoek" je de foto's neemt of heb ik gewoon een iets mindere PF gekocht?


    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: polarisatiefilter vraagje

    Die hoek is inderdaad belangrijk. Ik dacht dat je het beste (meest gesatureerde) resultaat krijgt indien de richting waarin je fotografeert 90° ten opzichte van de zon is.
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter vraagje

      Normaalgezien kan je draaien aan je polarisatiefilter om het effect te veranderen.

      Wanneer het polarisatiefilter op de lens gemonteerd is, kun je aan het uiteinde draaien om het gewenste effect in te stellen. Dat varieert van geen effect, tot halve en volledige polarisatie. Wanneer je wisselt van een horizontale foto naar een verticale (of andersom) moet je het filter opnieuw instellen. Ook als je een lens hebt waarbij het voorste lenselement draait tijdens het scherpstellen (zoals bij veel kitlens) zul je bij iedere foto het filter goed moeten afstellen. Wanneer je telkens in dezelfde richting fotografeert hoef je het filter niet telkens aan te passen. Echter, wanneer de hoek ten opzichte van de zon verandert, is het aan te raden om het filter te roteren als je het maximale effect wilt bereiken. Let er op dat je enkel aan het draaibare deel van het filter zelf draait en niet aan de ring waarmee deze aan de lens bevestigd is (hierdoor kan het filter van de lens vallen).
      My Instagram

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
        Die hoek is inderdaad belangrijk. Ik dacht dat je het beste (meest gesatureerde) resultaat krijgt indien de richting waarin je fotografeert 90° ten opzichte van de zon is.
        Er is ergens een komieke regel met duim en wijsvinger .... wat veronderstelt dat het gepolariseerde licht dat je weg wil net uit die richting komt die je spastisch vingergewriemel aangeeft ...

        Comment


        • #5
          Re: polarisatiefilter vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
          ...
          Hangt het er ook vanaf onder welke "hoek" je de foto's neemt of heb ik gewoon een iets mindere PF gekocht?
          yep... das heeeel belangrijk.
          alsmede het instellen van je parameters.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: polarisatiefilter vraagje

            Ook de luchtochtigheid zorgt ervoor dat er minder gepolariseerd licht is, wat je dus ook niet kan wegfilteren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X