Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

    Ik ben ondertussen reeds enkele jaren met fotografie bezig en in het begin vond ik allemaal nog normaal, maar nu begin ik me toch af te vragen of ik niet ergens iets over het hoofd zie...
    Regelmatig maak ik (gelukkig) mooie foto's maar heel vaak gaat een foto de vuilbak in omdat hij net niet scherp genoeg is, of net niet op de juiste plaats. Ik heb al heel vaak gedacht, als deze perfect scherpgesteld was, zou het een prachtfoto zijn.
    Nu ben ik eens op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak voor mijn groot aantal van deze 'net niet'-foto's... én ik heb mogelijk iets gevonden wat ik blijkbaar verkeerd doe? Al ben ik er bijna zeker van dat ze mij deze techniek van scherpstellen zo hebben aangeleerd op de avondschool. Ik gebruik bijna altijd het middelste scherpstelpunt van mijn camera, in combinatie met one-shot AF. Bij de meeste van mijn foto's stel ik scherp op de gewenste plaats, dus bvb het oog van een portret in het midden, en met de ontspanknop half ingedrukt maak ik de gewenste compositie en ik druk af... Ik was er altijd van overtuigd dat dit de (of toch een) juiste manier van focussen was.
    Tot ik vandaag o.a. op onderstaand artikel uitkwam...
    http://www.haasje.be/Dreticus/Pro/FocusRecompose.html
    Blijkbaar kan deze methode regelmatig roet in het eten gooien, zeker bij grote diafragma's en op korte afstand van uw portret. Nu vraag ik me af of dit een reden zou kunnen zijn van de net-niet scherpte van behoorlijk wat van mijn foto's?
    Volgens het artikel kies je dus best een scherpstelpunt dat op de juiste plaats ligt of toch zo kort mogelijk erbij en herkadreer je beter niet (of zo weinig mogelijk), dit terwijl ik altijd gedacht heb dat het middelste punt het snelste en het meest accurate is, niet?


    Ik ga het natuurlijk de komende tijd uitgebreid uittesten, maar ik vroeg me af wat de jullie mening is, zou deze manier van (verkeerd) scherpstellen voor veel onscherpe foto's kunnen zorgen, wetende dat ik regelmatig met grote diafragma's en portretten werk? Ik hoop eerlijk gezegd van wel, want dan gaat het percentage 'missers' drastisch naar beneden gaan!


    Ik ben benieuwd naar de reacties!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

    Ik zou eerst al eens controleren of de lenzen wel perfect scherpstellen (dat kan je zelf corrigeren bij de 60D).

    Maar met grote diafragma-openingen is het best mogelijk dat de scherpte niet meer 100% juist zit als je op het middenste punt scherpstelt en dan herkadreert.
    Ik probeer altijd zoveel mogelijk het juiste AF punt te gebruiken, maar het gebeurt ook wel dat ik het middenste punt gebruik, en dan herkadreer (daarbij heb ik eigenlijk nog niet echt gemerkt dat er dan veel meer scherpstelproblemen zijn).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

      Of je al dan niet een risico neemt hangt mijns inziens gewoon af van je scherptediepte : hoe kleiner die is hoe meer risico je loopt dat het inderdaad fout gaat. Ik denk hierbij meteen aan macro, portretten met groot diafragma, ...
      En de oorzaak zit dan niet enkel in de gewijzigde hoek (het argument van dat artikel), maar ook de eventuele minimale beweging van onderwerp en camera.
      De berekening is ongetwijfeld juist, maar zoals je zelf ziet is het "probleem" vooral een écht probleem als je met grotere brandpuntsafstand en grote diafragma's op een korte afstand werkt.
      Even herkadreren bij een landschap op f/16 zal toch niet meteen een probleem zijn ... maar voor een portret met een 85 mm op f/2 ... ja dat kan ik me wel voorstellen dat dit een probleem kan zijn. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig ook focuspunten beschikbaar zijn buiten het center ...
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik zou eerst al eens controleren of de lenzen wel perfect scherpstellen (dat kan je zelf corrigeren bij de 60D).
        Zeker? Volgens mij zat er op de 50D wel af micro adjust maar ondersteunt de 60D dit niet meer?

        In iedere geval zal ik morgen de batterijtest nog eens doen, bedankt voor de tip!
        Is het trouwens zinvol om die test ook te doen met andere af-punten dan het middenste?
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          ... Is het trouwens zinvol om die test ook te doen met andere af-punten dan het middenste?
          Neen, je kunt toch maar één correctie instellen per lens (en bij sommige camera's bij een zoomlens een correctie voor beide uitersten van de zoom).
          Daarenboven verwacht ik dat de afwijking dezelfde zal zijn voor alle focuspunten : je voert immers een correctie uit voor de focus op je focussensor t.o.v. de focus op je beeldsensor, en het zou straf zijn als er een verschil zou zitten op de meetpunten van eenzelfde focussensor ...
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

            Hi,

            Dat kan inderdaad een probleem zijn. In zoverre zelfs dat een merk als Hasselblad een automatisme heeft ingebouwd dat bij re-compositie rekening houdt met de hoekverschuiving, en de lens laat compenseren. Je moet dan wel minstens een H4 kopen :-)

            "...When a photographer wants to focus
            on a subject outside the center area, they have to lock focus on the
            subject and then re-compose the image. in short distances especially, this re-composing causes focus error, as the plane of focus
            sharpness follows the camera’s movement, perpendicular to the
            axis of the lens..."

            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Zeker? Volgens mij zat er op de 50D wel af micro adjust maar ondersteunt de 60D dit niet meer?

              In iedere geval zal ik morgen de batterijtest nog eens doen, bedankt voor de tip!
              Is het trouwens zinvol om die test ook te doen met andere af-punten dan het middenste?
              Ik heb het even opgezocht, blijkbaar heeft Canon die AF microadjust weggelaten bij de 60D.
              Als er daar dus wat aan scheelt, dan kan je er zelf niets aan veranderen.
              Dat zal wel vooral opvallen bij de echt lichtsterke lenzen, bijvoorbeeld de 85mm f1,8 als je dan met een heel grote diafragma-opening werkt.
              Maar dan zal de "recompose" ook sneller problemen geven omdat er dan zo weinig scherptediepte is.
              In dat geval is het zelfs zo dat als je tijdens het scherpstellen en het herkadreren maar een klein beetje vooruit of achteruit beweegt ten opzichte van het onderwerp, dat dan de scherpte ook al niet meer op het gewenste punt ligt.
              Bij het herkadreren maakt het ook uit hoe ver je de camera verdraait ten opzichte van het oorspronkelijke punt waarop je hebt scherpgesteld.
              Hoe kleiner de beweging die je maakt met de camera terwijl je de ontspanknop half ingedrukt blijft houden na het scherpstellen, hoe kleiner de kans is op fouten.

              Ik vind het wel eigenaardig dat ze voor de 60D de AF microadjust hebben weggelaten, omdat die camera eigenlijk toch bedoeld is voor de gebruiker die wat hogere eisen stelt, en die ook eerder geneigd zal zijn om heel lichtsterke lenzen te gebruiken.
              De goedkopere cameramodellen worden doorgaans gebruikt met kitlenzen die minder lichtsterk zijn, en daardoor hebben die ook niet zo snel scherpstelproblemen als er ergens een kleine afwijking op zit.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb het even opgezocht, blijkbaar heeft Canon die AF microadjust weggelaten bij de 60D.
                Inderdaad, de 50D heeftdit wel en de 60D niet, daarom wordt de 7D ook als opvolger van de 50D aanzien, die heeft het micro-adjustsysteem nog wel.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

                Comment


                • #9
                  Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

                  Ik heb daar ook last van gehad in de omstandigheden die je beschrijft. Manueel focussen heeft veel opgelost voor mij (voor zover het mogelijk is, hé). Zie wel dat uw occulair goed afgesteld is op uw oog, of je kan er nog naast zitten.
                  http://www.catchlight.be
                  Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                  https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                    Inderdaad, de 50D heeftdit wel en de 60D niet, daarom wordt de 7D ook als opvolger van de 50D aanzien, die heeft het micro-adjustsysteem nog wel.
                    Klopt... al heb ik die micro-adjustment nog nooit gebruikt, op de 50D (nu van mijn vrouw) of op de 7D. Nu, met de 7D ben ik min of meer afgestapt van de "focus & recompose" techniek. Ik verleg op de 7D gewoon het AF-punt; dat zijn er toch allemaal van dezelfde "cross-type" soort. Maar opnieuw on topic: ik vrees dat inderdaad, tenminste bij de beschreven omstandigheden (groot diafragma, korte afstand) er meer scherpteproblemen kunnen optreden.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Nu, met de 7D ben ik min of meer afgestapt van de "focus & recompose" techniek. Ik verleg op de 7D gewoon het AF-punt; dat zijn er toch allemaal van dezelfde "cross-type" soort. Maar opnieuw on topic: ik vrees dat inderdaad, tenminste bij de beschreven omstandigheden (groot diafragma, korte afstand) er meer scherpteproblemen kunnen optreden.
                      Ik heb nog geen tijd gehad om m'n primes te testen op back-of frontfocus, maar ik heb me wel al voorgenomen om vanaf nu ook meer de andere AF-punten te gebruiken, en niet alleen het middelste. Als ik dan al wat moet herkadreren zal het alleszins minder zijn en zal dit hopelijk voor minder missers zorgen. Wel jammer dat mijn camera slecht 9 AF-punten heeft
                      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focus and recompose oorzaak van hoog percentage onscherpe foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                        Wel jammer dat mijn camera slecht 9 AF-punten heeft
                        Als je dan het AF-punt kiest dat het dichst bij het gewenste punt zit waarop je wil scherpstellen, dan zal dat minder problemen geven dan wanneer je het middenste punt gebruikt en dan de camera nog redelijk ver moet verdraaien ten opzichte van dat AF punt om de juiste compositie te krijgen.

                        Dat was bij de 5D MKII ook een probleem (de 6D heeft dat ook), de AF punten zitten teveel in het center van de foto.
                        Bij mijn 5D MKIII en de 1DX is dat veel beter (maar die camera's zijn dan ook weer iets duurder).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X