Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

    http://clubbrugge.be/nl/nieuws/15753...-beerschot-3-2

    Goede middag, ik zit verveeld met een aantal vragen,

    Ik fotografeer regelmatig voetbalwedstrijden, zowel in eerste klasse (België) als de beloften-ploegen. Dit is altijd out-door en vaak 's avonds. Ik de grote stadions is er meestal wel licht genoeg, maar de beloften-matchen is dit vaak niet het geval.

    Mijn materiaal: Canon EOS 5D M II body met een Canon 100-400mm f4.5-5-6.

    Meestal fotografeer ik bij weinig licht op de auto-stand omdat ik daarbij het 'beste' resultaat behaal. Ik experimenteer soms met de handmatige instelllingen, maar dit lukt echt niet.
    Heeft iemand tips of trucs om mooie actie foto's te kunnen schieten bij weinig licht met die bepaalde lens?

    Ik probeer een link toe te voegen waar een paar foto's opstaan. De foto's zijn altijd minder 'scherp' en ik kan de actie niet bevriezen.


    Met vriendelijke groeten
    Jonathan Naert
    www.jnphotographs.com

  • #2
    Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

    De foto's die je op Facebook hebt geplaatst hebben geen exif-waarden, die in een geval als deze bijzonder nuttig zouden zijn om je te kunnen vertellen waarom je foto's onvoldoende scherp zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      De foto's die je op Facebook hebt geplaatst hebben geen exif-waarden, die in een geval als deze bijzonder nuttig zouden zijn om je te kunnen vertellen waarom je foto's onvoldoende scherp zijn.
      Mijn excuses, hierbij de Exif-waarden van de foto:
      Belichtingstijd: 1/99 sec
      Belichtingsbias: 0 EV
      F nummer: 4.97
      Diafragma: F1
      Iso: 3200
      Brandpuntafstand: 130mm

      http://clubbrugge.be/nl/nieuws/15753...-beerschot-3-2
      Als je de link openklikt, de eerste foto dat je ziet, dat zijn de exif waarden hiervan.
      mgv
      Met vriendelijke groeten
      Jonathan Naert
      www.jnphotographs.com

      Comment


      • #4
        Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        De foto's die je op Facebook hebt geplaatst ...
        Facebook? Ik kom op de officiële website van Club Brugge terecht.

        Als ik de sluitersnelheid, de brandpuntsafstand en het diafragma zie, weet ik dat sportfotografie voor de TS te hoog gegrepen is.
        Veel lezen op dit forum helpt.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

          Deze avond heb ik terug een kans, er is de wedstrijd Club Brugge Beloften - Kv. Kortrijk.

          Ik heb van een aantal collega-fotografen enkele goede tips gekregen en zal ze uitproberen. Eens zien wat dat geeft.

          mvg
          Jonathan Naert
          Met vriendelijke groeten
          Jonathan Naert
          www.jnphotographs.com

          Comment


          • #6
            Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Facebook? Ik kom op de officiële website van Club Brugge terecht....
            Deze link (onderaan in de eerste post van TS) :https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Facebook? Ik kom op de officiële website van Club Brugge terecht.

              Als ik de sluitersnelheid, de brandpuntsafstand en het diafragma zie, weet ik dat sportfotografie voor de TS te hoog gegrepen is.
              Veel lezen op dit forum helpt.
              Misschien is het ook handig dat je dan even aan de TS uitlegt wat er verkeerd mee is ... want hier koopt hij niets mee ...
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                Facebook? Ik kom op de officiële website van Club Brugge terecht.

                Als ik de sluitersnelheid, de brandpuntsafstand en het diafragma zie, weet ik dat sportfotografie voor de TS te hoog gegrepen is.
                Veel lezen op dit forum helpt.
                Beste Jos,
                Ik wil geen nodeloze discussie starten of aanvallend reageren, maar sportfotografie is wel degelijk mijn ding. Mag ik U uitnodigen om mijn pagina https://www.facebook.com/JN.Photographs te openen, en daarna naar het album Voetbal photography te gaan. Sportfotografie bij normale lichtomstandigheden zoals overdag is geen probleem voor mij.
                Ik heb géén opleiding noch workshops gevolgd ivm fotografie. Ik probeer zo veel mogelijk te leren van collega-fotografen en te experimenteren met de tips die ik van hen krijg. Ik wil gewoon graag weten wat de mogelijk ideale instellingen zijn voor sport opnames bij verminderd licht.
                Met vriendelijke groeten
                Jonathan
                Met vriendelijke groeten
                Jonathan Naert
                www.jnphotographs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

                  Een 100-400 is niet de beste keuze voor actiefotografie met weinig licht.
                  De meeste voetbalfotografen zullen in die omstandigheden werken met f2,8 lenzen, en zelfs dan is het niet altijd even gemakkelijk.

                  Als er weinig licht is, dan zet ik de camera altijd in de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma zo ver mogelijk open.
                  Om de sluitertijd kort genoeg te krijgen verhoog ik dan de iso tot de sluitertijd kort genoeg is.
                  Maar met een f5,6 lens (op 400mm is de maximale diafragma-opening van de 100-400 beperkt tot f5,6) zal de iso heel hoog moeten om de sluitertijd kort genoeg te krijgen voor voetbalfotografie bij kunstlicht.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Deze link (onderaan in de eerste post van TS) :https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
                    Les, die link kan ik niet zien. Hij staat namelijk tussen IMG-codes, in de plaats van URL-codes.
                    Last edited by Jos Vanhengel; 3 april 2013, 06:09.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Les, die link kan ik niet zien. Hij staat namelijk tussen IMG-codes, in de plaats van URL-codes.
                      Tja, ik ben Mod en zie natuurlijk meer dan jij, maar zie jij geen symbooltje? Bij Mac is dat een lichtblauw vierkantje met een wit vraagteken, bij Win (als ik me goed van het werk herinner, nu al >5j geleden) was dat rood met een wit kruisje of zoiets, helemaal onderaan de eerste post? Als ik daarop rechtsklik, Safari voor Mac, krijg ik de mogelijkheid om "Open afbeelding in nieuw venster" te kiezen, en dat brengt me meteen bij de Facebook-site, met de link zoals boven gegeven: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

                        Met de nieuwe software van dit forum zijn de rode kruisjes verdwenen.
                        Een fout adres tussen IMG-codes resulteert nu in een blanco regel.
                        Via de knop "Met citaat reageren" heb ik de inhoud van de openingspost bekeken en zag ik het Facebook adres staan.

                        Als je inlogt als gewone gebruiker, zie je wat wij zien.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voetbalfotografie bij weinig licht, outdoor

                          Dank om dit te melden, Jos; da's nuttige informatie!
                          (zal eens kijken hoe mijn vrouw deze topic ziet, zij is een "gewone gebruiker" )

                          even gecheckt: een gewone gebruiker (maar is iemand op Mac wel een gewone gebruiker ) ziet onderaan de eerste post exact hetzelfde als wat ik als Mod zie, nl. een foute IMG-link:
                          Last edited by LesC; 3 april 2013, 11:42.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X