Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpte

    Nu ben ik nieuw in de amateur fotografie en heb ik een vraag over deze foto


    heb hier boven op de bloem onscherpte en onderop de bloem onscherpte maar het beestje is wel scherp wat doe ik verkeerd graag enkele tips om dit in de toekomst te vermijden (zou een mooie foto geweest zijn spijtig )

    Moderator Note: Even voor TS gecorrigeerd. Ik raad je aan om in het Testforum te oefenen met posten.
    Last edited by LesC; 4 april 2013, 22:18.

  • #2
    Re: onscherpte

    Welkom, maar zet eens je foto zichtbaar aub.
    Dat bespreekt beter
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: onscherpte

      [IMG] hier je link[/IMG]

      Welke lens heb je gebruikt 60mm

      F3.5 1/2500 ISO 200
      Last edited by jessey; 4 april 2013, 21:22.

      Comment


      • #4
        Re: onscherpte

        Moderator Note: Ik heb deze topic ook verplaatst van Beginnershoek (waar je eigenlijk je foto's aanbiedt voor commentaar) naar Tips&Trucs, omdat er hier meer gaat gediscussieerd worden over het door jou aangehaalde scherpteprobleem.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: onscherpte

          Je heb hier gekozen voor een grote diafragma opening. Een laag F-getal dus.
          Met een laag F-getal krijg je een zeer beperkte scherptediepte.
          Wil je meer voor en achter je onderwerp scherp in beeld krijgen, dan zul je een groter F-getal moeten kiezen.
          Dit alles hang ook af van de afstand tussen je lens en het onderwerp.
          Met dit tooltje kan je berekenen hoe diep je scherpte gaat met een bepaald F-getal.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #6
            Re: onscherpte

            Als je meer scherptediepte wil, dan zal het diafragma verder dicht moeten.
            Maar met dezelfde iso zal dan de sluitertijd langer worden, om de sluitertijd dan nog kort genoeg te krijgen zodat je geen bewogen foto's krijgt moet de iso dus omhoog.

            Als je de basisbegrippen van fotografie (sluitertijd, iso, diafragma, scherptediepte...) kent, dan wordt het veel gemakkelijker om de foto's te maken zoals jij ze wil.
            Als je de camera op de automatische stand laat werken, dan lukt dat niet altijd.

            Met een boek waarin de basis van fotografie wordt uitgelegd kom je al een heel eind verder, op voorwaarde dat je ook echt uitprobeert wat er wordt uitgelegd in dat boek.

            De erg beperkte scherptediepte is meestal een voordeel bij macrofotografie, daardoor kan je storende elementen in de achtergrond veel gemakkelijker wegwerken.
            Maar het is soms ook een nadeel, vooral als je net veel scherptediepte wil om bijvoorbeeld een bloem helemaal scherp op de foto te krijgen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: onscherpte

              nog geen antwoord gelezen op de vraag waarom de onscherpte boven en onder..?
              lees hier alleen wat over scherpte/diepte.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: onscherpte

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                nog geen antwoord gelezen op de vraag waarom de onscherpte boven en onder..?
                lees hier alleen wat over scherpte/diepte.
                grt,bouk.
                Alles wat in hetzelfde scherpstelvlak zit, binnen de beperkte scherptediepte dus, dat staat scherp op de foto.
                Elk stukje bloem, plant of beestje dat even ver van de sensor verwijderd is als het punt waarop scherpgesteld is, dat is scherp, de rest niet.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpte

                  alvast bedankt voor jullie reacties
                  als ik het goed begrijp dan moet ik hoger diafragma (f nummer) instellen dat wil zeggen langer sluitertijd (statief) of iso omhoog (ruis), zal al bij al nog mee vallen maar de juiste keuze op het juiste moment zal niet makkelijk zijn maar oefening baart kunst niet .

                  @jessey zijn inderdaad de instellingen


                  bedankt

                  Comment

                  Working...
                  X