Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

    Ik heb jullie hulp nodig.

    Ik heb twee versies van deze foto, en ik kan maar niet kiezen welke ik nu eigenlijk de beste vind. Misschien kunnen jullie mij even helpen?

    Foto 1


    Foto 2

    De foto is gemaakt uit twee afzonderlijke foto's.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

  • #2
    Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

    Rudy is dit niet een beetje je verantwoordelijkheid in de handen schuiven van kijkers/collega's ? Moet ik nu bijvoorbeeld beslissen over een paar centimeter ? Je opname is geslaagd, mooi van kleur in een omcirkelde compo van het onderwerp !
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

      Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
      Rudy is dit niet een beetje je verantwoordelijkheid in de handen schuiven van kijkers/collega's ? Moet ik nu bijvoorbeeld beslissen over een paar centimeter ? Je opname is geslaagd, mooi van kleur in een omcirkelde compo van het onderwerp !
      Tja, beide foto's hebben voor mij wel iets, maar in beide zie ik ook iets wat ik niet zo goed vind. Daarom kan een neutrale kijker soms de doorslag geven.

      Tussen beide heb ik wel een voorkeur, maar daar ik zelf nog nooit twee foto's heb samengevoegd tot één, hoop ik hier iemand te vinden met meer ervaring en mij misschien tips te geven waar ik in de toekomst nog meer aandacht aan kan besteden.

      Als ik de twee foto's trouwens afzonderlijk zie, was ik verstomd dat die software zulk een resultaat kan verwezenlijken.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

        Oké Rudy, nu begrijp ik al wat meer van je vraag en probleem. Ik hoop dat er correcte hulp komt, ik merk echter weinig dus zo slecht zal het zeker niet zijn !
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

          Goed gelukt De software heeft het goed gedaan omdat de opnames correct waren.
          Ik ga voor de eerste met de perspectiefcorrectie. Mocht je die draden kunnen wegpoetsen...
          Photography is an art of observation.

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

            In de eerste meen ik wel een klein probleempje te zien dat ontstaan is nav het bijwerken van de "stitch-"naden.
            De tweede lijkt me op dat vlak beter geslaagd
            Maare...zonder ctrl + ....valt het niet zo hard op.
            Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben daar meer expertise in te hebben dan jij hoor

            Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

              ik zou hem nog een klein beetje rechttrekken.
              in photoshop op bewerken klikken en dan vrije transformatie.
              voor de rest een zeer geslaagde foto voor mij
              een pessimist is een optimist met ervaring.
              Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
              Pentax k-3II en nog meer glas

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                Ik vind 1 beter, de bomen aan de rechterzijde staan rechter en er zit meer contrast/pit in de foto.
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                  zal op gevoelsmatigwijze mijn antwoord geven. Foto 1 komt somber over en de foto 2 vrolijker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                    foto 1 is veel beter.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                      Bedankt allemaal om even te reageren. De reacties zijn zo een beetje zoals ik hoopte dat ze gingen zijn, alhoewel ik bij foto 1 dus ook met iets zat wat mij minder aanstond.

                      Even uitleggen wet ik eigenlijk gedaan heb.
                      • Ik heb eerst in lightroom de twee foto's bewerkt op identiek dezelfde manier. White balance en lens correcties enz...
                      • Daarna in PS-E geladen en hier Photomerge Panorama gebruikt op de twee foto's. Het resultaat dat ik toen had vond ik al heel goed.
                      • Terug in Lightroom de laatste kleine aanpassingen gedaan en toen vond ik het resultaat heel goed. (Foto 2)
                      • Echter... een paar dagen later begon ik dingen te zien die mij toch een beetje tegen stonden. Perspectief van het gebouw vooral.
                      • Dan in ShiftN geladen en hier het perspectief laten rechttrekken. Het resultaat vond ik toen weer stukken beter. (Foto 1)


                      Echter, toen begon ik weer andere dingen te zien. Het gebouw stond nu wel heel mooi recht, maar de horizon links liep nu plots wel omhoog, terwijl de horizon rechts wel beter oogde.

                      En zodoende, wou ik eens kijken waar mensen zich het meeste aan zouden storen, aan de perspectief vertekening van het gebouw, of aan de horizon links die nu wat minder oogde.

                      Zo te zien heeft de beter perspectief van het gebouw toch de voorkeur. Iets waar ik in de toekomst dus zeker zal opletten.


                      En... in de toekomst ook beter mijn statief meenemen. Deze panorama had ik dus uit de hand geschoten, omdat ik het gebouw van mijn standpunt er niet goed op kreeg, zelfs niet met mijn 18mm. En een andere standpunt innemen zou extra zaken aan de foto hebben toegevoegd die het minder aantrekkelijk zou hebben gemaakt.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                        Na je uitleg te hebben gelezen, kan ik je melden hoe ik te werk ga bij stitchen.
                        Niet dat ik de enige waarheid in pacht heb, maar ik stitch altijd vóór ik er ook maar enige andere bewerking op loslaat. Soms maak ik hier een uitzondering op, nl. wanneer ik te maken heb met erge perspectiefvertekening, dan haal ik alle foto's eerst even door ShiftN.
                        Alle andere bewerkingen doe ik zeker niet voor het stitchen, want die ene foto een ietsje anders bewerken en je kan reeds prijs hebben.
                        In verband met je horizon. Ik ken Photomerge Panorama niet, maar ik gebruik Autopano Pro en hier kan je na het stitchen nog alle kanten uit qua bepalen van het middelpunt, de horizon ...... enfin veel te veel om allemaal op te noemen, maar je kan zowat alles rechtzetten.

                        PS En goed dat hier maar om een oefening in stitchen gaat want die draden ......
                        Enne panofoto's maak ik enkel wanneer het niet anders kan, vooral dan bij landschappen, want soms kom ik met mijn 10 mm nog te kort, en dan is meerdere foto's stitchen soms de enige oplossing.

                        Groetjes
                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          PS En goed dat hier maar om een oefening in stitchen gaat want die draden ......
                          Enne panofoto's maak ik enkel wanneer het niet anders kan, vooral dan bij landschappen, want soms kom ik met mijn 10 mm nog te kort, en dan is meerdere foto's stitchen soms de enige oplossing.
                          Yep, die draden. Op de foto, voor het verkleinen, zijn dat mooie doorlopende lijnen. Maar ik denk dat van +7000 pixels naar 900 pixels gaan toch iets te veel van het goede was voor IDsizer.

                          Ik heb ze ook proberen te verwijderen, maar wat ik ook doe, PS-E contant aware remove, of via de clone stamp, ik blijft het toch altijd een beetje merken in de lucht. Dus heb ik ze er maar opgelaten. Zoals ik al zei, in de originele pano foto zien ze er goed uit. En ook op de A4-afdruk die ik heb gemaakt.

                          Plus, ik vond het eigenlijk wel leuk om te laten zien dat er toch nog enkele plaatsen zijn waar de draden in de lucht hangen en niet onder de grond liggen. Althans, hier in de stad zie je dat nergens meer, op de buiten dus wel.
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                            Yep, die draden.
                            Ik heb ze ook proberen te verwijderen, maar wat ik ook doe, PS-E contant aware remove, of via de clone stamp, ik blijft het toch altijd een beetje merken in de lucht.

                            Plus, ik vond het eigenlijk wel leuk om te laten zien dat er toch nog enkele plaatsen zijn waar de draden in de lucht hangen en niet onder de grond liggen. Althans, hier in de stad zie je dat nergens meer, op de buiten dus wel.
                            Zeg nu niet dat je die bovengrondse leidingen mooi vindt hé .
                            Maar ze wegpoetsen vind ik nogal meevallen.
                            Zoals ik hier reeds meermaals heb aangegeven, als je eerst ééntje met draden en daarna dezelfde zonder draden gaat plaatsen, dan gaat men zoeken of er niet nog ergens een spoortje van het poetswerk te bespeuren valt, maar plaats je ineens de gepoetste versie..... geen kat die het ziet, laat staan een amateurfotograaf .

                            Ik heb het eens geprobeerd (je geeft maar een gil als ik terug moet verwijderen)

                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste panorama foto - Boerenhuis

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Zeg nu niet dat je die bovengrondse leidingen mooi vindt hé .
                              Maar ze wegpoetsen vind ik nogal meevallen.
                              Zoals ik hier reeds meermaals heb aangegeven, als je eerst ééntje met draden en daarna dezelfde zonder draden gaat plaatsen, dan gaat men zoeken of er niet nog ergens een spoortje van het poetswerk te bespeuren valt, maar plaats je ineens de gepoetste versie..... geen kat die het ziet, laat staan een amateurfotograaf .

                              Ik heb het eens geprobeerd (je geeft maar een gil als ik terug moet verwijderen)

                              Groetjes
                              Gelukkig zijn er nog mannen zoals jij die er de tijd voor nemen.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment

                              Working...
                              X