Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

    Ik gebruik een Spyder 4 om mijn monitor te kalibreren. Na de kalibratie heb ik enkel het idee dat er een rode gloed over mijn kleuren is gekomen. Heeft iemand hier ook last van of weet iemand wat ik eraan kan doen? Zonder kalibratie lijkt wit namelijk veel witter dan met kalibratie en dat zou volgens mij toch niet zo moeten zijn
    "The only easy day was yesterday"

  • #2
    Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

    Misschien kan je wat meer info verstrekken: welke soort monitor (desktop of laptop), welke versie van Spyder4, was jouw monitor voldoende opgewarmd, valt er licht (dag-/kunstlicht) rechtstreeks op jouw scherm, ....
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

      Ik heb de Spyder 4 pro icm een Dell U2412M monitor. Monitor was voldoende opgewarmd, stond minimaal een half uur aan. En er komt wel daglicht bij. Eventueel zou ik het raam kunnen verduisteren, maar dan valt er wel weer kunstlicht op. Aangezien ik niet in een geheel donkere kamer ga zitten bewerken Of is het aan te raden om je monitor in een geheel donkere kamer te kalibreren?
      "The only easy day was yesterday"

      Comment


      • #4
        Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
        Of is het aan te raden om je monitor in een geheel donkere kamer te kalibreren?
        hoe minder licht, hoe beter idd

        het probleem is dat je je blind staart ook op vroeger

        als je trouwens je brightness kan aanpassen, beginnen op 100% en als de applicatie komt vragen om hem in de helft te brengen, de brightness volledig naar beneden brengen, dus 0%
        dat gaf bij mij het betrouwbaardere resultaat (dit omdat ik verscheidene schermen heb en ook op laptops kijk)
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

          Eigenlijk is het het beste om je kamer te verlichten met normlicht en dan je monitor in te stellen op datzelfde licht en als je dan de afdrukken van je foto's bekijkt onder opnieuw datzelfde licht, zijn die identiek aan wat je op je scherm ziet. En als je dan nog al je muren en meubels in middengrijs schildert, heb je de ideale situatie.

          Maar alle gekheid op een stokje: ik was de allereerste keer toen ik een gekalibreerde monitor zag ook zwaar teleurgesteld: donker, grauwer, geliger, ... alleszins niet mooier dan voorheen.
          Ik heb de mijne staan op 6500K, dat geeft een witter beeld dan de 5500K, daglicht. Mij was eerst aangeraden om hem op daglicht te kalibreren, maar dat vond ik zelf echt te raar van kleuren en aangezien het labo waarmee ik werk zijn monitoren op 6500K heeft staan, ben ik ook overgeschakeld en zelfs heel tevreden van de resultaten van de afdrukken.
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

            Bedankt voor de info en tips tot nu toe. Die ga ik morgen nog even proberen en kijken wat eruit komt
            Maar verdere tips of info is altijd nog welkom
            "The only easy day was yesterday"

            Comment


            • #7
              Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

              Ik heb dezelfde monitor (Dell 2412) en heb deze gecalibreerd met de Spyder en met de Color Munki, met ongeveer hetzelfde resultaat.
              Ik vind de kleuren van mijn foto's mooier / evenwichtiger.
              Je kan de Dell perfect instellen, en zoals gezegd, ik gebruik dezelfde monitor en Spyder 4 met goed resultaat.

              Bekijk eens een andere serie of wat andere foto's dan de jouwe op de gecalibreerde monitor. Hebben ze ook de rode gloed?
              Je kan na het calibreren een voor/na vergelijking doen. Is deze extreem?
              Als je hebt ingesteld op Adobe RGB, probeer dan eens SRGB. Is meer dan voldoende en je labo werkt waarschijnlijk ook op basis van SRGB.

              Comment


              • #8
                Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

                Misschien toch eens nagaan of er geen updates zijn - bij de Colorhug had ik een soortgelijk probleem - maar dat is door firmware-updates mooi uit de wereld geholpen (met licht verbeterde meetcurves) was die roze schijn bij mij weg, misschien toch maar die software van de Spider4 even updaten naar de laatste versie, want de code van die spyder(s) wordt via de driver naar de hardware telkenmale geladen (vandaar dat je onder linux de windows-driver moet hebben, om er die software uit te halen, om de calibrator te kunnen gebruiken - we onthouden ons van commentaar wat we van die fabrikant z'n intellectuele-eigendom-idee denken...) - ik heb ook de spider2 om dubbel te meten en dus te kunnen vergelijken. Allemaal geen superrecente tools - maar voor mij is't goed genoeg, de resultaten lagen verrassend dicht bij mekaar (dan zal't wel oftewel heel slecht gemeten zijn - oftewel werkt de zaak zoals 't moet - deftig genoeg).
                Hopelijk heb je iets aan deze beschrijving, en baat het niet - dan schaadt het niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

                  Bedankt voor alle tips. Er zijn verder geen updates, schijn de laatste versie erop te hebben staan. Net nog een keer de kalibratie uitgevoerd in een verduisterde kamer. Kleuren ogen nu wel iets warmer, maar het blijft even vreemd. Denk dat het ook gewenning is De rode zweem over het beeld is wel verdwenen. Dus minder rood en het oogt warmer. Waardes zijn Brightness: 44 Contrast: 65 Kleurtemperatuur: 6500K (Spyder stelde 5000K voor maar dat zag er idd niet uit) en waardes in Spyder Gamma 2.2 en 90cd/m. Gaan we hiermee even verder kijken ... zie nu wel dat de foto's op mijn website nog maar eens nagekeken mogen worden
                  "The only easy day was yesterday"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Datacolor Spyder 4 geeft rode gloed?

                    Is vooral te wijten aan pure gewoonte !
                    De meeste schermen die uit de winkel komen zitten er knal naast qua kleuren en licht, uiteraard doet dit helemaal niks als je geen perfect gekleurde foto wilt bekijken en afwerken.
                    Als je dan opeens na lange tijd toch beslist om het scherm te kalibreren lijkt het alsof deze kalibratie verkeerd is.

                    Als je gewend bent van op een gekalibreerd scherm te werken moet je na een tijd eens een grote zaak binnenstappen en eens kijken naar die schermen allemaal, je gelooft niet wat je ziet.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment

                    Working...
                    X