Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

    http://forum.belgiumdigital.com/memb...hippolres.html

    EDIT (omdat de link naar de foto niets geeft) : Fotoalbum : http://forum.belgiumdigital.com/memb...325-varia.html

    Graag tips om bijgevoegde foto te corrigeren.
    De foto is genomen met een avondzon als tegenlicht. Ik heb de foto in raw. Ik ben geen Photoshopgebruiker.
    Ik hoop dat het advies mogelijk is onafhankelijk van de gebruikte software. Bv lichte tonen verminderen, bepaalde kleur uithalen, ... .
    Mijn standaard applicatie voor fotocorrectie is Darktable onder Linux Mint. (Ufraw en Gimp kan ook).

    Dank bij voorbaat.
    Last edited by Isozoom; 22 april 2013, 19:43.

  • #2
    Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

    Geen foto te zien hier.

    Wat ik meestal doe is de hooglichten laten zakken. Ik werk wel vanuit camera raw. Vanuit jpeg gaat dit ook.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

      Ik heb een edit gedaan in de hoop dat de foto zichtbaar is. Het album is ingesteld als zichtbaar voor iedereen.

      Ik corrigeer eveneens vanaf the raw.

      Comment


      • #4
        Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

        Een kleine miniatuur kunnen wij zien. Ik zie inderdaad dat die beestjes veel licht vangen. Vermoedelijk pas in het water geweest?
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

          1) Voor mij werkt die eerste link wel, en geeft op mijn 24-inch scherm een foto die het hele scherm vult;
          2) De tweede is inderdaad een miniatuur, maar als je daarop klikt, krijg je dezelfde schermvullende foto.

          Zeker beginnen met het contrast stevig te verhogen, want dit is in mijn ogen toch een nogal fletse en "platte " foto. In LR wat spelen met de schuivertjes levert al een veel beter beeld op, maar daarvoor zou het beter zijn te kunnen vertrekken van een RAW-bestand.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            1Zeker beginnen met het contrast stevig te verhogen, want dit is in mijn ogen toch een nogal fletse en "platte " foto.
            ik vrees dat het verhogen van het contrast zeker nodig is, maar heel veel detail zal opslorpen en die beesten hebben er al zo weinig van.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

              je hebt hier onderbelicht (-1.33) ipv overbelichten.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                Het zijn nijlpaarden die inderdaad uit het water kwamen.
                Probleem was laag tegenlicht. Dit had ik niet te kiezen.

                Ik heb de foto in raw (van een Canon 7D in full format 25 MB).
                Last edited by Isozoom; 23 april 2013, 19:37.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Isozoom Bekijk bericht
                  Het zijn nijlpaarden die inderdaad uit het water kwamen.
                  Probleem was laag tegenlicht. Dit had ik niet te kiezen.

                  Ik heb de foto in raw (van een Canon 7D in full format 25 MB).
                  Je kan proberen om selectief het licht op die beestjes te temmen, ik dacht wel dat ze uit het water kwamen. Dat doen ze natuurlijk graag
                  Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                    heb hier een snelle bewerking uitgevoerd in Lightroom.

                    Wat ik heb gedaan:
                    - highlights invullen
                    - contrast verhogen
                    - WB wat aangepast
                    - met local brush de hippo's wat beter laten uitkomen (de witte highlights kan je wel nog shoppen evt)
                    - black clipping iets opgekrikt

                    op origineel RAW krijg je natuurlijk beter resultaat dan de bewerking op een lowres jpg-je
                    Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
                    My travel photography site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                      dit is vrij moeilijk want de overbelichte delen zijn echt aangebrand en bevatten geen detail meer. Sommige zones kunnen wel nog gered worden door plaatselijk de lichttonen en exposure aan te passen ( Lightroom kan dit bvb met een brush tool )

                      http://img560.imageshack.us/img560/9830/hippolres.jpg

                      maar bij 2 nijlpaarden was het niet te redden. Een tip voor volgende keer misschien, gebruik een polarisatie filter zodat je deze reflecties toch wat kan inperken. Het gaat ook een wat contrastrijker beeld geven.
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hanzzz Bekijk bericht
                        heb hier een snelle bewerking uitgevoerd in Lightroom.

                        Wat ik heb gedaan:
                        - highlights invullen
                        - contrast verhogen
                        - WB wat aangepast
                        - met local brush de hippo's wat beter laten uitkomen (de witte highlights kan je wel nog shoppen evt)
                        - black clipping iets opgekrikt

                        op origineel RAW krijg je natuurlijk beter resultaat dan de bewerking op een lowres jpg-je
                        door die bewerking krijg je natuurlijk steeds weer die vervelend grijsblauwe waas over de uitgebrande delen.
                        onoverkomelijk lijkt mij zo...
                        doch het resultaat is wél een stuk beter dan het origineel. de vraag is wat een afdruk ervan zou opleveren?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hanzzz Bekijk bericht
                          heb hier een snelle bewerking uitgevoerd in Lightroom.

                          - met local brush de hippo's wat beter laten uitkomen (de witte highlights kan je wel nog shoppen evt)
                          - black clipping iets opgekrikt

                          op origineel RAW krijg je natuurlijk beter resultaat dan de bewerking op een lowres jpg-je
                          Danku voor uw tijd en uitleg. Ik ben er allemaal nog niet zo meevertrouwd.
                          Wat doe je om black clipping 'op te krikken' ?
                          En die local brush om de hippo's beter te laten uitkomen ken ik ook niet.

                          Heb je eventueel een link naar wat uitleg hierover ? Nog eens danku.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                            Waar geen licht valt kan een camera geen detail registreren. Waar er geen detail in een beeld zit kan je het er ook niet uithalen. In dit beeld kan desnoods de grijze waas en de blauwpaarse fringing uitgeshopped worden,... Maar de voorkant van de hippo's, daar zit geen detail in, dat zijn zwarte vlakken. Dus als je daar detail wenst is het tevergeefs. Wat de rest van het beeld betreft kan er uiteraard nagescherpt, alsook contrast opgetrokken worden... maar het zal geen top opleveren.

                            Cheers,
                            F.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto met tgenlicht : hoe corrigeren ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Isozoom Bekijk bericht
                              Danku voor uw tijd en uitleg. Ik ben er allemaal nog niet zo meevertrouwd.
                              Wat doe je om black clipping 'op te krikken' ?
                              En die local brush om de hippo's beter te laten uitkomen ken ik ook niet.

                              Heb je eventueel een link naar wat uitleg hierover ? Nog eens danku.
                              - met black clipping bedoel ik het verleggen van het zwartpunt (donkerste pixels in de foto) als de donkerste pixels grijs zijn, "krik ik die op" zodat ze meer zwart worden. Dit kan je doen in lightroom door de 'blacks' slider naar links te schuiven (in LR 3 of lager is het nr rechts), ditzelfde kan je doen in photoshop dmv de curves door je onderste punt nr rechts te verschuiven als volgt:



                              - de local brush is een functie in lightroom (kan evenzeer in cameraRAW of photoshop) - bedoeling hiervan is dat je LOKAAL aanpassingen maakt aan de foto. Bedoeling in dit geval is dat je de hippo's selecteert en enkel daarop aanpassingen maakt (zoals de highlights verminderen en kleurafwijkingen elimineert). In photoshop kan je dit doen door gebruik te maken van 'masks' waar je delen van een foto verbergt waardoor de onderliggende laag zichtbaar wordt. ik ga hier echter niet in detail op ingaan of ik ben nog lang bezig

                              hopelijk is het wat duidelijker nu? anders vraag maar hoor...

                              grts,
                              Hans R
                              500px
                              Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
                              My travel photography site

                              Comment

                              Working...
                              X