Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste zonnebad (in Toscane)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste zonnebad (in Toscane)

    Hallo iedereen,

    Ben nieuw op de site en begin net met macro-fotografie. Een droom, een nieuwe wereld ontdekken...

    Deze vond ik enkele dagen geleden in Toscane aan het zonnen in de ochtend, alvorens haar werk aan te vatten.



    Canon 650D
    Iso 400
    1/60 sec
    Focal: 65 mm.
    Flash (type cobra)

    Laat de kritieken/opmerkingen maar komen. Ik ben hier om te leren.


    Ter info: Kent iemand de juiste naam?

    Alvast bedankt !!

  • #2
    Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

    Mis scherpte.
    Foto overbelicht en te hard licht.
    Te donker naar mijn goesting.
    Hoort volgens mij niet thuis in SC,sorry.
    Ik denk dat het een zandbijtje is.
    Grt
    Theike
    Mijn Site http://www.theovanvlierden.be

    Comment


    • #3
      Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

      Ok dank je voor de reactie Theike. Ik zoek nog een beetje de weg en zal in het andere forum posten met volgende foto's.
      Het probleem met het licht is dat ik geen "macro-flash" heb (te duur) en dat ik dan zonder flash moeilijk los uit de hand kan gaan fotograferen. Tenzij hier een goeie tussenoplossing voor is en iemand die met mij wil delen ;-)
      Ik maak de foto's nu met een gewone flash met daarop een difuser, maar de afstand blijft dus een probleem gezien ik voor die macro zo goed als bovenop het object/diertje zit.

      Ik dacht eerst ook aan een zandbijtje, maar ik vond enkel foto's van zandbijtjes met de kleuren omgekeerd. (niet ros van achter en zwart van voor) - vandaar mijn vraagje...

      Comment


      • #4
        Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

        Als je kijkt naar het hout dan zie je dat je scherp gesteld hebt op het voorste pootje, vandaar dat je scherpte mist op het bijtje...
        facebook

        500px

        Comment


        • #5
          Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

          Bij macrofotografie gebruik ik meestal een statief.
          Enkel als de diertjes moeilijk te benaderen zijn en het plaatsen van een statief hen zou doen opschrikken, schiet ik vanuit de hand.
          Als tip kan ik je meegeven dat je om vanuit de losse hand te schieten een sluitertijd van +-1,5 maal je brandpuntafstand kan gebruiken.
          In jouw geval (zonder flash) 1,5 x 65 = 97,5 dus afgerond een sluitertijd van 1/100".
          Met flash kan je natuurlijk kortere sluitertijden gebruiken, maar vaak bekom je hard licht.
          Aangezien hij toch zat te zonnen, veronderstel ik dat er licht genoeg was en je desgewenst ook een reflectiescherm (of gewoon een wit blad papier) had kunnen gebruiken. Ik doe al jaren macro en gebruik zelden of nooit een flash. Maar wel een statief, en dat hoeft niet duur te zijn ...
          Ivm de scherpte; ik weet niet hoe jij dat doet, maar best manueel als je wil dat de scherpte precies daar ligt waar jij wil.
          In ieder geval veel blijven oefenen en niet ontmoedigd raken door de soms harde kritieken

          Comment


          • #6
            Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

            Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
            Bij macrofotografie gebruik ik meestal een statief.
            Enkel als de diertjes moeilijk te benaderen zijn en het plaatsen van een statief hen zou doen opschrikken, schiet ik vanuit de hand.
            Als tip kan ik je meegeven dat je om vanuit de losse hand te schieten een sluitertijd van +-1,5 maal je brandpuntafstand kan gebruiken.
            In jouw geval (zonder flash) 1,5 x 65 = 97,5 dus afgerond een sluitertijd van 1/100".
            Met flash kan je natuurlijk kortere sluitertijden gebruiken, maar vaak bekom je hard licht.
            Aangezien hij toch zat te zonnen, veronderstel ik dat er licht genoeg was en je desgewenst ook een reflectiescherm (of gewoon een wit blad papier) had kunnen gebruiken. Ik doe al jaren macro en gebruik zelden of nooit een flash. Maar wel een statief, en dat hoeft niet duur te zijn ...
            Ivm de scherpte; ik weet niet hoe jij dat doet, maar best manueel als je wil dat de scherpte precies daar ligt waar jij wil.
            In ieder geval veel blijven oefenen en niet ontmoedigd raken door de soms harde kritieken
            ik kan hier manuel alleen maar bij treden
            zou het niet beter kunnen verwoorden
            PS welkom op dit zeer verslavend forum onderdeel
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

              Ok super en bedankt voor de goede tips.
              Mijn macrolens werkt enkel manueel door te zomen of door me te verplaatsen.
              Ik heb de keuze gemaakt voor die lens omdat ze me de meeste mogelijkheden bleek te geven naar de toekomst toe. (Canon mpe 65 F2.8 1-5X).
              HET nadeel is dus dat ik moet scherpstellen door de afstand te veranderen en vanuit de hand is dat niet zo simpel ;-)
              Ik ga zeker MEER met een statief werken en zou ook liefst ZONDER flash werken. Voor deze foto moest ik de iso waarde al de hoogte in jagen (die gewoonte had ik niet met mijn vorig toestel omdat dat niet ging of enorme ruis gaf) om toch nog een redelijke sluitertijd te krijgen.
              Hebben jullie een tip om de diertjes rustig te laten zitten zodat ze niet wegvliegen? Ik moet met mijn lens tot op een zeeeeeer korte afstand komen. (ze is wel top voor niet wegvliegend grut ;-) )

              Comment


              • #8
                Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

                Oorspronkelijk geplaatst door Vilainpabeau Bekijk bericht
                Ok super en bedankt voor de goede tips.
                Mijn macrolens werkt enkel manueel door te zomen of door me te verplaatsen.
                Ik heb de keuze gemaakt voor die lens omdat ze me de meeste mogelijkheden bleek te geven naar de toekomst toe. (Canon mpe 65 F2.8 1-5X).
                Hebben jullie een tip om de diertjes rustig te laten zitten zodat ze niet wegvliegen? Ik moet met mijn lens tot op een zeeeeeer korte afstand komen. (ze is wel top voor niet wegvliegend grut ;-) )
                Voor wegvliegend grut: 180mm, 150mm of 100mm.
                Je lens is zeker top, maar absoluut geen beginnerslens voor macro's.

                Lijkt mij eerder een metselbij; mogelijk Osmia cornuta - Gehoornde metselbij.
                Last edited by Jumpingjacquesflash; 11 april 2013, 19:11. Reden: Toevoeging
                BD0681BE -
                Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

                  Inderdaad Osmia cornuta, een vrouwtje.
                  Meer met statief werken lijkt me een goed idee.
                  Tips om dichtbij te komen zal je hier elders ook wel kunnen lezen (op koelere momenten fotograferen, rustig bewegen, ...) Persoonlijk probeer ik ook altijd uit de wind te staan, of proberen niet uit te ademen dicht bij de bij. (ze ruiken CO2).

                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste zonnebad (in Toscane)

                    Bedankt voor de goeie tips en opmerkingen !!
                    Vandaag nog even in de tuin gespeeld en ik post ze wel in het andere forum macro...

                    Comment

                    Working...
                    X