Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 onderbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 onderbelichting

    Hallo iedereen,
    Bij licht bewolkt weer foto's onderbelicht. Hebben andere D70 bezitters dit ook !

  • #2
    Ik heb dit inderdaad ook al gemerkt. Nu heb ik er mij nog niet concreet op toegelegd, maar in de manuele modes, gewoon de "belichtingscorrectieknop" (die met dat zwart-wit +/- naast de shutterknop) een klik + geven helpt al veel

    Ook een custom curve kan denk ik een oplossing bieden maar daar ben ik nog niet achter hoe ik die selecteer....
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jaguar
      Hallo iedereen,
      Bij licht bewolkt weer foto's onderbelicht. Hebben andere D70 bezitters dit ook !
      idem dito, ben er ook nog niet uitgeraakt!
      Lid: BD 0249BE
      D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

      Comment


      • #4
        je moet de camera standaard een halve stop over belichten, dit is ook zo bij een d100.

        karel chaudron

        Comment


        • #5
          Ik moet m'n D70 voorveel zaken een halve stop onderbelichten, behalve landschappen onder bewolkte hemel... Ik denk dat er dan gewoon erg veel diffuus licht is en weinig highlights, zodat de 'intelligente' lichtmeting een beetje 'dom' reageert...

          Comment


          • #6
            Ik heb ook al enkele foto's gehad die op onverklaarbare wijze enorm overbelicht waren, maar meestal is het probleem onderbelichting (zeker bij bewolkte hemel. Mijn vraag is nu zijn dit individuele problemen van de camera's (defect/fout), is het een firmare-probleem van de camera of ken ik de camera nog niet voldoende?
            Ik begin meer en meer te twijfelen!
            Voor alle zekerheid de cam eens binnen brengen?
            Lid: BD 0249BE
            D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

            Comment


            • #7
              Hallo iedereen,

              Als Canon 300D gebruiker ken ik de D70 niet. De 300D werkt bij de creatieve instellingen (tijdvoorkeuzen, diafragmavoorkeuze) met een gemiddelde meting met nadruk op gekozen scherpstel punt.
              Heel misschien doet de D70 dit ook en wanneer het scherpstelpunt op bijvoorbeeld bomen net onder de luchtgrens staat, kan de camera kiezen voor 1 snellere stop.

              Fotograferen in RAW format kan dan een oplossing zijn.

              Succes!
              Don
              Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
              http://dosaas.myjalbum.net

              Comment


              • #8
                Dag iedereen,

                Zou aanraden eens naar deze topic te gaan : http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=46078
                Zeer interessante uiteenzetting van Phille met Camera instellingen voor zowel de D100 als de D70.Custom Curves zijn ook al aan bod gekomen in een afzonderlijke topic. Misschien eens een search doen.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jaguar
                  Hallo iedereen,
                  Bij licht bewolkt weer foto's onderbelicht. Hebben andere D70 bezitters dit ook !
                  Jaguar,

                  Wat is licht bewolkt weer?
                  Is dat een heldere hemel met veel witte wolken?
                  Is dat minder goed weer? Grijze wolken?

                  Bij helder weer (wat blauwe lucht en witte wolken) heb je veel contrast. Zeker als daarbij de zon schijnt.
                  Vooral bij landschappen is dit contrast scherp: heldere lucht en donkere partijen van grond, weiden, bomen, gebouwen en noem maar op. Vorige week had ik deze situatie op Alden Biezen.
                  Ik heb er enkel voor gezorgd dat ik vooral geen "washed out" partijen kreeg in de witte wolken
                  Dat kan je controleren door de "high lights" via het LCD.
                  Dus moest ik wel onderbelichten opdat de wolken in dit geval fatsoenlijk werden weergegeven op de uiteindelijke foto.
                  Met a.o. Photoshop kan je dan de 'levels' bijhalen om een goed eindresultaat te bekomen.
                  Uiteraard kan je ook in RAW fotograferen.

                  Voor eenzelfde onderwerp kreeg ik verschillende resultaten bij gebruik van de mode auto, A, 'landschap' enz.
                  Dus de lichtomstandigheden waren identiek maar de mode telkens anders.
                  Bij voorkeur gebruik ik 'A'.

                  Het verbaast mij telkens weer hoe goed de D70 het doet in de 'auto' stand
                  Als ik 's avonds de foto's op de monitor bekeek dan ontsnapte soms eens "whaow" uit mijn mond
                  Kijk, dit maakt van mij een tevreden mens, vooral omdat die (verguisde) presets ook nog werken. Ze staan op de camera en ze dienen toch voor iets denk ik zo.
                  In de autostand moet je wel even opletten waar de focus ligt.
                  Door jouw standpunt iets te veranderen kan je dat snel verhelpen.

                  Vriendelijke groeten,
                  Theo.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Je moet bij de D70 in A- en S-mode goed opletten in de zoeker.
                    Als je je eens van instelwiel vergist, dan heb je effectief wel een instellingswijziging gegeven...
                    Als je dan even op het EV-knopje drukt (het knopje met +/- dicht bij de ontspanknop) dan zul je zien dat er een over-/onderbelichting ingesteld is. Dit kan je gemakkelijk zien in de zoeker, doordat de lichtmeter daar een aanduiding in de richting + of - zal aangeven ipv een nul-aanduiding.

                    Dus in deze modes: het hoofdinstelwiel dient om respectievelijk aperture en shutter te regelen, terwijl het subinstelwiel dan dient om respectievelijk shutter en aperture een beetje te compenseren. (dit is veel handiger dan die +/- knop ingedrukt te houden en dan met het hoofdinstelwiel te werken...

                    Als je je vergeet van af en toe eens naar de lichtmeter te kijken, dan krijg je vaak de problemen die Sailor beschrijft.

                    Comment

                    Working...
                    X