Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobisme in de studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobisme in de studio

    Gewoon iets wat ik mij afvraag... Ik ga hier mijn garage omtoveren tot studio. Hoe zit dit dan met de reportageflitsers? Gaan deze genoeg vermogen kunnen leveren... Kan ik voor deze studio niet beter studioflitskoppen bijkopen? Er is weinig omgevingslicht aanwezig.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

  • #2
    Re: Strobisme in de studio

    probeer eerst hoe ver je komt met je reportageflitsen. Bij kopen kan je altijd nog
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Strobisme in de studio

      Tuurlijk kan dat lukken met reportageflitsers !
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Strobisme in de studio

        waarom zou dat niet lukken?
        wij hebben een van de vorige modules een vergelijkende test gedaan met een Bowens 500 w/s, Canon 580 EX II en een Nikon SB800 dacht ik. Het verschil in lichtintensiteit en diafragma was te verwaarlozen. Het enige verschil is: bij een studioflits heb je een pilootlicht om het onderwerp uit te lichten, bij reportageflitsers is het een beetje gokken waar het licht juist valt.
        Sony A7III & Sony A7 RIII
        Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

        Comment


        • #5
          Re: Strobisme in de studio

          ik heb het jaren zo gedaan

          je moet enkel de iso wat opdrijven mogelijks als je op F8-9 wil gaan werken maar tot enige tijd geleden heb ik het continu zo gedaan

          ISO 400, flitsers (YN-460 II vnl) op kwart tot halve power in de meeste gevallen en ging perfect

          zoals smetse zegt, je hebt geen pilootlicht maar je leert wel je licht kennen en andere

          zo werken zie ik als een hele goede leerschool voor de basis en het begrijpen van licht
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Strobisme in de studio

            Maar zou dan toch wel ook voor de softbox diffusers en/of bd-diffuser gaan. Moet het mij ook nog altijd eens aanschaffen, maar elke keer ik mijn flitsers bovenhaal beklaag ik het mij weer dat ik die nu nog altijd niet eens heb besteld...
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Strobisme in de studio

              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Maar zou dan toch wel ook voor de softbox diffusers en/of bd-diffuser gaan. Moet het mij ook nog altijd eens aanschaffen, maar elke keer ik mijn flitsers bovenhaal beklaag ik het mij weer dat ik die nu nog altijd niet eens heb besteld...
              ja, ik werkte steeds met softboxen, beautydish & reflector met grid bij zwart doek

              paraplu's kunnen ook maar heb je wel meer spill
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Strobisme in de studio

                bedankt voor de reactie allemaal. Dan kan ik mij beter softboxen bijkopen.

                Mijn profielfoto is ook getrokken op iso 800, f8 met 1 softboxdoorflitsparaplu.

                http://strobox.com/portrait/21182
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Strobisme in de studio

                  Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                  bedankt voor de reactie allemaal. Dan kan ik mij beter softboxen bijkopen.

                  Mijn profielfoto is ook getrokken op iso 800, f8 met 1 softboxdoorflitsparaplu.

                  http://strobox.com/portrait/21182
                  waarom een softbox-doorflitsparaplu? daar verlies je nog meer licht mee dan een gewone paraplu en het heeft hetzelfde effect

                  afhankelijk van hoe je studio is ingericht qua kleuren op de muren, ga je ofwel voor gewone plu's of wil je meer controle voor softboxen maar wel de specifiekere strobist-softboxen, dus westscott / phottix of de ebay-klonen. dingen zoals de lasto-lite's etc waar je het licht rechtdoor flitst, geven je meer kans op hotspots.
                  Last edited by SVIS; 6 april 2013, 21:32.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strobisme in de studio

                    Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                    bedankt voor de reactie allemaal. Dan kan ik mij beter softboxen bijkopen.
                    waarom dan wel? paraplus zijn best goed! click
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strobisme in de studio

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      waarom dan wel? paraplus zijn best goed! click
                      Ik nam aan dat een softbox gerichter werken, wat ook logisch is. In het filmpje "one light" hadden ze het er ook over. Momenteel ben ik meer met kinderfotografie bezig, daar word ik tegenwoordig ook voor gevraagd. Uiteraard heb ik nog veel te leren. Nogmaals, wanneer ik meer tijd heb kom ik naar een workshop, aangezien je veel in Leuven zit is dat ideaal
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Strobisme in de studio

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        waarom dan wel? paraplus zijn best goed! click
                        d_oracle, ik mis toch een softbox in mijn strobist gamma, is toch echt wel zachter licht dan met een plu. Fin, met plu mis ik het soms toch om nog dichter te kunnen zetten. Hou toch meer van softbox. Of ben ik fout?
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Strobisme in de studio

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                          d_oracle, ik mis toch een softbox in mijn strobist gamma, is toch echt wel zachter licht dan met een plu. Fin, met plu mis ik het soms toch om nog dichter te kunnen zetten. Hou toch meer van softbox. Of ben ik fout?
                          deels... een softbox maakt in wezen geen zachter licht als een paraplu... het is de grote van je lichtbron die dat doet... en je hebt reuze grote paraplus!! een softbox laat je toe om het licht beter te controleren, en heeft daarom eerder beperkte richting van licht. Een paraplu is erg vergevings gezind! Ik gebruik beiden... in functie van de richting van m'n licht... Full body, paraplu veel handiger!

                          Dit is bijvoorbeeld softbox (westcott) werk... omdat ik geen lichtspil op de muur wilden:



                          dit is een gewone shoot-through paraplu, ik wenste een graduele full body fall-off :

                          Last edited by d_oracle; 7 april 2013, 10:28.
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Strobisme in de studio

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            Ik gebruik beiden... in functie van de richting van m'n licht... Full body, paraplu veel handiger!
                            Zou zelf zeker ook beiden blijven gebruiken, maar idd, ik fotografeer niet zo vaak full body, veelal gaat het om kinder/baby's en daarvoor zou ik me toch graag eens een softbox aanschaffen. is toch makkelijker voor op verplaatsing...
                            Bedankt voor de info en schone foto (had em al op FB gezien en had me al zitten afvragen of het met Softbox was, ja dus)
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Strobisme in de studio

                              Ik werk al lang met Lastolite Ezybox'es. De sleutel voor mooi zacht licht is de correct zoom setting van je flitser gebruiken. Voor de Ezybox (en chinese consorten) waar de flits van achter naar voor wordt geplaatst gebruik je best de 14mm wide-angle fresnel van je flits (als je flits een heeft, anders de breedste zoom mogelijk).
                              Met de 14mm setting is er geen sprake van hotspot (dat geldt ook voor shoot-through paraplu's trouwens)
                              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                              Blog: www.gerardmaas.net
                              Port: www.gerardmaas.com

                              Comment

                              Working...
                              X