Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewerking na feestjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bewerking na feestjes

    Dag iedereen,
    ik ben gisteren eens naar een feestje in een jeugdhuis in de buurt geweest om foto's te nemen. Nu was mijn vraag wat jullie, iets professionelere mensen misschien? Doen van nabewerking voor bijvoorbeeld foto's van DJ's. De meeste bij mij zien er, ondanks de spots en lange sluitertijden, uitgebleekt uit.
    Doen jullie iets speciaals?

    Groeten,
    Lars
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

    D7000 en D750

  • #2
    Re: bewerking na feestjes

    Zet eens een voorbeeldje.
    We moeten kunnnen zien hoe ze er nu uit zien vooraleer we advies kunnen geven.

    Comment


    • #3
      Re: bewerking na feestjes

      Oorspronkelijk geplaatst door lars.c Bekijk bericht
      .............. De meeste bij mij zien er, ondanks de spots en lange sluitertijden, uitgebleekt uit.
      Doen jullie iets speciaals?
      yep..in eerste instantie een goede foto nemen.
      een slechte overbelichte opname krijg je nl nooit meer goed.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: bewerking na feestjes

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        yep..in eerste instantie een goede foto nemen.
        een slechte overbelichte opname krijg je nl nooit meer goed.
        grt,bouk.
        Dan heb ik me misschien fout uitgedrukt, ze zijn niet overbelicht, maar er zit weinig kleur in.
        Soms zit er ook te veel kleur in, maar dat zijn meestal lichtstrepen en dan kan ik ze inderdaad wegsmijten.

        Voor diegenen die facebook hebben: klik => deze waren in mijn opinie het beste gelukt, ik was wel een beetje aan het oefenen met die lange sluitertijden, vandaar dat het merendeel er zo hetzelfde uitziet. Sommigen moet je gewoon eens voorstellen zonder schijn van spots en lichtstrepen, dan weet je misschien wat ik bedoel.
        Toch al bedankt,
        Lars
        Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

        D7000 en D750

        Comment


        • #5
          Re: bewerking na feestjes

          Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar.


          Deze pagina kan nu niet worden weergegeven. Mogelijk is deze tijdelijk niet beschikbaar, is de link verlopen, of heb je geen toestemming om deze pagina te bekijken.

          Comment


          • #6
            Re: bewerking na feestjes

            Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
            Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar.


            Deze pagina kan nu niet worden weergegeven. Mogelijk is deze tijdelijk niet beschikbaar, is de link verlopen, of heb je geen toestemming om deze pagina te bekijken.
            Oei, heb je je aangemeld? Als ik me afmeld kan ik ze ook niet zien, maar ze staan nochtans op openbaar.
            Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

            D7000 en D750

            Comment


            • #7
              Re: bewerking na feestjes

              Jawel
              Ik ben aangemeld, maar zie ze nog steeds niet

              Comment


              • #8
                Re: bewerking na feestjes

                Na feestjes->alca zelzer en uitslapen en dan de volgende dag eens gaan kijken.....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: bewerking na feestjes

                  Hier ook niets te zien en ook aangemeld.
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: bewerking na feestjes

                    Je moet je foto's openbaar zetten anders gaat het niet. Kijk met wie je ze ''deelt''.
                    facebook
                    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bewerking na feestjes

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Na feestjes->alca zelzer en uitslapen en dan de volgende dag eens gaan kijken.....
                      da's voor watjes. De kater komt pas als je nuchter wordt dus blijven drinken tot de bewerkingen klaar zijn.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: bewerking na feestjes

                        Hier zijn ze zichtbaar (ze staan op friends of friends en blijkbaar heb ik 21 vrienden die bevriend zijn met het jeugdhuis). Wat je vooral moet doen is contrast toevoegen. Ook je witbalans corrigeer je wel wat bij. Wat clarity kan in de foto's met uitgelopen spots ook wel wonderen doen (maar overdrijf niet). Mijn standaard presets staan ook op het optrekken van de schaduwen een beetje. Verder moet je ook eens kijken of je sommige foto's niet kan croppen. Lightroom is voor zulke dingen echt een supergeweldig programma. Download de trial om eens te proberen. Sinds vorige versie is het met €100 dik zijn prijs waard.

                        Verder moet je nog wat werken op het nemen van de foto's zelf. Als er te veel rook is, ga je geen heldere en scherpe foto's krijgen. Check ook je belichtng, die is nu nog heel incosequent. je belichting consistent krijgen is niet altijd even goed mogelijk, door snel wisselende lichten, maar het kan wel beter. Probeer je onderwerp ook uit die lichten te krijgen. Als je je onderwerpen alleen met een flits kan belichten, krijg je vanzelf beter bewerkbare beelden.

                        Bijvoorbeeld deze foto: https://www.facebook.com/photo.php?f...4560828&type=3
                        Daar was zoveel rook, dat je die niet meer goed krijgt.

                        Bijvoorbeeld deze foto: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
                        Een andere crop, nu lijkt hij voorover te vallen, had leuker geweest. In lighthroom kan je met de witbalans en hue van de hooglichten ook je kleuren wat beter krijgen.

                        Bijvoorbeeld deze foto: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
                        Als je een draadloze flits had geleged bij de dj, had die mooi belicht geweest. Ook staat de foto wat scheef en doet de man weinig interessant.

                        Bijvoorbeeld deze foto: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
                        Ook weer zo een scheve foto, ik ben daar echt geen fan van. Deze foto is belichitngsgewijs nog niet zo slecht. Probeer bij lange belichting je camera wel wat stiller te houden, maar met wat contrast en wat kleurenhelderheid kan je nog wel wat helderheid en contrast uit deze foto halen.
                        Last edited by Teun_2; 23 april 2013, 11:01.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bewerking na feestjes

                          Geen enkele van de links levert een zichtbare foto op; ze geven alle "inhoud is momenteel niet beschikbaar". Nochtans heb ik in de achtergrond een Facebook-pagina openstaan.


                          Facebook dient niet om hier foto's te tonen; gebruik daarvoor iets als Photobucket (mijn screendump is snel daar geparkeerd).
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: bewerking na feestjes

                            't is simpel: waar rook is is geen contrast. Contrast zit in de tweede schuif.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: bewerking na feestjes

                              Ja, jullie hebben gelijk, de foto's staan niet op 'openbaar', maar op 'vrienden van vrienden'. Ik zal proberen hier zo snel mogelijk iets aan te doen.

                              Op dit moment gebruik ik photoshop cs6 (nu ja, vooral camera raw 7) maar ooit zal ik wel eens een legale versie kopen van lightroom hoor.
                              Op sommige momenten was er ook zoveel rook, dat je geen meter ver kon zien op podium, maar ja, daar heb ik niets over te beslissen he. Wat de schuine foto's betreft, ik vond recht maar, ... recht? Ieder zijn smaak natuurlijk.
                              Die voorlaatste foto: dat was de DJ van de artiest, ik kon moeilijk op het podium om mn flits daar te zetten. Binnenkort komen er ook nog triggers bij, want dat draadloos systeem van nikon heeft nu ook niet bepaald een goede verbinding, maar dat doet er nu niet toe.

                              Nog eens bedankt voor de tips, ik had het op het einde ook al gemerkt dat ik de clarity en het contrast soms wel serieus moest verhogen.
                              Deze zaterdag heb ik ook nog de kans gekregen om op een festivalletje te fotograferen, zijn er zaken die ik zeker moet uitproberen misschien? Ik vermoed dat ik 90% van mijn foto's zal maken met de 50 f1,8.
                              Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

                              D7000 en D750

                              Comment

                              Working...
                              X