Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste keer babyfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste keer babyfotografie

    Voor de komende weken en maanden ben ik gevraagd om wat fotootjes te gaan maken van pasgeboren babytjes van 2 bevriende koppels.
    In het ene geval gaat het gewoon om een leuke fotoshoot waarbij het resultaat niet super belangrijk is, in het andere geval moet een of meer van de foto's ook dienen voor het geboortekaartje dat ik zelf ga ontwerpen. In dit geval zal de fotoshoot dus binnen de 24u na de bevalling gaan zijn waarschijnlijk.

    Dit soort van fotografie heb ik nog nooit gedaan, maar in de toekomst wil ik het meer en meer gaan doen, dus dit wordt een grote test voor mij.

    De voorbije weken heb ik al wat attributen bij mekaar gezocht die kunnen dienen denk ik, zoals bvb enkele dekentjes, een kussen om de baby in te leggen, een mutsje,...

    Waar ik vooral een beetje mee zit is met welk licht ik best werk. Het is op een vreemde locatie dus ik kan vooraf niet inschatten hoeveel licht er al dan niet is... Ik durf er dus niet vanuit gaan dat ik zomaar kan fotograferen met het bestaande licht...
    Ik heb een externe flits (canon 430 ex), en onlangs heb ik een bescheiden strobistsetje gekocht (triggers, één paraplu zwart/wit, lampstatief), maar ik moet eerlijk bekennen dat ik hier nog niet zo goed mee kan werken. De workshop die ik hieromtrent ga volgen komt helaas te laat
    Is het überhaubt zo'n goed idee om een flitser te gebruiken om een babytje te fotograferen, als de baby er slecht op reageert is de shoot misschien al redelijk 'om zeep'.
    Is het misschien aan te raden om met continu licht te werken? Kan iemand mij vertellen wat ik dan precies zou moeten aanschaffen voor dit soort van fotografie (het moét niet te duur zijn )

    Ik ben een liefhebber van beperkte scherptediepte, maar hoever zou ik hierin gaan? Volgens mij gebruik ik best m'n 50mm 1.4 of m'n 85 1.8, maar ik neem aan dat ik best toch niet fotografeer met het diafragma vol open? Al is dat natuurlijk ook afhankelijk van de foto en de compositie. Misschien is een macrolens ook handig voor een close-up van de voetjes? (Wat een zin )

    Nog iets anders, hoeveel tijd zou ik voor de shoot in het ziekenhuis moeten uittrekken, enfin ik heb tijd genoeg, maar ik neem aan dat het voor de kersverse ouders niet rap genoeg voorbij kan zijn, zeker als er nog wat bezoek staat te kijken (of hopelijk te wachten op de gang ). Maar ze willen natuurlijk wel de beste foto's...

    Spannend, hopelijk kan ik hier nog wat goede tips krijgen.





    En ja, ik heb al eens gegoogeld en gezocht hier op het forum, en ook al veel gelezen, maar elke bruikbare tip die erbij komt is meegenomen! Ik heb trouwens thuis al zitten oefenen met een pop, nog zo'n goeie tip die ik ergens gelezen had, maar das toch niet helemaal hetzelfde als de realiteit vrees ik.
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: eerste keer babyfotografie

    Flits vermijden bij pasgeboren kindjes...
    Leg de kleine bij het venster. Ziekenhuisramen zijn vrij groot, dus je zou genoeg licht moeten hebben, zeker met 1.8 objectieven. Desnoods wat bijlichten met een (kleine) reflector. Iso kan je altijd wat ophogen, indien nodig.

    Hoeveel tijd? De tijd dat je bezoekje duurt, zou ik zeggen. De keren dat ik het gedaan heb, zit ik wat foto's te nemen terwijl mijn madam tettert met de kersverse mama.

    Als de grootouders aanwezig zijn, kan je gebruik maken van hun (oude) handen, die contrasteren met het babyvelleke. Uw beperkte scherptediepte kan je gebruiken om details vast te leggen. Probeer ook op zo'n manier te cadreren dat je de ziekenhuissfeer niet mee hebt.

    Voila, dat zijn al enkele tips en opmerkingen. Succes.

    V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: eerste keer babyfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
      Voor de komende weken en maanden ben ik gevraagd om wat fotootjes te gaan maken van pasgeboren babytjes van 2 bevriende koppels.

      Dit soort van fotografie heb ik nog nooit gedaan..... Maar ze willen natuurlijk wel de beste foto's..
      kan je alleen maar veel succes wensen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: eerste keer babyfotografie

        Hihi, ik stelde ook ooit die vraag hier.
        De tips volgen ivm het licht.
        Natuurlijk licht is altijd het mooist, zorg voor een stuk isomo of zo, zodat de 'achterkant' en zo kan belichten. (Weerkaatsing.)

        Ik heb eigenlijk ook pas een plu en dergelijke aangekocht, ik oefen ook op een pop hoor. Gaat goed vind ik. Je ziet goed waar de schaduwen vallen en zo, het is toch een béétje als echt. Ik werk nu persoonlijk ook, als ik met mijn plu en flits werk, met een reflexiescherm.

        Kleine DOF, we trekken op mekaar.
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #5
          Re: eerste keer babyfotografie

          Zoals men hier al aanhaalde, gebruik zacht licht en bij voorkeur indien mogelijk natuurlijk licht.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: eerste keer babyfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
            ...De voorbije weken heb ik al wat attributen bij mekaar gezocht die kunnen dienen denk ik, zoals bvb enkele dekentjes, een kussen om de baby in te leggen, een mutsje,...
            Waar je voor moet opletten (naast al de andere, reeds vermelde zaken) is dat je geen felle kleuren kiest als dekentje, muts... enz., want die dingen hebben nogal de neiging om hun kleur "af te geven" op de tere babyhuid. Nu, als het eindresultaat een z/w foto moet worden, is er niet echt een probleem, maar ik herinner me dat ik voor een babyborrel-kaartje zat met een foto van een baby op een felgroen dekentje, en dat het me toch wat moeite (and a little help van iemand van het forum ) gekost heeft om die groene kleurzweem van het kindje weg te krijgen. Ik had die preciese foto niet gemaakt, maar ik heb in het verleden wel meer dergelijke fouten gemaakt.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: eerste keer babyfotografie

              Iedereen bedankt voor de tips!

              Ik heb ondertussen mijn eerste babyshoot-ervaring opgedaan en al bij al is het goed meegevallen.

              Er was maar één probleem, het babytje heeft tijdens de shoot heel veel gehuild, en dan is het natuurlijk moeilijk om een mooie foto te maken. Eigenlijk was de baby slechts enkele momenten rustig, maar toch ben ik er (vind ik zelf) redelijk goed in geslaagd om wat mooie fotootjes te maken.

              Omdat de baby zoveel huilde heb ik de flits maar achterwege gelaten en heb ik foto's gemaakt in de buurt van een groot raam, en wat bijgelicht met een reflectiescherm.
              Hieronder één van de foto's, of


              50mm - f4 - 1/200

              Ik heb de huid een beetje geretoucheerd (rode bultjes weggewerkt), maar weet niet goed hoe ver ik hier in moet gaan... het mag ook geen poppenhuid worden vind ik.
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment


              • #8
                Re: eerste keer babyfotografie

                Ziet er al niet slecht uit. Je had het diafragma makkelijk op f2.8 kunnen zetten, dat had bij deze achtergrond nog mooier geweest. De belichting en bewerking zitten wel goed.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: eerste keer babyfotografie

                  Een goed begin vind ik.
                  facebook
                  Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste keer babyfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                    Omdat de baby zoveel huilde heb ik de flits maar achterwege gelaten
                    Op zo'n klein babiekes laat ge een flits achterwege. Punt. Of ze nu huilen of niet.
                    Voor de rest, mooi werk voor een eerste keer!

                    V.
                    http://www.catchlight.be
                    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste keer babyfotografie

                      beetje te rood en zie liever de oogkes open.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste keer babyfotografie

                        Ik denk dat je witballans een klein beetje te koud is nu, maar voor een eerste babyshoot is het toch niet zo slecht heh.

                        Flitsen heb ik zelden problemen mee bij babys, als je niet te hard flitst dan gaan ze niet huilen.
                        Wel gebruik ik een paraplu die mijn vrouw dan vasthoud ;-) kwestie van geen statief of zo te moeten gaan opstellen.

                        Ik denk ook dat ze eerder gaan huilen omdat ze verstoord zijn in hun slaapje of wat dan ook.
                        Ale, dat is mijn ervaring heh. Ook kan ik wel bijtreden dat natuurlijk licht meer charme heeft als je die mogelijkheid hebt.
                        Maar in een ziekenhuiskamer heb je niet altijd veel mogelijkheden.
                        Tis een beetje roeien met de spanen die je hebt.

                        Nadien -eens ze een maandje thuis zijn- kan je meer op je gemak een groter shoot doen met oog voor meer detail en zonder de stress van de ziekenhuiskamer, familiebezoek, etc etc....

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste keer babyfotografie

                          Voor een 1ste keer niet slecht.
                          Vind de plaat wel te donker. Een newborn foto moet sprankelen en dat mis ik wel in je foto. Het licht is mooi zacht, da's alvast goed. Super dat je niet geflitst hebt, zou ik bij newborn echt proberen te vermijden. Beter iso wat omhoog (als je toestel dat aankan).
                          De DOF is ook wat ongelukkig, want het geeft een beetje een geplakt gevoel. Volgende keer iets meer aandacht besteden aan je dekentje

                          Huilende baby's... zo gaat dat... DE tip die ik je dan wil geven als je nog baby's of uberhaupt kinderen voor de lens krijgt: engelengeduld, veel engelengeduld en als je modelletjes al wat groter zijn niet bang zijn om zelf ook kind te zijn ;p
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste keer babyfotografie

                            Dekentje een schuinere curve laten nemen, nu lijkt het mij vrij recht achter het babytje opgehangen te zijn. Rechterhandje zou ik ook draaien dat de bovenkant naar boven lag. Leuk dekentje (heb ik ook ) Goede foto voor de eerste keer!
                            Fuji X100 | Canon 60D | Canon EOS550D | 10-24 f/3.5-4.5 |17-50 f/2.8 | 50mm f/1.8| 60 mm f/2.8 macro | 85mm f/1.8 |70-200 L f/4 | Speedlite 430 EXII & Yongnuo 560 | LR

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste keer babyfotografie

                              Bedankt voor de reacties allemaal, blijkbaar was het toch zo slecht nog niet voor de eerste keer, gelukkig!

                              De omstandigheden waren echt niet ideaal omdat het babytje zo onrustig was, hopelijk heb ik hier wat pech mee gehad en gaat dit een volgende keer beter
                              De opmerking over het rechter handje bvb dat beter gedraaid zou zijn is zeker terecht, maar ik was allang blij dat de baby even rustig was en bleef er op die moment liever vanaf.

                              Wat ik wel raar vind, één opmerking was dat de foto te rood was, terwijl anderen spreken van een te koude witbalans... dit spreekt mekaar toch tegen, of niet?

                              De opstelling van het dekentje was inderdaad niet zo goed, ik had het dekentje opgehangen aan 2 stoelen en zo op een grote poef gelegd waarop het babytje lag, maar ik zag op dat moment al dat het dekentje vol plooien zat waarop schaduwen vielen en waardoor de achtergrond niet overal dezelfde dof had. Ik ga me iets in mekaar knutselen, waaraan ik het dekentje kan ophangen volgende keer, (bvb twee statiefjes, met een dwarsligger waaraan ik de deken kan vastmaken, iemand tips?)

                              Wat betreft het flitsen, blijkbaar zijn de meesten voorstander om niet te flitsen bij babytjes, maar er zijn er ook die het wel doen. Bij een volgende gelegenheid wil ik het eventueel toch eens proberen op het einde van een shoot. Ik zou dan wel zeker niet te hard flitsen en ook altijd door een paraplu, ik heb geen idee of een babytje daar last van heeft of op zou reageren. Ik zou het ook altijd eerst bespreken met de ouders...

                              Engelengeduld, inderdaad. Ik had op die dag tijd genoeg en zou me de hele namiddag kunnen amuseren met de baby, maar de ouders moeten dat ook een beetje zien zitten dat het zo lang duurt hé, of moeten die ook engelengeduld hebben
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                              Comment

                              Working...
                              X