Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rondreis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rondreis.

    In mei vertrekken we op een rondreis voor 3 weken.
    Als beginnend digitaal fotograaf vraag ik mij af in welke kwaliteit ik mijn foto's best neem om ze achteraf gemakkelijk te kunnen bewerken. In raw of jpeg of beide? Ik heb een geheugen kaart van 8 gig in mijn fototoestel. Gaat deze voldoende zijn of moet ik nog een extra meenemen?

  • #2
    Re: Rondreis.

    Oorspronkelijk geplaatst door Clubman Bekijk bericht
    In mei vertrekken we op een rondreis voor 3 weken.
    Als beginnend digitaal fotograaf vraag ik mij af in welke kwaliteit ik mijn foto's best neem om ze achteraf gemakkelijk te kunnen bewerken. In raw of jpeg of beide? Ik heb een geheugen kaart van 8 gig in mijn fototoestel. Gaat deze voldoende zijn of moet ik nog een extra meenemen?
    Neem ZEKER een (of meerdere) extra kaartje(s) mee. Stel dat er iets mis gaat met het kaartje dan kan je snel een ander plaatsen, heb je geen extra kaartje dan mag je zeker zijn dat als je kaartje problemen geeft, het op een zaterdagavond zal zijn nadat alle winkels in de buurt gesloten zijn.

    Foto's neem je best in RAW(dus genoeg opslag voorzien).

    Indien mogelijk kan je een netbook/laptop meenemen zo dat je je foto's kan overzetten naar de HD.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Rondreis.

      Hoeveel foto's gaan er in raw op 8 gig? Het is dan niet nodig dat ik de foto's ook nog in jpeg neem?
      Laptop heb ik niet!

      Comment


      • #4
        Re: Rondreis.

        Oorspronkelijk geplaatst door Clubman Bekijk bericht
        Hoeveel foto's gaan er in raw op 8 gig? Het is dan niet nodig dat ik de foto's ook nog in jpeg neem?
        Geen idee. Hoe groot zijn je RAW bestanden? Mijn D90 bestanden zijn 10-12 MB/foto in RAW dus simpele rekensom...
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Rondreis.

          Dat is voor elk toestel anders, steek ze er eens leeg in, zet de camera op enkel raw en kijk hoeveel foto's je kan nemen... En meestal kunnen er zelfs nog ietske meer op. Waar ga je die rondreis doen? In de USA moet je geen bang hebben om zonder kaart te komen, de meeste winkels zijn daar de klok rond open, tenzij je je in de middle of nowhere bevindt, dan zal die vlieger niet opgaan. Extra batterij en geheugen is géén overbodige luxe en zie dat je laadkabel compatibel is met het elektriciteitsnet.

          RAW of jpeg is een persoonlijke keuze. Bij RAW ben je verplicht elke foto te bekijken en bewerken. Jpeg kan je zo gebruiken. Ik zet vaak het toestel in beide om dan met de jpegs niets te doen, dus ik zou daar zelf beter geen geheugen aan verspillen. Wees je ervan bewust dat als je enkel in jpeg werkt, je minder mogelijkheden hebt voor nabewerking, en indien je enkel in RAW fotografeert, je wel alle controle hebt, maar ook al het werk en als wij hier 3 weken gaan rondreizen zijn dat makkelijk 1500 foto's.

          Alvast veel plezier op reis!!
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: Rondreis.

            Ik zet hem in Raw + JPG fine. Onlangs drie foto-shoots gedaan van plechtige communicanten en het was handig om de ouders meteen de JPG's te kunnen geven ter beoordeling. Niet iedereen kan zomaar RAW's openen met zijn fotosoftware.
            Zij kiezen vervolgens de foto's en dan bewerk ik de RAW's tot JPG ter afdruk op een kaartje of een fotoboek. Wat zij natuurlijk met die JPG fine ook kunnen doen.
            Ik gebruik zelf twee CF's van elk 8 Gb en een noodCF van 1 Gb voor in het geval dat. Ik ben geen veelfotografeerder maar op 5 weken IJsland heb ik toch 2 keer moeten "overtanken" voor iets minder dan in totaal 1500 beeldjes. Ik gebruik ook de JPG's om te bepalen tot welke RAW's ik me ga beperken, ik zie het doodgewoon niet zitten om 1500 RAW's te bewerken. De voornaamste reden voor de noodschijf is dat, als ik op Urbex ben en gedwongen wordt om mijn kaart te wissen, ik die van 1Gb wis en de andere wegmoffel (meestal heb je wel de tijd daarvoor)

            Comment


            • #7
              Re: Rondreis.

              Denk dat ik hem ook in RAW + JPEG Fine ga zetten. Ga mij ook nog een extra CF van 32GB Extreme aanschaffen, dit zou moeten voldoende zijn. Kan natuurlijk ook nog extra SD meenemen. Ik werk met een Nikon D300s en daar heb je de mogelijkheid om met 2 kaarten te werken.
              Aangezien ik niet de mogelijkheid heb om te foto's over te zetten op een laptop ga ik ook volgens PaulM zijn werkwijze werken. Lijkt mij de beste oplossing. Paul bedankt voor de info.
              @Muse: de rondreis is in de Caraïben. We gaan daar 3 weken zeilen met een Catamaran. Dus eiland hoppen.

              ik lees hier dat RAW bestanden moeten bewerkt worden, wat bedoelen jullie? Stel dat ik een foto (raw) heb die goed is, waarom moet deze dan nog bewerkt worden?

              Comment


              • #8
                Re: Rondreis.

                Oorspronkelijk geplaatst door Clubman Bekijk bericht
                ......
                @Muse: de rondreis is in de Caraïben. We gaan daar 3 weken zeilen met een Catamaran. Dus eiland hoppen.
                mag ik mee...
                veel plezier en denk om het zoute water hè.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Rondreis.

                  Tuurlijk.
                  Moet ik speciale voorzorgen nemen ivm het zoute water, luchtvochtigheid?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rondreis.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Clubman Bekijk bericht
                    ....
                    Moet ik speciale voorzorgen nemen ivm het zoute water, luchtvochtigheid?
                    in iedergeval een beetje rekening mee houden.
                    hoeft geen echt zeewater te zijn, maar die zoute lucht/omgeving vraagt gewoon om wat extra aandacht bij en na het gebruiken van je apparatuur.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rondreis.

                      zoals?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rondreis.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Clubman Bekijk bericht
                        @Muse: de rondreis is in de Caraïben. We gaan daar 3 weken zeilen met een Catamaran. Dus eiland hoppen.

                        ik lees hier dat RAW bestanden moeten bewerkt worden, wat bedoelen jullie? Stel dat ik een foto (raw) heb die goed is, waarom moet deze dan nog bewerkt worden?
                        Nice: zeilen: klinkt heel leuk! Heb ik nog nooit gedaan.

                        Over de RAW's: een RAW-bestand is te vergelijken met een onontwikkelde film van vroeger. Het is een registratie van wat de camera waarneemt. Een Jpeg is een ontwikkelde foto; je camera bewerkt die al: witbalans vastleggen, kleuren verbeteren, beetje opscherpen, contrasten wat aanpassen, ... Dat alles gebeurt met een RAW dus niet. Je kan zelf de witbalans nog kiezen, welke kleuren je feller/minder intens wilt, opscherpen, je moet hem zelf gaan ontwikkelen. Een RAW ziet er doorgaans minder scherp en fletser uit dan een Jpeg, maar doordat de camera de informatie van elke pixel apart opslaat, is je bestand veel groter en bevat het veel meer informatie dan een jpeg. Kan je er dus ook veel meer mee doen achteraf. (Zoals bijvoorbeeld bij overbelichte partijen heel wat detail terughalen, terwijl een jpeg al dat wit opslaat als een geheel, minder schijfruimte gebruikt, maar je achteraf dus ook niet meer kan vertellen wat daar stond, en het dus ook niet meer kan terughalen.)
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rondreis.

                          Duidelijke uitleg. Bedankt Muse.

                          Met dit bootje gaan we zeilen.
                          The world leader with over 7,000 catamarans built since 1984. Discover our innovative, eco-friendly sailing and power catamarans!

                          Moderator Note: Beste,
                          Heb foto achter linkje gezet, je mag enkel foto's openbaar plaatsen die van jezelf zijn.
                          Last edited by corre1980; 15 april 2013, 15:16.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rondreis.

                            Je noemt jezelf een "beginnend" fotograaf.
                            In mijn beginperiode gebruikte ik enkel jpeg. Ik had nog geen kaas geëten van fotobewerking, en had zelfs geen degelijk fotobewerkingsprogramma.
                            Dus als je in raw wil werken, zal je Photoshop CS of Lightroom of iets dergelijks nodig hebben en weten hoe je het moet gebruiken.
                            Anders heeft het weinig zin in Raw te schieten en ga je je foto's misschien zelfs verknoeien.
                            Tegenwoordig schiet ik enkel in Raw, maar daar zijn zoveel jaren overheen gegaan ...
                            Fotobewerking is weer een vak apart, maar het is tegenwoordig onafscheidelijk verbonden met fotografie.
                            Dus als "beginnend" fotograaf moet je je afvragen of je kan en wil nabewerken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rondreis.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Clubman Bekijk bericht
                              In mei vertrekken we op een rondreis voor 3 weken.
                              Als beginnend digitaal fotograaf vraag ik mij af in welke kwaliteit ik mijn foto's best neem om ze achteraf gemakkelijk te kunnen bewerken. In raw of jpeg of beide? Ik heb een geheugen kaart van 8 gig in mijn fototoestel. Gaat deze voldoende zijn of moet ik nog een extra meenemen?
                              Best eens uittesten op voorhand wat je 't beste ligt: raw of jpg.
                              Qua kwaliteit kan je zelf best eens experminteren en uittesten thuis alvorens je de reis aanvat, om te zien welk van de twee je 't beste zint qua kwaliteit.
                              Ook bij een nieuwe camera, kan je best alle functies eens uittesten die je wil gebruiken, op je gemak, zodat je het toestel gewoon bent. En dan best de functies specifiek voor de reis: oefenen je niet met portretten als je van plan bent landschappen te trekken.

                              Als je al gewoon bent met raw en de nabewerkingstijd, dan kan je dat opteren.

                              Aantal foto's dat je kan nemen, hangt af van de opslagcapaciteit die je meeneemt natuurlijk.

                              Comment

                              Working...
                              X