Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe/waar focus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe/waar focus?

    Hallo iedereen,


    Iets waar ik me al even geen echt antwoord op vind is waar ik op 'moet' focussen als ik geen 'echt' onderwerp heb?
    Neem nu een rij huizen met een bepaalde bouwstijl. Je wilt deze fotograferen, waar focus je op?
    Dit probleem komt me vaak voor in een stad of een landschap zonder goede voorgrondonderwerpen...

    Alle hulp welkom!

  • #2
    Re: Hoe/waar focus?

    Mij is hier nog de tip meegegeven geweest, het middenste focuspunt nemen.
    Dat doe ik nu ook en heb geen problemen mee met scherpte.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe/waar focus?

      Dus gewoon het beeld kaderen en scherpstellen op het middelste punt? Niets meer, niets minder?

      Comment


      • #4
        Re: Hoe/waar focus?

        Als er niets is dat specifieke aandacht trekt, neem ik aan dat je zoveel mogelijk scherpte wil. Dan moet je niet echt gaan zoeken naar een scherptepunt maar je afstand hyperfocaal instellen.

        Scherptediepte strekt zich uit van ongeveer 1/3 voor het focuspunt en 2/3 erna (heel ruw). Dan stel je je diafragma in op de kleinste opening die geen diffractie geeft en stel je de afstand in op het punt van waar de scherptediepte net tot oneindig strekt. Er zijn tabellen en apps voor smartphones waarmee je dat eenvoudig ter plekke kan nakijken.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Hoe/waar focus?

          Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
          Dus gewoon het beeld kaderen en scherpstellen op het middelste punt? Niets meer, niets minder?
          yep.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Hoe/waar focus?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            yep.
            grt,bouk.
            toch niet. Kans dat je dan op oneindig scherp stelt en er niets van je scene scherp is is te groot.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Hoe/waar focus?

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              toch niet. Kans dat je dan op oneindig scherp stelt en er niets van je scene scherp is is te groot.
              je hoort toch een bliep..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Hoe/waar focus?

                Als je de basis van de compositieregels leert en er mee oefent zoals met basisvorm, beeldhoek, contrast
                derderegel, diagonaallijn, kleur, perspectief, ritme en zwaartepunt zal je na een tijdje de sterke
                punten en lijnen in een onderwerp zeker gaan zien. Deze sterke punten en lijnen trekken de meeste aandacht
                en worden "meestal" scherp weergegeven.

                Heb je de basis onder controle, dan kan je hier van gaan afwijken om een bepaalde sfeer te gaan creëren.
                (Anders dan zo maar een scherpstelpunt waardoor het al vlug op een snapshot gaat lijken).


                Groeten,
                Eric

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe/waar focus?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  je hoort toch een bliep..?
                  grt,bouk.
                  De dag dat die bliep betekent dat je op een goed punt scherpstelt...
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe/waar focus?

                    Veel van die basisregels zijn geen probleem.

                    Het probleem stelt zich bij mij als het 'onderwerp' laten we zegge beeldvullend is...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe/waar focus?

                      Simpele regel: maak scherp wat je belangrijk vindt. Is dat een klein deel, stel dan daarop scherp met gepaste scherptediepte. Is het beeldvullend, stel dan ergens vóór het midden (niet van je zoeker, maar tov de afstand tot het onderwerp) scherp, en ga voor een klein diafragma.
                      Dit laatste is een vereenvoudigde versie van hyperfocaal scherpstellen. Het resultaat kun je beoordelen op je LCD. zoom in op de meest nabije en verste delen die je scherp wil hebben, en controleer of het goed is. Pas desgevallend je scherpstelpunt aan (manueel scherpstellen is hier het makkelijkst), en je diafragma.
                      Veel tekst, zoals zo dikwijls van mijn hand, maar het is erg makkelijk in de praktijk.
                      Nog een kleine tip: leer je lenzen kennen, met wat oefening kun je het benodigde diafragma inschatten zonder door de zoeker te kijken, een stop meer of minder niet te na gesproken.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe/waar focus?

                        Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                        Veel van die basisregels zijn geen probleem.

                        Het probleem stelt zich bij mij als het 'onderwerp' laten we zegge beeldvullend is...
                        voorbeeldje graag.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe/waar focus?

                          Je staat voor een pittoresk huisje, en je wilt het hele huis in beeld. Dit is dan je onderwerp.
                          Je kan slechts zo ver achteruit dat je alles net in beeld krijgt. Waar stel je nu op scherp?

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          voorbeeldje graag.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe/waar focus?

                            Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                            Je staat voor een pittoresk huisje, en je wilt het hele huis in beeld. Dit is dan je onderwerp.
                            Je kan slechts zo ver achteruit dat je alles net in beeld krijgt. Waar stel je nu op scherp?
                            als je haaks op de voorgevel staat maakt het niet uit. Dan ligt het volledig huis in één vlak en zal heel de gevel scherp zijn om het even op welk deel je focust. Dan zou je het middelste focuspunt kunnen aanraden omdat dat bij de meeste camera's toch het meest accuraat is.

                            Sta je niet haaks, zodat er een deel dichterbij en een deel verderop ligt, dan moet je toch een keuze maken. Ik zou in veel gevallen voor de voordeur kiezen, jij misschien voor iets anders.

                            Scherptediepte strekt zich uit van ongeveer 1/3 voor het focuspunt en 2/3 erna (heel ruw).
                            dit moet ik even terugnemen. Het verloop van de scherpte voor en achter het focuspunt is bij f/1 altijd de helft voor en de helft achter. Bij kleinere openingen vergroot de scherptediepte vooral in het deel na het focuspunt. Het preciese verloop is afhankelijk van de andere parameters in scherptediepte.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe/waar focus?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                              Iets waar ik me al even geen echt antwoord op vind is waar ik op 'moet' focussen als ik geen 'echt' onderwerp heb?
                              Als ik dit lees dan is antwoord heel simpel; NERGENS
                              Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                              Neem nu een rij huizen met een bepaalde bouwstijl. Je wilt deze fotograferen, waar focus je op?
                              Dit probleem komt me vaak voor in een stad of een landschap zonder goede *voorgrondonderwerpen*...
                              !
                              Kijk hier spreek je eerste zin al tegen, je hebt dus wel een onderwerp, je gaat namelijk een foto nemen van iets en dat is al een onderwerp
                              Fotograferen doe je niet lukraak maar met aandacht, en dat is wat veel niet kunnen en er maar op los schieten, onderwerp of niet en het focuspunt kan niemand bepalen voor jou, dat bepaal JIJZELF.
                              *?

                              m2c
                              Never resist temptation or it could go away...
                              Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                              Comment

                              Working...
                              X