Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lost Times

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lost Times

    Van tijd tot tijd onderneem ik een Urban exploratie, het zoeken naar verlaten industriële schatten. Plaatsen ooit gevuld met zweet, lawaai, rook en de stank van noeste arbeid. Nu is er enkel een leegte en triestese, het vastleggen van deze locaties is een drang die ik niet kan onderdrukken.





    Facades als stille getuige


    Gedreven door de industriële modernisatie, begon ik aan de exploratie van een verlaten dakpannen fabriek die sinds jaren de deuren had gesloten. De productie van handgemaakte dakpannen was vervangen met een geautomatiseerd productie proces.

    De rit langsheen de ooit zo machtige fabrieksgebouwen beloofde niet veel. De fabriek was met de grond gelijkgemaakt, enkele facades en een klein gebouwtje bleven over als stille getuigen. Het enige dat mijn aandacht trok was een achtergelaten autowrak.


    ]

    Demolition, geen goed teken.

    Ik baande me een weg doorheen de modder en steungruis, met het kleine gebouwtje als doel. De kraan naast het gebouw beloofde niet veel goeds. Zware stalen buizen, diep in de grond verlaten het gebouw als wortels van een plant. Geblindeerde ramen, en waarom stond dit gebouw er nog ? Hoe dichter ik bij mijn doel kwam hoe interessanter het werd.
    Door een kleine opening in de deur kwam ik het gebouw binnen. Een van de zaken die ik me steeds voorhoud is nooit iets te verplaatsen of te breken tijdens een Urban exploratie.




    Time Window

    Eenmaal binnen vielen mijn oogballen letterlijk op de grond, honderd jaar terug in de tijd. Stapte ik door een time window ?
    Ik moest mezelf even in de kaak knijpen, misschien was het wel een droom.
    Wow een met stoom aangedreven machineruimte van 1902, volledig intact en onaangeroerd door de tijd.
    Was het niet vanwege de duiven******, dan kon deze ieder moment opstarten en de technieker zou me de deur wijzen.
    Dat is hoe reëel of surreëel het voelde.




    Surreëel

    Een 20 op 10 meter metende technische ruimte; gevuld met twee stoomaggregaten die de generatoren aandrijven, massieve aandrijfwielen met lederen banden, controle panelen, kranen en pijpen. De productie plaatjes op de machines lieten geen twijfel "Fabrique en Belgique 1902". Verwonderlijk dat alles nog intact was, op het glas van enkele meters na.




    All about control.

    De kleder is een maas van metalen stoompijpen; als aders die de vitale delen voeden. Spijtig dat deze deels onder water stond, het leek me geen goed idee om erdoorheen te waden.




    Stoomaggregaat.

    In die tijd, begonnen fabrieken elektriciteit te gebruiken in hun productie proces, Veelal was er lokaal geen of te weinig vermogen aanwezig en was men verplicht zijn eigen centrale te bouwen. Deze werd aangedreven door stoom, spijtig genoeg was de boiler reeds verwijderd door het afbraak team. Wat een schande.

    Technische handleidingen, gereedschap, smeerpotten, zekeringen het was er nog allemaal, een hemel voor Urban Fotografie.
    Dit is zonder twijfel mijn grootste vondst .




    Multifase


    Wat gebeurde er nadien ? Ik heb de locatie en de foto's overgemaakt aan de dienst monument en landschappen, en hopelijk hebben ze of hadden ze reeds actie genomen.

    Het is verwonderlijk wat men nog kan vinden, je hoeft enkel wat geluk te hebben en hard zoeken.

    Bedankt voor het lezen.
    Last edited by flashsplash; 31 maart 2013, 11:23. Reden: dubbele foto
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

  • #2
    Re: Lost Times

    Dikke proficiat van mij met je reeks hier.
    Alhoewel ik absoluut niet technisch aangelegd ben, en niets van die dingen afweet, vind ik dat je dit heel mooi hebt weergegeven.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Lost Times

      mooie reeks met een goed verhaaal.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Lost Times

        Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
        Dikke proficiat van mij met je reeks hier.
        Alhoewel ik absoluut niet technisch aangelegd ben, en niets van die dingen afweet, vind ik dat je dit heel mooi hebt weergegeven.
        Bedankt Marie-anne
        Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

        Comment


        • #5
          Re: Lost Times

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          mooie reeks met een goed verhaaal.
          grt,bouk.
          Bedankt Bouk.
          Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

          Comment


          • #6
            Re: Lost Times

            Zo hoort een verhaal er eigenlijk uit te zien. Voortreffelijke foto's voorzien van
            een deftige tekst en een verhaal dat te triest is voor woorden.

            Comment


            • #7
              Re: Lost Times

              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              zo hoort een verhaal er eigenlijk uit te zien. Voortreffelijke foto's voorzien van
              een deftige tekst en een verhaal dat te triest is voor woorden.
              txs...:g
              Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

              Comment


              • #8
                Re: Lost Times

                Inderdaad een zeer mooi verhaal met zeer mooie foto's.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Lost Times

                  Dit is idd het juiste gevoel dat ook ik heb bij het betreden van zo'n locatie.
                  Mooi werk.
                  Wat er me telkens opnieuw opvalt, technisch gesproken dan, is dat de erbarmelijke elektrische installatie die dikwijls dateert van een moment waarop alles nog moet in gebruik zijn geweest.
                  Soms vind je nog kalenders en facturen van begin deze eeuw, tegelijk met onbeschermde stroomschakelhefbomen in kramikkige schakelkasten met zekeringen van 100 jaar oud, dikwijls op 500 V, metalen stopcontacten en schakelaars, terwijl ze daarvoor in een privé-huis meteen de boel zouden verzegelen en de boel onbewoonbaar verklaren.
                  Ik kan me best voorstellen hoeveel mensen er gehandicapt zijn geraakt voor het leven of erger : het leven gelaten tijdens het werken in zo'n omstandigheden.
                  Zeer mooie reeks en bijhorend verhaal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lost Times

                    TXS PaulM ,
                    Ik was onlangs in Charleroi voor een Safari. En zoals je zegt , het is soms ongeloofelijk...
                    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                    Comment

                    Working...
                    X