Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met leesbril bij camerazoekers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met leesbril bij camerazoekers

    Als je een leesbril moet dragen, dan kun je zonder die bril het info-schermpje of het LCD-schermpje op een camera onmogelijk aflezen. De enige optie is dan een camera met EVF, omdat er een dioptrie-regeling is, en alle gegevens in de zoeker zichtbaar zijn(dus bril niet nodig), anders moet je de ganse tijd jouw bril op- en af zetten.
    En voor mij is dat dus héél erg spijtig, want ik stond op het punt de G5 van Canon te kopen.
    Akkoord/niet akkoord?

  • #2
    Het is juist wat U zegt, ik heb ook last met de menu's op het LCD schermpje te lezen, daar moet ik mijn bril voor opzetten.
    Maar de zoeker heeft een dioptrie instelling, en de gegevens die in de zoeker zichtbaar zijn kan je dus wel lezen.
    Inplaats van U een toestel met EVF aan te raden zou ik eerder kiezen voor een DSLR dus een reflextoestel dan heb je het voordeel dat de gegevens ook zichtbaar zijn in de zoeker maar heb je tevens een zeer helder zoekerbeeld vrij van paralax omdat je door de lens ziet. En indien de dioptrie regeling niet voldoende is zijn hier ook externe aanpassingen leverbaar die de zoeker verder voor U kunnen geschikt maken.

    Misschien een duurdere oplossing maar zeker de beste qua kwaliteit en ook qua gebruiksgemak.


    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Originally posted by Patric
      Als je een leesbril moet dragen, dan kun je zonder die bril het info-schermpje of het LCD-schermpje op een camera onmogelijk aflezen. De enige optie is dan een camera met EVF, omdat er een dioptrie-regeling is, en alle gegevens in de zoeker zichtbaar zijn(dus bril niet nodig), anders moet je de ganse tijd jouw bril op- en af zetten.
      En voor mij is dat dus héél erg spijtig, want ik stond op het punt de G5 van Canon te kopen.
      Akkoord/niet akkoord?
      Akkoord, als de dioptrie ver genoeg gaat om dit op te vangen. wel even op voorhand uitproberen. Voor mij is het net andersom, ik heb een bril nodig om ver te zien, en moet hem afzetten om het lcd scherm te kunnen bekijken. Daarom ben ik dan weer extra gebaat bij de prosumers, die je met een live lcd kan gebruiken. Met een dslr heb ik het lastige verschijnsel van bli op en af ook (en het feit dat de ogen weer een tijdje moeten wennen)
      Het antwoord van Digipics is ook juist , voor de standaard dingen zoals sluitersnelheid en diafragma, niet voor de menus. Dat kan je niet in de zoeker zien bij een dslr.

      Comment


      • #4
        Waarom geen lenzen dragen?

        Dan is alles toch OK?
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jochen
          Waarom geen lenzen dragen?

          Dan is alles toch OK?
          merk? focal distance? welke mount?

          wees preciezer Jochen !

          Stef

          Comment


          • #6
            Omdat er mensen zijn met oogafwijkingen die niet door lenzen op te vangen zijn?

            Originally posted by Jochen
            Waarom geen lenzen dragen?

            Dan is alles toch OK?
            Greetz,

            Comment


            • #7
              Originally posted by zippie
              Omdat er mensen zijn met oogafwijkingen die niet door lenzen op te vangen zijn?

              Goed geprobeerd .

              "Oogafwijkingen" die door de diopter-correctie op je zoeker kunnen worden gecorrigeerd zijn bijziendheid en verziendheid. Meestal maar tot zo'n (respectievelijk) +3 en -3.

              Dus zo'n correctie-setting op je zoeker is het wondermiddel niet. Je kan er niet veel van verwachten. Zoals Patric al zei; zelfs al ben je geholpen met je viewer, dan nog zit je met een probleem op je LCDtje. Dat betekent; voortdurend brilleke op, brilleke af.

              Daarom; ga voor lenzen en laat die diopter correctie met rust. Dat werkt een stuk gemakkelijker. Dat weten ik en het vrouwtje uit ervaring (heb +2,75 lenzen in, mijn vrouw heeft gemiddeld -4). We hoeven dus ook nooit te spelen met die diopter setting als we de camera doorgeven aan elkaar.

              Maar conclusie: wie een andere oogafwijking heeft dan bijziendheid of verziendheid is nooit geholpen met die diopter correctie. Hopelijk kunnen ze worden geholpen met lenzen ('t gemakkelijkst om te fotograferen), en anders ...tja, dan zal het een bril worden (en mét de bril op door de zoeker turen of naar de LCD kijken).


              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8

                Met correctie's die -8+ overstijgen en een zware cilindrische afwijking (restanten van een ongeval), zijn er zelfs geen lenzen die het nog corrigeren. De maximum cilindrische correctie is geloof ik 3 of 4 als je op -8 en hoger zit.

                Voorlopig kan ik nog geen lenzen krijgen die dit opvangen, maar hopelijk door betere en andere technieken komen ze ooit nog op de markt.

                Het is wel zo dat ik niet echt hinder heb van een bril tijdens het fotograferen. Al bij al valt het heel goed mee, maar het zou inderdaad wel beter zijn zonder.: )




                Greetz,

                Comment


                • #9
                  Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden, maar niet iedereen heeft het goed begrepen! De ogen van iemend die een leesbril moet dragen (meeste 50-plussers) zijn perfect op grote afstand, maar op minder dan 40 cm wordt alles onscherp, omdat ze van dichtbij niet meer kunnen focussen. Als ik dus kiekjes wil nemen moet ik géén bril dragen, alleen als ik op het schermpje moet kijken naar de instellingen dus wél. Met een EVF-zoeker zie ik zowel het beeld als alle instellingen, dus moet ik zelfs geen leesbbril meedoen.(alleen om naar het ontspanknopje te zoeken )

                  Comment


                  • #10
                    zo zwaar corr is nog niet nodig om geen baat te hebben CLenzen...
                    toen mijn vrouw 'n andere bril nodig had en die zit rond de -2.5, werd haar verteld dat ze nu wel eentje moest opzetten voor leeswerk met evt Clenzen....terwijl ze die nu altijd moest afzetten...

                    wat is dan het voordeel...?

                    ik denk dat de leeftijd ook 'n rol speelt imo

                    Comment


                    • #11
                      als de correctie voor de oogafwijking het belangrijkst is, kan je volgens mij niet makkelijker zijn dan met een evf. je hebt zowel tijdens het maken van de compositie, het instellen het het bekijken van de afbeeldingen nadien slechts 1 keer aan het wieltje te draaien. Het lcd scherm heb je dan niet meer nodig in principe.

                      zo doe ik het ook, enkel voor speciale hoeken gebruik ik de lcd.

                      groeten.
                      rigel

                      Comment


                      • #12
                        varivolkale glazen voor in je bril?
                        zal het wel niet goed getypt hebben maart ook.

                        dus glazen waarmee je veraf en dicht bij ziet.
                        dan kan je bril gewoon continu opblijven.

                        ?
                        FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                        Canon EOS600d

                        Comment


                        • #13
                          Dus zal ik niet de G5 maar iets anders moeten kiezen, en van alle 8-megapixeltoestellen heeft de Oly 8080 mijn voorkeur. Ik wacht nog 5 weken, en als Canon met niets nieuws meer komt, zal het de 8080 worden. Alleen spijtig dat hij nogal lomp is.

                          Comment


                          • #14
                            Maar natuurlijk niet zo lomp als een D70 ...

                            Comment


                            • #15
                              de d70 is toch stukken lomper, als je met lomp groot of zwaar bedoelt

                              rigel

                              Comment

                              Working...
                              X