Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grootte adruk komt niet overeen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grootte adruk komt niet overeen

    Ik heb een serieus probleem.
    Met PSP heb ik kaartjes gemaakt, ik stelde mijn formaat in op 13 X 18 om mijn ontwerp te maken.
    Nu laat ik die kaartjes afdrukken, en zijn mijn foto's vervormd.
    De persoon die er op staat is ineens lang en smal.
    Dit zou betekenen dat mijn foto langer was dan 18 cm, en ze die bijgesneden hebben, en dus mijn ontwerp
    vervormd is.
    Kan het dat die maten niet overeenkomen ?
    Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

  • #2
    Re: grootte adruk komt niet overeen

    Ik denk eerder dat uw foto passend gemaakt is dan bijgesneden. Waar heb je ze laten afdrukken?
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: grootte adruk komt niet overeen

      Het is niet helemaal duidelijk. Je spreekt enerzijds van 'lang en smal geworden' (vervorming) en anderzijds van 'bijsnijden'. Dat laatste is als je formaat niet overeenkomt. Dat eerste snap ik net goed.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: grootte adruk komt niet overeen

        Welke afmetingen (in pixels) heeft het opgestuurde jpeg bestand? En welke afmetingen (in cm) heeft de afgedrukte foto?
        www.elwee.net

        Comment


        • #5
          Re: grootte adruk komt niet overeen

          Het zijn meerdere foto's die ik liet afdrukken, fotobewerkingen eigenlijk.
          ik had ze op 10 x 20 cm gemaakt in PSP (2478 x 1239 pixels), maar de adrukken zijn op 10 x 18 cm, ok dat kan ik nog begrijpen als ze maar tot max 18 cm afdrukken dat ze dan niet passen.
          Maar ik had er ook op 13 x 18 cm gemaakt (2619 x 2891pixels), wat toch een veel voorkomend formaat is, en die afdrukken zijn 12.5 x 17.5 cm en ook vervormd, dus mijn zoontje lijkt ne lange smallen, met een langwerping gezicht, terwijl hij klein is met een rond gezichtje.
          Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

          Comment


          • #6
            Re: grootte adruk komt niet overeen

            2619 x 2891 pixels lijkt mij helemaal geen 13x18 formaat.
            www.guydewestelinckfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: grootte adruk komt niet overeen

              verklaar u nader guydw, wat is het dan wel ?
              ik stel mijn nieuwe afbeelding gewoon in op cm, dus 10 x 20 of 13 x 18
              niet in pixels, daarmee
              Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

              Comment


              • #8
                Re: grootte adruk komt niet overeen

                Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                verklaar u nader guydw, wat is het dan wel ?
                2619/2891 = 0,905 en 13/18 =0,72 en als de lengte/breedte verhoudingen niet gelijk zijn, past het nooit.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: grootte adruk komt niet overeen

                  Heb het zelf al gevonden, op Pixum.be is een mogelijkheid om pixels in te geven om te zien hoe groot
                  je foto's gaan afgedrukt worden.
                  Heb mijn pixels van mijn ontwerpen aangepast, hopen dat ik nu het gewenste resultaat krijg he

                  Heb je vragen voor Pixum? In het Pixum service centrum vind je contactgegevens en antwoorden op veelgestelde vragen. Is jouw vraag er niet bij? Neem contact met ons op!
                  Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                  Comment


                  • #10
                    Re: grootte adruk komt niet overeen

                    Ik hoop dat je niet zomaar pixels hebt ingegeven, want het zou best kunnen zijn dat je om het formaat 13x18cm te bekomen een welbepaalde crop moet maken. Als jouw camera een "normale" 2:3 output heeft, is dat niet meteen zo moeilijk, maar als je -ik zeg maar- van een 4000x3000 camera komt (mijn G9 levert namelijk zo'n output), dan moet je wel degelijk ofwel links en rechts, ofwel boven en onder wat prijsgeven, ofwel, als je niets wil prijsgeven op de zijde waar je pixels tekort komt, een zwarte of witte band van de juiste afmetingen bijmaken. Even een rekenmachientje erbij en je maakt exact aan wat je nodig hebt; het teveel mag men wegsnijden, maar niet (zoals blijkbaar gebeurd is) weg"duwen" of bij"trekken", want dan krijg je vervorming van je onderwerp.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: grootte adruk komt niet overeen

                      tzijn de bewerkingen dat ik wil afdrukken, dus niet de originele foto's
                      ik start met een blanco ontwerp, en geknipte foto's erop
                      Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                      Comment


                      • #12
                        Re: grootte adruk komt niet overeen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                        tzijn de bewerkingen dat ik wil afdrukken, dus niet de originele foto's
                        ik start met een blanco ontwerp, en geknipte foto's erop
                        Als je een nieuwe file opent dan kan je toch kiezen welke grootte de canvas heeft, en dit in pixxels, inches of centimeters als je daar de direct de juiste afmetingen neemt dan vermijd je dit probleem toch.

                        Comment


                        • #13
                          Re: grootte adruk komt niet overeen

                          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                          Als je een nieuwe file opent dan kan je toch kiezen welke grootte de canvas heeft, en dit in pixxels, inches of centimeters als je daar de direct de juiste afmetingen neemt dan vermijd je dit probleem toch.
                          Inderdaad als je een nieuw bestand aanmaakt kies het formaat 10x15cm of 13x18cm of een ander formaat dat je wil. Maak het aan op 300dpi. Zorg ervoor dat pixels/inch staat geselecteerd en niet pixels/cm anders komt je bestand een pak zwaarder uit. Als je dit volgt dan kan er niets verkeerd aflopen.
                          http://www.pixelprinting.be // We print your pixels!

                          Comment


                          • #14
                            Re: grootte adruk komt niet overeen

                            belangrijk om te weten is dat de rollen papier die voor afdrukken worden gebruikt engelse maten hebben Dus voor briefkaart wordt de rolbreedte van 10,3 gebruikt voor professionals ook 10,7 voor de dertien-rol is de maat 12,7 en voor de twintig-rol is dat 20,3

                            Comment

                            Working...
                            X