Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"niveaus" bij photoshop en lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "niveaus" bij photoshop en lightroom

    Hallo,

    Ik werk nu al een aantal jaren met PS en daar kan ik toch redelijk goed mee doen wat ik wil. Nu ben ik me onlangs ook wat gaan verdiepen in LR, vooral omdat ik het gebruik van de library zo handig vind. Daarnaast ook de snelle correcties, die je dan meteen op alle foto's van hetzelfde moment kan laten toepassen, wat de workflow toch aardig wat versnelt.

    Nu maak ik in PS graag gebruik van "niveaus" om wat meer pit in de foto's te krijgen. En dat lukt me met de vier schuivers onder de belichting en contrast ook wel aardig, maar toch nooit exact zoals bij PS. Daarnaast (heb daarnet dezelfde foto eens opengedaan en naast mekaar gezet) zie ik dus ook een verschil in het histogram in beide programma's. Ik heb de witbalans in beiden hetzelfde gezet, dus bij PS eerst in camera raw en dan geopend in PS.
    En nu zie ik dus dat het histogram niet hetzelfde is. En als ik dan in PS aan de niveaus begin te trekken, dan zie ik het histogram bewegen en bij LR met de vier schuivers (hooglichten, witte tinten, schaduwen en zwarte tinten) zie ik het histogram bewegen, maar ik kan ze niet identiek aan mekaar krijgen.

    Weet er iemand hoe dat komt en hoe ik toch hetzelfde effect in LR zou kunnen krijgen?

    THX!
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: "niveaus" bij photoshop en lightroom

    Ik denk dat ik dit had moeten posten bij "fotobewerking" :s
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: "niveaus" bij photoshop en lightroom

      Moderator Note: Verplaatst van Software naar Fotobewerking.


      Nu... ik kan me voorstellen dat je in Adobe Camera Raw CS6 (tussen Bridge en Photoshop zelf) exact hetzelfde kunt doen als in Lightroom 4.4, het gaat dan ook om dezelfde "motor". Maar in hoeverre Niveaus (Levels) in Photoshop gelijk is aan de som (samenwerking?) van de vier schuivers in Lightroom is mij ook niet duidelijk. Ik zou verwachten dat Contrast ook een rol speelt. En wat met Exposure?
      Heb je al eens geprobeerd in Lightroom om, in plaats van aan de vier schuivers te trekken, te trekken aan de overeenkomstige "gebieden" in het histogram zelf?

      Als je de cursor plaatst in het grijze gebied vlak boven de "bergen" van het histogram, verandert die cursor in een pijltje naar links en rechts, en onderaan links het histogram verschijnt welk "gebied" je nu kunt aanpassen door de cursor in te drukken en naar links of naar rechts te bewegen.


      Kun je zo je Photoshop histogram niet reproduceren?
      Last edited by LesC; 7 april 2013, 09:28.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: "niveaus" bij photoshop en lightroom

        Bedankt voor de uitleg, ik had dat ondertussen ook al per toeval ontdekt, maar toch identiek hetzelfde histogram kan ik niet bekomen. Door naast de 4 schuivers ook wat met het contrast, de levendigheid en de verzadiging te prutsen kom ik wel in de buurt, maar nooit exact hetzelfde. Ik denk ook dat het niet mogelijk is omdat de histogrammen al van in het begin verschillend zijn, wat ik dan wel vreemd vind.

        En zo effe links en rechts aan de niveaus trekken is toch stukken simpeler als aan al die andere schuivers moeten prullen. Langs de andere kant, alle foto's van een reportage langs photoshop sturen, zal ook wel wat tijd in beslag nemen.
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: "niveaus" bij photoshop en lightroom

          Vreemd genoeg is dat ik vroeger Levels vrij vaak gebruikte (om wat meer punch of pit in mijn foto's te krijgen), maar eigenlijk de laatste jaren haast niet meer gebruik. Ik doe het meeste van het werk in LR4 (of in een andere RAW-verwerker, want ik pin me echt niet vast op Lightroom), maar voor de afwerking passeer ik nog altijd langs Photoshop, dat ik na een aantal cursussen, boeken, tutorials e.d., nog altijd het beste beheers.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: "niveaus" bij photoshop en lightroom

            Ga jij dan voor elke foto langs PS?
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

            Comment


            • #7
              Re: "niveaus" bij photoshop en lightroom

              Jazeker, maar "elke" foto zijn er echt geen honderden hoor, slechts die enkele die ik uit een bepaalde shoot overhoud.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X