Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroomvraagje: import preset

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroomvraagje: import preset

    Ik weet dat het kan maar niet meer hoe.
    Foto's importeren en tegelijk de lenscorrectie toepassen.
    Hoe doe ik dit?

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Lightroomvraagje

    Dan moet je daar een importpreset van maken en die preset tijdens de import gebruiken. Zo heb ik het toch gedaan:

    Je importeert (voor de laatste keer! zonder lenscorrectie.
    Je voert die lenscorrectie uit.
    Je roept "New Preset" op:


    Je duidt aan wat je allemaal in die preset wil hebben:


    En dan zorg je, dat bij import die preset geselecteerd is:
    Last edited by LesC; 20 april 2013, 11:11.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroomvraagje

      Thanks LesC, deze had ik ook net nodig!

      Comment


      • #4
        Re: Lightroomvraagje: import preset

        Oorspronkelijk geplaatst door Siesje Bekijk bericht
        Thanks LesC, deze had ik ook net nodig!
        Met plezier gedaan. Deze had ik al zo lang geleden gemaakt (na een workshop van Piet Van den Eynde) dat ik vergeten was hoe het moest, dus ik moest het even opnieuw uitzoeken, de nodige screenshots nemen, opladen en posten. Dit is inderdaad een van de meeste nuttige presets die ik ken.

        (ik heb, als Mod, ook even de titel aangepast)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroomvraagje: import preset

          Lukt dit ook als je met 2 lenzen werkt,of moet je dan afzonderlijk die foto's importeren?

          mvg
          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
          schitterende maltwhisky op de kast

          Comment


          • #6
            Re: Lightroomvraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Dan moet je daar een importpreset van maken en die preset tijdens de import gebruiken. Zo heb ik het toch gedaan:

            Je importeert (voor de laatste keer! zonder lenscorrectie.
            Je voert die lenscorrectie uit.
            Je roept "New Preset" op:


            Je duidt aan wat je allemaal in die preset wil hebben:


            En dan zorg je, dat bij import die preset geselecteerd is:
            IS dit in LR4??
            Ik heb de Nederlandse versie en vind het niet direct terug

            mvg
            Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
            schitterende maltwhisky op de kast

            Comment


            • #7
              Re: Lightroomvraagje

              Antwoord op jouw twee posts:
              1) ja, werkt op alle (bekende) lenzen;
              2) LR4, maar heb ik in het Engels ingesteld (Lightroom kun je in verschillende talen instellen), omdat ik Engelsman ben, en omdat de meeste online tutorials ook engelstalig zijn.
              Zorg dat je in de Ontwikkelmodus staat.
              De eerste illustratie staat onder Develop, in het NL (waarschijnlijk) Ontwikkel, alleszins /Lightroom/File/Edit/Develop
              De tweede illustratie krijg je als je "nieuwe preset" (of hoe zou zoiets in het NL heten?)
              De derde illustratie zie je rechts op je scherm, nadat je "Import" gekozen hebt.

              Hopelijk maakt dat een en ander duidelijk.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lightroomvraagje

                Prima uitgelegd, Les, alleen zou ik 'Transform' niet aanvinken voor een algemene lenscorrectiepreset omdat die dan de eventuele transformaties van de bronfoto klakkeloos zou toepassen op de foto waarop je de preset toepast :-)
                Ter aanvulling: je kan nadat je de preset gemaakt hebt er ook in het voorinstellingenpaneel in de ontwikkelmodule boven gaan hangen, rechterklikken en toepassen bij importeren kiezen uit het contextmenu!
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroomvraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                  Prima uitgelegd, Les, alleen zou ik 'Transform' niet aanvinken voor een algemene lenscorrectiepreset omdat die dan de eventuele transformaties van de bronfoto klakkeloos zou toepassen op de foto waarop je de preset toepast :-)
                  Ter aanvulling: je kan nadat je de preset gemaakt hebt er ook in het voorinstellingenpaneel in de ontwikkelmodule boven gaan hangen, rechterklikken en toepassen bij importeren kiezen uit het contextmenu!
                  Goeie tips, Piet!
                  Zoals gezegd had ik deze preset al een tijd geleden gemaakt. Snel een vraag: kan ik ergens de "inhoud" van een bepaalde preset bekijken (om bv te checken of bij mijn "mijnlenscorrectie" preset die Transform staat aangevinkt)? En natuurlijk: kan ik die preset alsnog aanpassen, of moet ik een nieuwe maken (zonder Transform) en de oude verwijderen? Ik moet zeggen dat ik eigenlijk weinig gebruik maak van presets, omdat ik ook weinig "lopende band werk" doe. Niet denigrerend bedoeld, hoor, maar ik versta dat sommige mensen massa's foto's door LR halen, terwijl het bij mij telkens om één of slechts een paar gaat. Maar die lenscorrectie bij import vind ik erg nuttig.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X