Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR verwerking in photoshop elements 9?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR verwerking in photoshop elements 9?

    Hello iedereen,

    Misschien is deze vraag al eerder gesteld, maar kan die niet direct terugvinden.
    Kan je HDR verwerking toepassen in Photoshop Elements 9 ? Ik ben nog niet helemaal thuis in de photoshop, dus ik heb nog veel uitleg nodig
    Dus: als dat zo is, hoe pak je dat aan ?

    Mvla

  • #2
    Re: HDR verwerking in photoshop elements 9?

    Als PSE9 al over lagen en laagmaskers beschikt, zou je in principe in Elements die verschillende lagen kunnen "blenden", wat -en ik voeg dit toe om muggezifterij te vermijden- niet meteen gelijk staat met HDR. Of PSE9 over een commando beschikt als HDR Toning... zoals in Photoshop CS6, daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

    Mijn idee: als je aan HDR wil doen, schaf ofwel Photomatix ofwel HDR Pro Efex (Nik) aan, en combineer dat met PSE9. Ik mag toch aannemen dat PSE9 RAW-bestanden kan bewerken, want ik raad toch op z'n minst drie RAW-bestanden (eentje "onderbelicht", eentje exact belicht en eentje "overbelicht") aan om als HDR te kunnen verwerken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: HDR verwerking in photoshop elements 9?

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Als PSE9 al over lagen en laagmaskers beschikt, zou je in principe in Elements die verschillende lagen kunnen "blenden", wat -en ik voeg dit toe om muggezifterij te vermijden- niet meteen gelijk staat met HDR. Of PSE9 over een commando beschikt als HDR Toning... zoals in Photoshop CS6, daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

      Mijn idee: als je aan HDR wil doen, schaf ofwel Photomatix ofwel HDR Pro Efex (Nik) aan, en combineer dat met PSE9. Ik mag toch aannemen dat PSE9 RAW-bestanden kan bewerken, want ik raad toch op z'n minst drie RAW-bestanden (eentje "onderbelicht", eentje exact belicht en eentje "overbelicht") aan om als HDR te kunnen verwerken.
      Aangezien ik nog flink groen ben achter mijn oren wat photoshop betreft, heb ik hierover twee vragen:
      - Kan je uitleggen heo je dat 'blenden' doet?
      - En photomatix of HDR Pro Efex, zijn dat plug-in's ?

      In ieder geval, alvast bedankt voor uw bovenstaand antwoord.

      Comment


      • #4
        Re: HDR verwerking in photoshop elements 9?

        Voor blending verwijs ik je graag naar een tutorial van Dama:
        Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


        Photomatix is een standalone, maar kan ook als plugin gebruikt worden: http://www.hdrsoft.com/
        HDR Pro Efex (van Nik Software) werkt ook als plugin: http://www.niksoftware.com/nikcollec...o%2Fmain.shtml
        (gek genoeg geeft de Nik link voorlopig??? een lege pagina; ik weet wel dat de software door Google is overgenomen, lees ook
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: HDR verwerking in photoshop elements 9?

          Beste LesC,
          Hartelijk dank voor het doorgeven van deze links. Hier kan ik mee vooruit.
          groet, Mvla

          Comment


          • #6
            Re: HDR verwerking in photoshop elements 9?

            Bestand -> nieuw -> photomerge-belichting.

            Groeten,
            Geert

            Comment

            Working...
            X