Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterren boven La Palma III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterren boven La Palma III

    Hoeveel tel jij er?
    het beetje licht dat je nog ziet (vooral rechts in de foto) komt van over de horizon, het laatste licht van de zon.











    groeten, Kristof
    Canon EOS 5D mkII

  • #2
    Re: Sterren boven La Palma III

    Mooi Kristof, maar wat je vorige platen hadden, mis ik hier een beetje. Een aandachtspunt of wat meer voorgrond.

    Maar zeker wel mooi uitgevoerd die sterrenhemel

    Comment


    • #3
      Re: Sterren boven La Palma III

      bedankt voor je reactie Tom.
      het is idd een donkere en "lege" foto zonder focuspunt op de voorgrond, de maan zat toen nog niet uit om de omgeving op te lichten, maar onderaan zie je nog net de rand van de krater met rechts het silhouet van één van de telescopen... als je heel goed kijkt met de foto op een hele donkere achtergrond
      heb getwijfeld om deze te posten, maar ik was heel erg onder de indruk van zo'n gigantische sterrenhemel dat ik deze toch met jullie wou delen.
      groeten, Kristof
      Canon EOS 5D mkII

      Comment


      • #4
        Re: Sterren boven La Palma III

        Pracht van een sterrenhemel....En wat een enorme zuiverheid nog bij ISO 5000.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Sterren boven La Palma III

          Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
          Pracht van een sterrenhemel....En wat een enorme zuiverheid nog bij ISO 5000.
          merci jos,
          de ruis in de foto valt idd heel goed mee, zeker met dat ik geen ruisonderdrukking heb gebruikt om zoveel mogelijk sterren te kunnen vastleggen.
          HIER zie je een 100% uitsnede van de raw.
          groeten, Kristof
          Canon EOS 5D mkII

          Comment


          • #6
            Re: Sterren boven La Palma III

            nog net wat te zien aan het onderkader.
            waarom deze camerainsteling..?
            waarom een F2.8.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Sterren boven La Palma III

              Om zoveel mogelijk sterren te vangen he bouk. F2.8 is de grootste opening voor de gebruikte lens, iso 5000 omdat deze camera dat makkelijk aankan en (slechts) 5 seconden omdat wanneer ik langer belichtte, de sterren streepjes werden.
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

              Comment


              • #8
                Re: Sterren boven La Palma III

                Prachtig. Welke open sterrenhoopjes zie ik daar?

                Comment


                • #9
                  Re: Sterren boven La Palma III

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
                  Prachtig. Welke open sterrenhoopjes zie ik daar?
                  goeie vraag
                  iemand?
                  groeten, Kristof
                  Canon EOS 5D mkII

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterren boven La Palma III

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                    HIER zie je een 100% uitsnede van de raw.
                    Netjes zeg...Ben ik wel jaloers op.
                    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                    MIJN WEBSITE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterren boven La Palma III

                      prachtig gedaan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterren boven La Palma III

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                        goeie vraag
                        iemand?
                        Ik zag het niet onmiddellijk omdat er zoveel sterren te zien zijn, maar nu valt mijnen frank. Het is het sterrenbeeld Orion (met de Orionnevel), de Stier en Perseus. Die heldere ster is de planeet Jupiter, onder Jupiter de Hyaden, en het compactste hoopje rechts zijn de Pleďaden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sterren boven La Palma III

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
                          Ik zag het niet onmiddellijk omdat er zoveel sterren te zien zijn, maar nu valt mijnen frank. Het is het sterrenbeeld Orion (met de Orionnevel), de Stier en Perseus. Die heldere ster is de planeet Jupiter, onder Jupiter de Hyaden, en het compactste hoopje rechts zijn de Pleďaden.
                          heel erg bedankt voor de extra info Leonide! weer wat bijgeleerd.
                          groeten, Kristof
                          Canon EOS 5D mkII

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sterren boven La Palma III

                            Moedige poging om de schoonheid en pracht van zo'n avond weer te geven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sterren boven La Palma III

                              Ik ben dol op sterren, maar mijn uitgangspunt is altijd dat de foto ook zonder de sterren, of wat voor een natuurfenomeen in de lucht dan ook, nog steeds interessant moet zijn. Dat is hier wat mij betreft niet het geval, en daarom spreekt de foto mij eerlijk gezegd niet zo aan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                              (slechts) 5 seconden omdat wanneer ik langer belichtte, de sterren streepjes werden.
                              Dat lijkt mij sterk. Ik zie in je exif dat je op 19mm hebt gefotografeerd op een FF camera. Ik heb zelf de volgende formule samengesteld om mijn maximale sluitertijd voor sterrenfotografie te bepalen:

                              350 : brandpuntsafstand = maximale sluitertijd

                              Ik schiet het grootste deel van mijn nachtfotografie op 14mm, dus:

                              350 : 14 = 25 seconden.

                              Als ik dan enorm inzoom op de foto en met name naar de hoeken kijk, dan zie ik daar wel wat beweging, maar dat is minimaal en valt zeker niet op.

                              Met 19mm zou je met mijn formule op een maximale sluitertijd uitkomen van 18 seconden. Dat zou ik zelf afronden naar 20. Een sluitertijd van 5 seconden zou pas nodig hoeven zijn bij 70mm (350 : x = 5, dus 350 : 5 = x).
                              Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                              Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                              Comment

                              Working...
                              X