Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

High sync speed probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • High sync speed probleem

    Hallo,

    Deze week enkele foto's genomen en ik kwam volgend probleem tegen.

    Het was een mooie sterke belichte dag, zon zat hoog uit. Ik flash niet van op camera met een speedlight sb-9100 door een softbox.

    Ik hou enorm van een groot diafragma, f2.8 of f4 zijn echt mijn ding.

    Veel ervaring heb ik niet met off camera flash. Dus ik kwam al snel volgend probleem tegen, sync speed.

    Zoals vele wel weten zit ik hier belemmerd aan 250s wat dus te traag is om een diafragma van 4 te halen.
    Het diafragma dat me werd aangegeven door de camera was rond de 10.

    Als transmitter gebruik ik de su-800 van Nikon.

    Heeft iemand een idee hoe ik toch aan mijn groot diafragma kom zonder schaduwplekken op te zoeken.
    Last edited by Delirium; 13 april 2013, 19:04.

  • #2
    Re: High sync speed probleem

    Oorspronkelijk geplaatst door Delirium Bekijk bericht

    Heeft iemand een idee hoe ik toch aan mijn groot diafragma kom zonder schaduwplekken op te zoeken.
    als er teveel licht is, het licht verminderen: ISO zo laag mogelijk en ND filter voor je lens plaatsen...

    of een kortere sync tijd gebruiken: click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: High sync speed probleem

      Je kan de flash dus instellen op hyper sync maar wat zijn de nadelen hiervan? Als dit alleen maar voordelen heeft waarom staat dit dan niet standaard zo ingesteld?

      Het volstaat enkel om de flash op hypersync in te stellen?

      Comment


      • #4
        Re: High sync speed probleem

        neen... je hebt "hypersync" triggers nodig... maar die zijn niet duur... lees het artikel eens grondig door... met de flits of camera moet je niets doen... 't zijn de triggers die het klaar spelen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: High sync speed probleem

          Hi,

          Je kan simpel de 'high speed sync' aanzetten op je SU-800 commander, denk ik (ik ben een Canon shooter maar ik heb voldoende van Joe McNally gelezen om het Nikon systeem een beetje te leren kennen)

          High Speed Sync laat je toe om met je eigen systeem flitsen sluitertijden aan te kunnen die sneller zijn dan je sync speed. Er hang een prijskaartje aan: In HSS mode wordt de flitskracht 'spreid' tijdens de opname met het gevolgen dat de effectief flitskracht verlies van 2 a 3 stops. Aangezien dat HSS meestal interessant is als invulflits met een open diafragma, wordt die krachtbeperking deels gecompenseerd met de lagere f/stop.

          Een voorbeeld: 1/4000 f/2.8 ISO 200 (HSS actief met de Speedlite 600EX-RT van Canon)


          Sanne - Beach portrait in Turkey by Gerard Maas, on Flickr
          Last edited by maasg; 13 april 2013, 21:20. Reden: voorbeeld toegevoegd
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

          Comment


          • #6
            Re: High sync speed probleem

            Hier kan je zien hoe high speed sync werkt ("achter de gordijnen"): http://www.gerardmaas.net/2011/10/ho...ks-illustrated
            Deze blog heeft een zeer interessante grafiek (naar het einde) die het verschil tussen normaal flitsen en HSS zeer duidelijk maakt (de eerste foto is ook de moeite)
            "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
            Blog: www.gerardmaas.net
            Port: www.gerardmaas.com

            Comment


            • #7
              Re: High sync speed probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door Delirium Bekijk bericht
              Je kan de flash dus instellen op hyper sync maar wat zijn de nadelen hiervan? Als dit alleen maar voordelen heeft waarom staat dit dan niet standaard zo ingesteld?

              Het volstaat enkel om de flash op hypersync in te stellen?
              een nadeel van HSS is dat je richtgetal (lichtopbrengst) kleiner is, normaal geeft dit geen probleem vermits je in HSS de flitser meestal gebruikt als invulflits.

              normaal wordt instelling op flash doorgegeven aan toestel, kan uiteraard , merk type afhankelijk zijn.

              Comment


              • #8
                Re: High sync speed probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                een nadeel van HSS is dat je richtgetal (lichtopbrengst) kleiner is
                Auto FP (high speed sync voor de canoniers) wel, doch we hebben het hier over hypersync door middel van aangepaste triggers, en die veroorzaken geen kleinere lichtopbrengst.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: High sync speed probleem

                  Als ik de vraag lees denk ik dat de OP een manier zoekt om te flitsen boven x-sync met zijn huidige apparatuur (SU-800 + SB-910). Ik denk hij 'hypersync' heeft gebruikt als een andere naam voor FP flash of HSS, zonder een onderscheid te kunnen maken.
                  Mss kan de OP hier op reageren? Delirium...?
                  "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                  Blog: www.gerardmaas.net
                  Port: www.gerardmaas.com

                  Comment

                  Working...
                  X