Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm aantal MB per foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje ivm aantal MB per foto

    ik zit met een vraagje : mijn fototoestel (sony dsc h9) staat ingesteld op de fotoverhouding 3:2 om bij afdrukken in het 10 cm formaat een
    afdruk te krijgen van ongeveer 10 op 15 cm.

    in de handleiding vind ik daarvoor 3:2 modus 3264 x 2176 wat dus zou betekenen dat ik voor een foto ongeveer 7 MB zou moeten hebben.
    Maar als ik kijk naar de eigenschappen van foto’s die ik op mijn pc heb gezet via bijgeleverde software kom ik voor de meeste foto’s niet eens aan 3 MB.
    Weet iemand soms hoe dat komt ?

  • #2
    Re: vraagje ivm aantal MB per foto

    ik weet niet of het er aan ligt, maar hoe staat je kwaliteitsinstelling?
    hoe hoger je de kwaliteit zet, hoe groter het bestand denk ik zo?
    Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
    Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

    Comment


    • #3
      Re: vraagje ivm aantal MB per foto

      Oorspronkelijk geplaatst door vwt4 Bekijk bericht
      in de handleiding vind ik daarvoor 3:2 modus 3264 x 2176 wat dus zou betekenen dat ik voor een foto ongeveer 7 MB zou moeten hebben.
      Die +/- 6 miljoen pixels zijn precies wat je nodig hebt om een A4 aan 300 ppi af te drukken.
      Jouw 10x15 zou dan slechts een +/- kwart daarvan nodig hebben. Hoeveel mb dat is moet je uittesten met jouw software aan max. kwaliteit.
      (Zie duizenden eerdere posts over dpi/ppi waarden)
      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: vraagje ivm aantal MB per foto

        als ik onbewerkte jpgs rangschik in volgorde van grootte zie ik duidelijk alle foto's met weinig kleuren en veel wit bij de kleinere bestanden en meer dan dubbel zo grote bestanden voor kleurrijke en donkerdere foto's. Ik heb weinig verstand van het informatica-gedeelte van digitale fotografie, maar dit kon ik met twee klikjes nakijken.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: vraagje ivm aantal MB per foto

          JPG is een gecompresseerd formaat(8 bit)/ In hoeverre je compresseert bepaal je zelf.
          Met een foto op 3264 x 2176 heb je dus 7102464 pixels en elke pixel bevat RGB informatie, dus x3 (3 kleuren) komt dit op 21307392 bits. We rekenen echter in bytes en 1 byte is 8 bit wat maakt dat een ongecompresseerde foto op 2663424 bytes oftewel 2601 kilobytes (1 kilobyte = 1024 byte) oftewel afgerond 2,54 megabytes.

          Wanneer je in RAW fotografeert (ik weet niet of dat toestel dat kan), dan heb je afhankelijk van toestel tot toestel tot 14 bits (en misschien sommige nog wel meer?), wat dus resulteert in een groter bestand.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: vraagje ivm aantal MB per foto

            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Met een foto op 3264 x 2176 heb je dus 7102464 pixels en elke pixel bevat RGB informatie, dus x3 (3 kleuren) komt dit op 21307392 bits.
            Neen, een zuivere bitmap kent aan het rode, groene en blauwe kanaal elk 8 bits toe, dus 3264*2176*3*8 bits of 3264*2176*3 byte. Dat is zo'n 20 megabyte, extra bestandsinformatie niet meegerekend.

            Een van de manieren waarop JPEG comprimeert is door weinig bits toe te kennen aan groepen van pixels die vaak voorkomen en veel bits aan vlakken die zelden voorkomen.

            Hoe minder variatie in je foto (weinig kleurschakeringen, weinig overgangen, randen), hoe kleiner JPEG je foto kan maken.

            Comment


            • #7
              Re: vraagje ivm aantal MB per foto

              van compresseren ken ik niks, ik neem gewoon foto's in jpg formaat. Ik zou er de handleiding moeten op nalezen maar ik denk dat ik de mogelijkheid niet heb om dit aan te passen naar RAW.
              Mijn vraag kwam naar aanleiding van een fotowedstrijd waarin volgende vereisten werden gesteld :
              De beelden moeten minstens een kwaliteit van 300 dpi hebben en een minimum grootte van 3 mb en maximum 8 mb hebben in jpg, psd, eps of tiff formaat.
              Als ik naar de eigenschappen van de meeste van mijn foto's kijk haal ik zelfs de 3 mb niet
              Wat me wel opvalt, is dat ik daar zie staan 72 dpi horizontale en 72 dpi verticale resolutie, terwijl ik bij de foto's van een kennis 350dpi zie staan en hij wel vlot meer dan 5 mb haalt.
              Wellicht heeft het daar mee te maken ? Zou ik dit op mijn toestel kunnen aanpassen ?
              Last edited by vwt4; 18 april 2013, 10:08.

              Comment


              • #8
                Re: vraagje ivm aantal MB per foto

                Zo'n 8 jaar geleden heb ik een tut geschreven die jaren op BD heeft gestaan.
                Titel: "het dpi mysterie".
                Waar die nu staat weet ik niet, maar na al die tijd is het nog steeds brandend actueel.
                Er zijn ook +/- 1000 topics over dit onderwerp te vinden :-)

                Paul
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje ivm aantal MB per foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
                  Neen, een zuivere bitmap kent aan het rode, groene en blauwe kanaal elk 8 bits toe, dus 3264*2176*3*8 bits of 3264*2176*3 byte. Dat is zo'n 20 megabyte, extra bestandsinformatie niet meegerekend.

                  Een van de manieren waarop JPEG comprimeert is door weinig bits toe te kennen aan groepen van pixels die vaak voorkomen en veel bits aan vlakken die zelden voorkomen.

                  Hoe minder variatie in je foto (weinig kleurschakeringen, weinig overgangen, randen), hoe kleiner JPEG je foto kan maken.
                  Je hebt voor 200% gelijk, dat was ik eventjes vergeten : 8 bit per kanaal.
                  Dank u voor deze rechtzetting.
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje ivm aantal MB per foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door vwt4 Bekijk bericht
                    Als ik naar de eigenschappen van de meeste van mijn foto's kijk haal ik zelfs de 3 mb niet
                    De foto openen in photoshop en zonder iets te bewerken hem terug opslaan in de hoogste kwaliteit maakt de foto groter (in bestandsformaat, kB).

                    Wat nog beter is: de kwaliteit van de JPEG in uw toestel zo hoog mogelijk zetten, als dit al niet zo staat.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje ivm aantal MB per foto

                      Ik ga er toch nog eens de handleiding moeten op naslaan denk ik. Ik heb dit toestel al enkele jaren en ben er anders heel tevreden van.
                      Zelfs al eens een tweede prijs gehaald op een fotowedstrijd.

                      Comment

                      Working...
                      X