Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon me1 of rode video mic stereo pro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon me1 of rode video mic stereo pro?

    Ik ben zelf in het bezit van een nikon d800 die ik eigenlijk hoofdzakelijk gebruik voor fotograferen. Er is bij ons een baby op komst en daar wil ik regelmatig bij gaan filmen. Wanneer ik nu met mijn d800 film hoor je continu de scherpstelling. Zelfs met de 24-70 wat toch een stille lens is. Wanneer ik nu een nikon me1 of rode stero micpro op de camera plaats, zal dit probleem dan een stuk minder zijn? Zit er nog veel verschil tussen deze 2 microfoons?
    Groeten Remco.

  • #2
    Re: Nikon me1 of rode video mic stereo pro?

    Je kunt ook gewoon je body op mf zetten. Is voor het beeld ook rustiger.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikon me1 of rode video mic stereo pro?

      Met eender welke externe microfoon gaat je audio veel beter worden. Ook contactgeluiden met de body ga je oppikken met de ingebouwde microfoon, niet enkel die van autofocus. Sowieso is de kwaliteit van ingebouwde microfoon altijd zeer laag, dus ja, een externe microfoon zal zeker helpen ;-)

      Succes!
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: Nikon me1 of rode video mic stereo pro?

        Een externe microfoon heeft mogelijkheid voor windonderdrukking, dmv schuimplastic hulzen en "dode kat/ muis", wat bij winderige buitenopnamen wel lekker is. Nikon levert voor de ME-1 geen "dode kat/ muis", maar mijn ervaring is dat eentje voor de Rode StereoVideoMic wel past, en windgeruis wat verder op afstand houdt.
        Verder zijn deze microfoons mechanisch 'ontkoppeld" van de camera met veersystemen, waardoor contactgeluid uit de camera minder hoorbaar is.

        De Rode cameramicrofoons hebben ingebouwde batterijvoeding, en kunnen op iedere recorder (camera en externe "handhelds" zoals van Zoom, Tascam, Olympus, Sony ed.) gebruikt worden.
        De Nikon ME-1 trekt de benodigde voeding uit de camera, is hierdoor ook wat compacter. Een nadeel hierbij is dat niet iedere externe PCM geluidsrecorder kan worden: bv de Olympus LS100 heeft wel zo'n ingebouwde voedingsmogelijkheid, de Tascam DR100 MKII niet. Ik meen dat men die voeding een "PowerPlug" noemt. Recorders van Sony hebben dit ook.

        Qua geluidskwaliteit win je omdat je wat meer controle hebt over je geluid: contactgeluid, laag-af filter, windgeruisonderdrukking, handmatige geluidniveauinstelling in de camera ed. Buiten beschouwing gelaten zijn verschillen in frequentiebereik, gevoeligheid, vervorming ed.
        Of je met een externe microfoon op de camera de scherpstelgeluiden kwijt bent, weet ik ook niet; ik vermoed van niet. Je zou dit moeten uitproberen.
        Zelf heb ik alleen wat video ervaring met een Nikon 1V1. De Nikkor 1 lenzen zijn qua scherpstelling echt stil. Met een externe microfoon win ik wel wat. Als het windstil is en ik hou me muisstil, dan is de ingebouwde microfoon best acceptabel.

        Groet Hans.

        Comment

        Working...
        X