Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

    Pas zelf ontdekt, nooit geweten, straffe kost:

    Als je een Pentax K7, K5, K5II of IIS hebt, dan kan je met elk objectief tilt -shift fotografie doen.
    Je gebruikt daarvoor de functie "compositie aanpassen" (hoofdmeu, 2e tab.)
    Het werkt via het shake reduction systeem dat in de camera is ingebouwd. Dat systeem laat de sensor in alle richtingen bewegen, normaal om bewegingsonscherpte tegen te gaan.
    Via "compositie aanpassen" kan je de sensor gecontroleerd laten kantelen / bewegen in alle richtingen waardoor je zowel tilt als shift bewegingen kan maken.
    Niet nodig dus om te investeren in een dure tilt-shift lens.

  • #2
    Re: Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

    De hoeveelheid 'tilt' en 'shift' is wel heel gelimiteerd. Zeker de shift zou ik onbruikbaar noemen. Er is een reden voor waarom die tilt/shift objectieven zo duur zijn, ze moeten een veel grotere oppervlakte kunnen bedekken.

    Comment


    • #3
      Re: Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

      dan kan je je compositie ook niet via de zoeker maken.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

        Enkel Shift hé. Tilt kan je er niet mee verwezelijken.

        Inderdaad een handige feature. Goed gezien van Pentax om de sensorstabilisatie-technologie hiervoor te gebruiken, en erg handig om op statief je kadrering net een ietsje bij te stellen zonder de zaak fysiek te moeten bijstellen (wat soms omslachtig is en waardevolle tijd kan kosten).

        Pentax laat overigens ook toe dezelfde technologie te gebruiken om in combinatie met de GPS module in hun Astrotracer accessoire (op de hotshoe) een pak langere opnames van sterrenhemels mogelijk te maken dan statisch vanop statief, en zonder dat je je camera op een motor moet plaatsen.

        Typisch Pentax om zo'n kleine dingetjes mogelijk te maken in hun camera's zonder dat die de specificatielijsten halen waar grote fotografiewebsites mee uitpakken. Jammer dat ze dat niet meer in 't daglicht zetten, maar ja zo is Pentax nu eenmaal ook...

        Wel een kanttekening. Stellen dat het echt een vervanger is voor Shift-fotografie is er een beetje over. Het klopt dat de 1mm speling waarmee je de sensor over de X- of Y-as kan bewegen een grotere verschuiving van het beeld uitmaakt dan je zou vermoeden, maar het staat toch wel ver van wat een Shift-objectief toelaat.

        Ik zie het als een superhandige feature die ik vaak zou gebruiken moest ik nog stillevens in studio moeten fotograferen. Maar dat is geleden van m'n fotografie-opleiding... Eerlijk gezegd heb ik deze functie, op enkele initiële tests na, nog niet gebruikt...

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
          De hoeveelheid 'tilt' en 'shift' is wel heel gelimiteerd. Zeker de shift zou ik onbruikbaar noemen. Er is een reden voor waarom die tilt/shift objectieven zo duur zijn, ze moeten een veel grotere oppervlakte kunnen bedekken.
          Enkel Shift is mogelijk. Niet extreem, maar toch meer (en bruikbaarder) dan je op basis van de specs zou vermoeden. Je moet het in praktijk zien. Maar echt een volwaardig Shift-objectief vervangen doet het inderdaad niet.
          Tilt is niet mogelijk.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Straf: Tilt - Shift met ELKE lens voor Pentax gebruikers

            + je hebt minder bewegingsonscherpte, door het shake reduction systeem

            Want dat durft men weleens te vergeten als men zich blind staart op die tilt en shift, zonder tilt, want die is niet mogelijk.

            Comment

            Working...
            X