Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brenizer-effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brenizer-effect

    Kan er mij iemand, in klare nederlandse taal , uitleggen hoe dat werkt?
    Ik vind dit een heel mooi effect en wil er meer over weten.
    Het meest dat ik kan vinden is in het Engels. Helaas is mijn kennis van
    de Engelse taal te beperkt om het allemaal goed te verstaan.
    En kan ik dit realiseren met mijn 7D, 15-85 mm ?
    Bedankt alvast!
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Brenizer-effect

    google translate werkt ook hoor, ok, niet altijd even goed, maar toch...

    a la google: "ik u hier uitleg geven zal"

    ik kende het niet, maar het lijkt hierop, je neemt je foto met een zo groot mogelijke open diafragma, 2.8 of nog beter, 2 of 1.8!! en de (nu word het moeilijker)uiteindelijke foto die je wil hebben neem je niet in 1 keer maar in een foto of 20!!
    dus, eerst het stukje linksonder van je uiteindelijk beeld, dan midden onder, dan rechts onder (of nog meer) en dan een verdiepje naar boven en zo in een laagje of vier naar boven!!
    dan alles samen "stitchen" in de bijhorende software. Door de combinatie en het samenvoegen van de vele foto's zou je dan een kleinere scherptediepte krijgen dan mogelijk is met een enkele foto!! (20 foto's samen van een 1.8 diafragma zou gecombineerd een diafragma van 0.3 geven!!!)
    dus is dat mogelijk met jou lens? hang af van je max diafragma. is dat een kitlens met een 3.3 of 4.5 diafragma dan vrees ik er een beetje voor. kijk dan eens uit naar een tweedehands lensje 50mm 1.8 en probeer het daar eens mee!
    ik kijk nog even verder voor iets meer info...
    nog enkele extra tips: begin met je onderwerp (dus niet links onder in je beeld)
    zo een beetje duidelijk?

    http://translate.google.com/translat...izer-method%2F
    Last edited by TomStr; 18 april 2013, 21:06.
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Brenizer-effect

      Hey bedankt al! Het wordt al duidelijker.
      Eigenlijk, als ik het nu goed begrijp, is dit het principe van een pano-foto. "samengeperst" met photomerge van photoshop.
      Mijn max diafragma is 3.5, dus ik moet er niet op rekenen hé.
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

      Comment


      • #4
        Re: Brenizer-effect

        Yep, dat is het!!

        3.5 op 15mm zou toch al iets van effect kunnen geven lijkt me... maar dan ga je vrees ik zeer veel vertekening krijgen met alle bijkomende problemen...
        misschien toch maar uitkijken naar een lens met groter diafgragma
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Brenizer-effect

          zo'n lens van 50mm 1.8 kost niet zo veel en 2de hands (via je streek moeilijk ) maar eventueel via iemand hier moet geen probleem zijn.
          mvg Guido
          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

          Comment


          • #6
            Re: Brenizer-effect

            Bedankt al voor de tips. Ik ga het eens proberen met mijn lenske. Als het niet goed lukt, dan leen ik even die van de buurman
            Guido, bedankt voor de tip!
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

            Comment


            • #7
              Re: Brenizer-effect

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              Yep, dat is het!!

              3.5 op 15mm zou toch al iets van effect kunnen geven lijkt me... maar dan ga je vrees ik zeer veel vertekening krijgen met alle bijkomende problemen...
              misschien toch maar uitkijken naar een lens met groter diafgragma
              Euh... Op 15mm f/3.5 gaat dat echt niet lukken. Reken toch eerder op 50mm en hoger en f/2.8 en lager.
              Last edited by ThierryM; 19 april 2013, 20:33.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Brenizer-effect

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Euh... Op 15mm f/3.5 gaat dat echt niet lukken. Reken toch eerder op 50mm en hoger en f/2.8 en lager.
                bwa, 3.5 model op 1 meter (met een 15mm moet dat al meevallen) focus stopt op 1.42m... nog geen ramp
                model op 2 meter focus stopt op 5 meter.

                Model kortbij houden is dus de boodschap, dan denk ik wel dat je het kan testen en een effect mag verwachten.

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Brenizer-effect

                  Ryan Brenizer heeft ergens op zijn site een filmpje waarin hij alles klaar en duidelijk (wel in het Engels, maar door de beelden denk ik dat het wel duidelijk is) wordt uitgelegd.
                  Vooral van de modellen vragen dat ze zolang je aan het "shooten" bent niet bewegen.
                  Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brenizer-effect

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    bwa, 3.5 model op 1 meter (met een 15mm moet dat al meevallen) focus stopt op 1.42m... nog geen ramp
                    model op 2 meter focus stopt op 5 meter.

                    Model kortbij houden is dus de boodschap, dan denk ik wel dat je het kan testen en een effect mag verwachten.

                    Tom
                    Ik denk dat je op 15mm echt in problemen komt bij het verwerken van de beelden, net omdat je zo dicht bij het onderwerp moet gaan staan. Dan is 50mm en hoger comfortabeler.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brenizer-effect

                      Het is vooral belangrijk voor het maken van zo'n panorama dat je start met de persoon (als je er een persoon in wilt) en dat je er bij al je foto's voor zorgt dat je focus, je diafragma, sluitertijd, iso, brandpuntsafstand en als je niet in raw werkt, je witbalans in alle foto's hetzelfde is.
                      Daarna werk je net zoals bij een panorama, maar dan in een vierkant of rechthoek. Al die beelden ga je dan stitchen met een stitchprogramma.

                      Ryan legt het op deze site in twee filmpjes zelf mooi uit. Ik weet natuurlijk niet hoe je engels echt is, maar ik vind, door de beelden die ze tonen dat het toch wel vrij duidelijk is.
                      In het eerste filmpje gaat het over het photoshopdeel en tonen ze welke foto's hij genomen heeft vanaf 2'50 en in het tweede filmpje is het meer op het einde: 7'40
                      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brenizer-effect

                        Dank.
                        Ik ga mij daar eens rustig voor zetten en bekijken.
                        Touch the Earth...Gently
                        www.passionsenfrance.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brenizer-effect

                          Ik was de site vergeten te vermelden sorry:

                          Bij deze:http://photographylife.com/ryan-bren...anorama-method
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Brenizer-effect

                            Op 85mm en F5.6 zal je beter resultaten halen dan bij 15mm F3.5, maar dan nog zal het niet zijn zoals de voorbeelden die je misschien gezien hebt.

                            Hoe het werkt: Als je een telelens gebruikt heb je minder scherptediepte. Om een bredere beeldhoek te krijgen zonder die beperkte scherptediepte te verliezen stitcht hij gewoon verschillende foto's die met een langer brandpunt genomen zijn (85mm of meer)

                            Mocht je het echt zelf willen doen zou je een goed statief een een 50mm of beter nog een 85mm prime moeten hebben.

                            Als je niet al die moeite wilt doen gebruik je beter gewoon een iets bredere lichtsterke prime op het grootste diafragma, zonder al het panorama gedoe (28mm F1.8 ofzo)
                            Last edited by Jefzor; 22 april 2013, 11:19.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brenizer-effect

                              Bedankt voor alle tips.
                              Ik ben eens gaan experimenteren in de tuin. Een boomstam is immobiel nietwaar?
                              Ik had 20 stukjes foto, photoshop heeft er een half uur over gedaan om alles te verwerken. Pffft....
                              Maar dit is het resultaat.
                              Dus wat denken jullie?

                              Touch the Earth...Gently
                              www.passionsenfrance.com

                              Comment

                              Working...
                              X