Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Taiwan in augustus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Taiwan in augustus

    Eind augustus ga ik op een zakenreis naar Taiwan.
    Het bezoek daar zal echter kort zijn , dus veel tijd op een dag zal ik helaas niet kunnen spenderen aan fotografie.
    Het liefste wat ik fotografeer is landschappen en de zee.
    Iemand tips ? ik zit in deze regio :https://maps.google.com/maps?saddr=Y...&mra=mift&z=12

    Alvast bedankt
    Jan

  • #2
    Re: Taiwan in augustus

    Augustus is volgens mij niet de meest aangewezen periode om Taiwan te bezoeken. "bloody hot and humid".
    Ik ga al sinds meer dan 20 jaar elk jaar op zakenreis naar Taiwan. Verkies de periode oktober-november of februari-maart. Dit jaar was ik er eind februari - begin maart (na Chinese Nieuwjaar begin februari - ik kon er nog wel het "Chinese Lantaarnfestival" meepikken in Taipei, prachtig om te zien!).

    Zo te zien zit je in de buurt van Taichung. Ik ga er meestal maar voor één dag naartoe (heen en terug naar Taipei, om er een paar klanten te zien). Volgens mij is er daar echt niet veel te zien. Taichung is vooral een belangrijke havenstad. Je gaat er dus aan de oceaan vooral zeeschepen zien en héél véél containertrafiek.

    Maar je kan je heel gemakkelijk en zéér snel verplaatsen met de hogesnelheidstrein (*).
    Naar het noorden, bijv. Taipei (hoofdstad) of naar het zuiden, bijv. Tainan (zéér tropisch / meer groen en natuur).
    (*) http://www.thsrc.com.tw/en/ticket/tic_time_search.asp
    [ Gaat soms op sommige plaatsen met snelheden van meer dan 300 km / u. ]

    In de buurt van Taipei zijn er enkele mooie natuurparken, met o.a. vulkaan met werkende geisers, warmwaterbaden en stinkende zwavelputten.
    In de buurt van Tainan is er o.a. een natuurpark waar je de vrij zeldzame "black-faced spoonbill" (een soort lepelaar) van op afstand (kijkhut) kan bewonderen (als je een vogelliefhebber bent, zoals ik).


    Zeker zou ik proberen, als je de kans hebt, om een avondmarkt te zien (veronderstel dat je overdag weinig tijd gaat hebben ?). Al is het alléén al om te zien wat de Taiwanezen allemaal opeten.
    Ook een aanrader om te zien, overdag maar ook 's avonds, zijn de vele lokale tempels (Taiwanezen zijn "Taoïsten"). Je vindt er tempels in elke stad of dorp (de één al wat groter / mooier dan de andere).

    Ik zou zeggen : kijk ook eens rond op internet. Hangt ervan af wat je graag ziet (er is voor elk wat wils). Je kan in Taiwan gemakkelijk een paar maand rondreizen (voor mij een droom !) en er werkelijk duizenden en duizenden foto's nemen.

    Een goeie reis ! (en véél geduld voor de verre vliegtuigtrip !).
    KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

    Comment


    • #3
      Re: Taiwan in augustus

      Bedankt voor deze uitvoerige beschrijving , hier heb ik echt iets aan.
      Ik had inderdaad al het vermoeden dat ik daar midden in de industrie zou zitten.
      Misschien moet ik wel overwegen om het idee van landschap en zee foto's te vervangen door straatfotografie, die avondmarkten lijken mij wel iets.
      Jammer dat ik de periode niet zomaar kan verleggen, maar het is niet anders.

      Comment


      • #4
        Re: Taiwan in augustus

        Misschien kan je op de één of andere manier proberen om er een week-end aan te breien (of je neemt er een paar dagen verlof bij).
        Bijv. zaterdag Tainan, zondag Taipei - veronderstel dat je toch een nachtvlucht hebt vanuit Taipei (via Hong Kong ?).
        Desnoods draag je zelf de extra (hotel)kosten, de vluchtkosten blijven gelijk en zijn toch betaald door de firma (veronderstel ik).

        Taxi's zijn er, naar onze normen, vrij goedkoop.

        Nog één goede raad (zakelijk dan, maar zéér belangrijk) : als je je naamkaartje of iets dergelijks afgeeft (ook bijv. Visa kaart, paspoort), hou het a.u.b. met beide handen vast als je dit overhandigd (= beleefdheidsregel nummer één !) !
        Als je je naamkaartje (nonchalant) afgeeft met één hand, of voor de klant of tafel legt, zoals dikwijls gebeurt, is dit vrij onbeleefd en geef je aan een Taiwanees (of Chinees) eigenlijk ongewild het signaal dat je in feite niet echt geïnteresseerd bent !

        Als je eventueel nog vragen hebt, vraag het me maar !
        (ik zal misschien wel niet altijd onmiddellijk kunnen antwoorden, ik zit namelijk op dit moment in Dubai - Verenigde Arabische Emiraten - ook op zakenreis - heb nu eventjes een uurtje vrij tussen twee afspraken).
        KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

        Comment


        • #5
          Re: Taiwan in augustus

          Bedankt voor de tips terug, en voor de moeite dat je neemt om tussen uw afspraken te reageren.
          Je hebt daar een goede tip gegeven , ik bekijk wel eens de mogelijkheden om daar inderdaad iets langer te blijven.
          Als je nog zakelijke tips hebt dan hoor ik het graag, ik ben wel vergezeld door iemand die daar al langer zaken doet , maar alle tips zijn welkom natuurlijk.

          Comment


          • #6
            Re: Taiwan in augustus

            Nog een zakelijke tip : weet niet of het jullie eerste contact is (of is diegene die je vergezelt al bekend bij de klant(en) ?). In het begin zul je (zoals met alle Chinezen) eerst heel wat tijd en energie in je potentiële klant moeten steken ("socializing"). Maar eens ze je beter kennen en je als vriend beschouwen (misschien pas na enkele bezoeken), kun je heel wat van hen gedaan krijgen en zullen ze zich meer open stellen. (maar is dit niet bij iedereen zo ?)
            Taiwanezen (Chinezen), zoals ook Japanners, hechten heel wat belang aan een titel. Als je met meerderen gaat, zullen ze proberen vooral met de hoogste in rang te negotiëren (= "decision taker" - liefst zo hoog mogelijk), en de andere(n) dikwijls min of meer links laten liggen.

            Tot zover mijn goede raad.
            Ik zou beter als "consultant" beginnen werken !

            En nu inpakken en ... naar het vliegveld (nachtvlucht Dubai -> Zürich -> Brussel) !
            KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

            Comment

            Working...
            X