Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DIYS]macrostatief en monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DIYS]macrostatief en monopod

    Geïntrigeerd door een topic hier onlangs gepost over een macrostatief, ging ik aan het nadenken....268$ zonder verzendkosten vind ik veel te veel voor een macrostatief.....

    een goed macrostatief onderscheidt zich van een gewoon statief doordat je door een instelwieltje je camera dichter of verder bij/van een onderwerp kan brengen, dus zonder je statief nog te verplaatsen.... Gezien de wel heel geringe DOF bij macro-opnames (zelfs bij f32) is een zeer stabiel statief onontbeerlijk, niet alleen vanwege de vaak trage sluitertijd door het kleine diafragma, maar ook vanwege het feit dat de minste trilling je scherptediepteveld om zeep helpt... je hele opstelling enkele milimetertjes verplaatsen is ook haast ondoenbaar, laat staan dat je onderwerp het niet aftrapt vanwege die heisa die je maakt...

    Ik had hier nog een oud Velbon-statief liggen van mijn coolpix 995 (die intussen van eigenaar is gewisseld) en daarmee ben ik aan de slag gegaan....

    poten eraf gevezen/gezaagd en toen had ik nog enkel de middenzuil over.... de bevestigingen eraf gezaagd en alles wat bijgevijld om de scherpe delen eraf te krijgen....Dan heb ik de middenzuil helemaal uit elkaar gehaald en op een vlak stuk een gat geboord, groot genoeg om een bout door te laten...een tweede gat geboord om de schroef van de Manfrotto-bevestigingsplaat veilig te kunnen wegbergen... De uitsparing in het profiel van de middenzuil was net groot genoeg om een moer in aan te brengen...

    Alles weer in elkaar gevezen en hop : een macrostatief !!








    met één van de poten en een Hama-tafelstatiefje (die ook niet meer dienst deed sinds ik de 10D heb), construeerde ik een monopod ....




    Hopelijk hebben jullie hier wat aan..

    Stef

  • #2
    Merci Stef! Leve de creatievelingen!
    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

    Comment


    • #3
      knap gedaan stef!
      Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

      Comment


      • #4
        Ben diep onder de indruk...

        Comment


        • #5
          Prachtig stukje huisvlijt, Stef! Zo mogen er hier meer topics van komen.
          Ik vraag me wel af of de overbrenging van het macrostatief niet te groot is? Met mijn Velbon statief gaat de zuil zo'n 4cm per omwenteling naar boven. In het macrogebied spreken we over tienden van een millimeter. Ik vrees een beetje dat (wat mijn statief betreft) de overbrenging niet nauwkeurig genoeg is.
          Zonder afbreuk te doen aan jou inventieve oplossing natuurlijk!

          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hombre
            Prachtig stukje huisvlijt, Stef! Zo mogen er hier meer topics van komen.
            Ik vraag me wel af of de overbrenging van het macrostatief niet te groot is? Met mijn Velbon statief gaat de zuil zo'n 4cm per omwenteling naar boven. In het macrogebied spreken we over tienden van een millimeter. Ik vrees een beetje dat (wat mijn statief betreft) de overbrenging niet nauwkeurig genoeg is.
            Zonder afbreuk te doen aan jou inventieve oplossing natuurlijk!


            dat valt nogal mee hoor....je kan de zwengel heel nauwkeurig bewegen...

            Stef

            Comment

            Working...
            X