Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

    Ik ben hier op de sukkel met 2 (smart) filter layers die boven elkaar liggen en elkaars effect verbergen. Ik krijg het niet opgelost en kon tot nu toe niets op 'tInternet vinden dat mij op het juiste spoor zet.

    Ik heb een foto waar ik 2 zaken op wil doen met PS 6 : een deel oplichten en een deel verscherpen. Het deel dat ik wil oplichten is kleiner dan het deel dat ik wil verscherpen meer beide delen overlappen wel.

    Wat ik tot nu toe gedaan heb :
    1. Dupliceren van de background en deze nieuwe laag -> convert for smart filters. Als filter gebruik ik nu Nik Viveza2 waarmee ik 2 controll points zet en daar de brightness verhoog.
    2. Nu wil ik daarboven nog eens verscherpen, niet de gehele foto, maar slechts een gedeelte (en dat deels ook al met de Viveza2 filter was bewerkt). Als ik hier terug de background dupliceer -> convert for smart filters, er smart sharpen op toepas, en dan mijn masker inverteer en met wit in het masker het deel dat ik wil verscherpen overschilder, dan is mijn verscherping goed (enkel t.h.v. de witte zone op het masker), maar ... en dat is nu mijn probleem : de onderliggende filter laag met de correctie met Viveza2 is niet meer zichtbaar (geen verhoogde brightness t.h.v. mijn 2 controll points). Dat effect wordt enkel terug zichtbaar als ik de bovenliggende smart sharpen laag onzichtbaar maak (maar dan is mijn verscherping natuurlijk weg).

    Het is wellicht iets stoms (meestal is dat zo), maar ik kan het niet vinden hoe ik beide effecten kan laten stapelen.
    Ik heb al in de richting van de layer blending gezocht, maar ik ben er uiteindelijk toch niet uit geraakt. Met een selectie denk ik er ook niet te komen want beide effecten overlappen, dus dat zal geen verschil maken.

    Hier zitten ongetwijfeld PS-goeroes die me vlotjes op het juiste spoor kunnen zetten. Alvast bedankt !
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

  • #2
    Re: Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

    De tweede keer moet je gewoon dubbelklikken op het smart object (op de thumbnail klikken, niet ernaast), daar converteer je weer naar een smart object en pas je de tweede bewerking toe. Dan bestand sluiten en opslaan en het zou in orde moeten zijn.

    Dus : background layer kopiëren, converteren naar smart object, bewerking toepassen en masker inkleuren, dubbelklikken op deze laag(thumbnail), dan wordt een nieuw tijdelijk bestand geopend met een laag, deze laag weer converteren naar smart object, bewerking op toepassen en masker inkleuren, bestand sluiten en opslaan, en dan zou het moeten lukken.
    Last edited by alex606; 18 april 2013, 22:38.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      De tweede keer moet je gewoon dubbelklikken op het smart object (op de thumbnail klikken, niet ernaast), daar converteer je weer naar een smart object en pas je de tweede bewerking toe. Dan bestand sluiten en opslaan en het zou in orde moeten zijn.

      Dus : background layer kopiëren, converteren naar smart object, bewerking toepassen en masker inkleuren, dubbelklikken op deze laag(thumbnail), dan wordt een nieuw tijdelijk bestand geopend met een laag, deze laag weer converteren naar smart object, bewerking op toepassen en masker inkleuren, bestand sluiten en opslaan, en dan zou het moeten lukken.
      Dat is dan ongetwijfeld de juiste uitleg, maar als dat allemaal niet lukt, waarom niet het met Viveza bewerkte bestand opslaan als PSD of tif en daar voort op werken?

      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        De tweede keer moet je gewoon dubbelklikken op het smart object (op de thumbnail klikken, niet ernaast), daar converteer je weer naar een smart object en pas je de tweede bewerking toe. Dan bestand sluiten en opslaan en het zou in orde moeten zijn.

        Dus : background layer kopiëren, converteren naar smart object, bewerking toepassen en masker inkleuren, dubbelklikken op deze laag(thumbnail), dan wordt een nieuw tijdelijk bestand geopend met een laag, deze laag weer converteren naar smart object, bewerking op toepassen en masker inkleuren, bestand sluiten en opslaan, en dan zou het moeten lukken.
        Bedankt voor de tip.
        Ik dacht eerst dat het niet werkte omdat ik in dat 2de tijdelijke bestand de effecten van de eerste laag niet zag, maar tot mijn grote verbazing kwam dat netjes in orde na het bewaren en sluiten van dat tijdelijk bestand, dan zag ik in mijn eerste bestand het effect van de filter op het tijdelijke bestand ... En het blijkt zelfs mogelijk te zijn om nog aanpassingen te doen door eenvoudig terug te dubbelklikken op de laag van het eerste effect (dan gaat dat tijdelijk bestand gewoon opnieuw open met de aanpassingslaag en het masker).
        Enige nadeel : er komt nog een psd file bij en je moet die een beetje herkenbaar benoemen want het is een tussenbestand.

        In elk geval : bedankt, ik zou het nooit gevonden hebben. Ik vraag mij af of dit een gedocumenteerde functie is.
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Dat is dan ongetwijfeld de juiste uitleg, maar als dat allemaal niet lukt, waarom niet het met Viveza bewerkte bestand opslaan als PSD of tif en daar voort op werken?

          Walter
          Terechte opmerking Walter, en dat was ook mijn plan B als er geen betere oplossing zou bestaan. Maar ik wilde toch een poging doen om mijn aanpassingen nadien nog wijzigbaar te houden (vandaar ook dat ik een smart filter layer wil gebruiken).
          Het kan trouwens goed zijn dat ik dit in de toekomst ook zo zal doen, maar vandaag voel ik mij nog te onzeker in beeldbewerking (ik ben echt een beginner in PS hoor !).

          Ondertussen zoek ik her en der PS tutorials, maar die gaan al te vaak over de gehele truukendoos. Eigenlijk zoek ik enkel goede info om natuurfoto's te bewerken : kleurcorrecties, storende elementen wegpoetsen of blurren, plaatselijke aanpassingen aan licht of contrast, ruisonderdrukking, verscherping, hooguit layer blending voor HDR, ... e.d. Veel meer heb je voor natuurfotografie niet nodig (en ik heb niet veel zin om daar een PS boek van 500 blz voor te doorworstelen).
          Als er nu eens een goed boek "Photoshop voor natuurfotografen" bestond, maar wat ik tot nu toe gevonden heb is te oud om nog bruikbaar te zijn voor de huidige versies.
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

            Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
            Als er nu eens een goed boek "Photoshop voor natuurfotografen" bestond, maar wat ik tot nu toe gevonden heb is te oud om nog bruikbaar te zijn voor de huidige versies.
            Dominiek, hier kijk ik ook al enige tijd naar uit....

            Comment


            • #7
              Re: Op de sukkel met gestapelde (smart) filter layers (in PS6)

              Die bestaan hoor :


              The only Photoshop-based book dedicated to photographing and producing images of nature Award-winning nature photographers Ellen and Josh Anon reveal their secrets to creating stunning nature images using their field-tested methods and the very latest Photoshop techniques. The book is packed with practical workflows and smart, timesaving ways to use Photoshop’s broad array of tools to optimize images—from improving tonal values to adding effects to creating surreal montages with composites. The book is lavishly illustrated with spectacular examples from the authors as well as from some of the most esteemed nature photographers today. Explains how to use the latest version of Photoshop and Photoshop Elements to produce stunning nature images Covers tools and workflows best suited to natural subjects Features nature-focused photo-editing techniques, such as how to sharpen animal eyes, edit sky and land separately, and repair delicate images like butterfly wings Provides shooting tips and crucial insights for how to master the digital darkroom Includes pages of beautiful examples from the authors and other exceptional nature photographers Learn practical Photoshop skills and gain the confidence to produce your own stunning images of nature with this practical and inspiring guide.


              en zoveel andere, niet allen voor CS6 maar dat maakt weinig verschil.

              Comment

              Working...
              X