Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rallyfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rallyfotografie

    Dag iedereen,

    ik had graag eens geweten wat de beste manieren zijn om rallyauto's te fotograferen.
    Natuurlijk bedoel ik de auto's terwijl ze in actie zijn.
    Vorig jaar ben ik naar de rally van Ieper geweest en daar heb ik een eerste maal men D5100 kunnen uitproberen op auto's.
    De resultaten waren voor mezelf wel goed genoeg, maar dit jaar wil ik beter.
    Het zit zo dat de foto's niet echt 'actie' in zich hadden. De wielen hadden geen dynamisch vermogen, enkel statisticiteit.
    Eind juni wil ik dus graag foto's waarop je kan afleiden dat ze wel degelijk in beweging zijn.

    Op het eerste moment denk ik zo dat meetrekken een goede mogelijkheid is hiervoor?
    Maar wat zijn nou de beste instellingen voor zo'n reeks van foto's?

    Alvast bedankt
    Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
    Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

  • #2
    Re: Rallyfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Timo1988 Bekijk bericht
    Dag iedereen,

    ik had graag eens geweten wat de beste manieren zijn om rallyauto's te fotograferen.
    Natuurlijk bedoel ik de auto's terwijl ze in actie zijn.
    Vorig jaar ben ik naar de rally van Ieper geweest en daar heb ik een eerste maal men D5100 kunnen uitproberen op auto's.
    De resultaten waren voor mezelf wel goed genoeg, maar dit jaar wil ik beter.
    Het zit zo dat de foto's niet echt 'actie' in zich hadden. De wielen hadden geen dynamisch vermogen, enkel statisticiteit.
    Eind juni wil ik dus graag foto's waarop je kan afleiden dat ze wel degelijk in beweging zijn.

    Op het eerste moment denk ik zo dat meetrekken een goede mogelijkheid is hiervoor?
    Maar wat zijn nou de beste instellingen voor zo'n reeks van foto's?

    Alvast bedankt
    Zoals ik het doe: ik zet de camera op sluitervoorkeuze. Ik kies een sluitertijd tusen 1/125 en 1/60. Dit is afhankelijk van het weer en welke posite aan de baan. Ik weet niet of het ook bij de D5100 kan, maar de AF zet ik op AF-C. En het aantal focus punten op 1. Dan een kestie van oefenen en doen.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

    Comment


    • #3
      Re: Rallyfotografie

      dat zal ik even moeten nazien in verband met die AF-C
      ken men toestel nog niet volledig door en door
      hopelijk toch een redelijk weertje, vorig jaar stond er een harde wind, maar toch heel helder en zonnig
      qua positie weet ik het nog niet zeker
      ik zal bij een vriend trachten te weten waar de leukste plaatsen zijn om plaatjes te maken
      Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
      Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

      Comment


      • #4
        Re: Rallyfotografie

        En vooraf gaan oefenen op gewone auto's op de weg zo weet je of de instellingen die je wil gebruiken wel het resultaat geven dat je denkt dat ze zullen geven.

        Sven
        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

        Comment


        • #5
          Re: Rallyfotografie

          je gaat dus aan panning doen, meebewegen met de auto met een 'trage' sluiter tijd. kan je idd goed oefenen met auto's. op youtube kunde ook wel wat filmkes vinden. niet de makkelijkste techniek maar met wat oefenen ben je er wel snel mee weg.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Rallyfotografie

            Dit is een tip die ook van toepassing is voor andere soorten fotografie: ga naar 500px.com en tik in wat je wilt fotograferen. In dit geval "rally". Je krijgt dan fantastische foto's te zien, selecteer deze die je graag zelf ziet en bekijk hun gegevens.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Rallyfotografie

              Beetje oud topic van mezelf, maar gezien de rally dichtbij is nog eventjes bovenhalen. Ik vraag me nu vooral af welke lens ik zou gebruiken. Ga ik voor de 18-200 (DX) maar variabel qua lichtsterkte of kies ik voor de 28-75 (FX) met een vaste lichtsterkte? Op zich neig ik eerder naar de 28-75 aangezien je foto's toch nog kunt croppen als het onderwerp te veraf blijkt te zijn. Gaan jullie hierin mee of raad je me aan om toch die 18-200 te nemen?

              Gezien de afstand die we moeten bewaren tegenover de wegen denk ik toch niet dat ik de breedhoek nodig zal hebben.
              Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
              Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

              Comment


              • #8
                Re: Rallyfotografie

                Ik gebruik altijd mijn 18-250mm van Tamron. Niet ideaal (lichtsterk) maar bij redelijk mooi weer lukt het wel. Hopelijk toch inderdaad wat minder wind dan vorig jaar!
                In Ieper moet je altijd veel afstand bewaren maar dat is positief voor de veiligheid natuurlijk.
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Rallyfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Timo1988 Bekijk bericht
                  Beetje oud topic van mezelf, maar gezien de rally dichtbij is nog eventjes bovenhalen. Ik vraag me nu vooral af welke lens ik zou gebruiken. Ga ik voor de 18-200 (DX) maar variabel qua lichtsterkte of kies ik voor de 28-75 (FX) met een vaste lichtsterkte? Op zich neig ik eerder naar de 28-75 aangezien je foto's toch nog kunt croppen als het onderwerp te veraf blijkt te zijn. Gaan jullie hierin mee of raad je me aan om toch die 18-200 te nemen?

                  Gezien de afstand die we moeten bewaren tegenover de wegen denk ik toch niet dat ik de breedhoek nodig zal hebben.
                  Ik heb enkel ervaring op Zolder, en daar gebruik ik altijd mijn 55-300. Bij rally kun je er soms wel dichter op zitten, dus dat zul je toch wel op de plaats zelf moeten beslissen.

                  Trouwens, ivm de camera instellingen.

                  Ik doe dat altijd als volgt met mijn D5100:

                  Voorkeuze: S (wieltje)
                  Sluitertijd: 1/125 om te beginnen. En dan kun je sneller of trager gaan tov je standpunt met de auto's.
                  Release mode: Continuous
                  Focus Mode: AF-C
                  AF-area mode: 3D
                  Metering: Center-weighted of Spot metering. (Afhankelijk van het licht.) Bij bewolkt gebruik ik de eerste. Volle zon de tweede.

                  Ik hoop dat je hier iets aan hebt. En voor de rest, is het eigenlijk toch zelf ook wat experimenteren. Ik heb ook al eens met A-priority gewerkt, omdat ik achter de draad stond en er zeker van wou zijn dat je de draad niet kon zien op de foto's. (Groot diafragma en bijna tegen de draad gaan staan. )
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment

                  Working...
                  X