Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paasbaby

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • paasbaby

    Twee foto's van mijn neefje. Tips en opmerkingen meer dan welkom!

    EOS 1100D - 50mm - f8 - 1/15 - ISO 100




    EOS 1100D - 50mm - f1.8 - 1/50 - ISO 100

    Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

  • #2
    Re: paasbaby

    De tweede is mij de leukste, zowel door de pose als door het natuurlijke licht die van links komt. Bij de eerste heb je rechtstreeks op zijn gezichtje geflitst. Ik weet niet of je al een externe flits hebt of niet. Ik heb er ook nog geen, maar zolang ik er geen heb gebruik ik de interne Niet. Bij flitsen moet je best of op een plafond/muur bouncen of moet je of camera flitsen.
    De twee zitten wel een beetje te krap in het kader. Iets meer ruimte de volgende keer.
    In de tweede zit je histogram ook goed, in de eerste kan je er nog wat meer uit halen.
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: paasbaby

      Twee foto's.
      Ik ga niet kiezen.
      Beide verschillende witbalans : eerste heeft een groenzweem, tweede lijkt me vrij correct op de huid.
      Eerste foto met flash, en ik heb de indruk dat er aan de achtergrond gewerkt is.
      Tweede foto een net te trage sluitertijd, zodat elke minste beweging zichtbaar is.
      Je hoort hier minstens tot ISO 200 te gaan (400 aangewezen), om onscherpte door beweging van het onderwerp,
      en van het afdrukken (tenzij je op statief werkt), uit te sluiten.
      Tweede foto is verkeerd scherpgesteld (op het ei), en 1.8 vergeeft je dat helemaal niet, waardoor de ogen niet scherp zijn.
      De tweede foto heeft het beste lichte, zonder flash.
      Ik vind de compo's wel goed, de momenten goed, met twee keer een leuke expressie.

      Comment


      • #4
        Re: paasbaby

        Hoe eenvoudig en goedkoop de witbalans in te stellen volgen de handleiding: fotografeer een wit vlak, selecteer dit witte vlak in de camera als witbalans en stel de witbalans op je camera in op manueel. Dat werkt ook. Het natuurlijke licht zoals in de 2e foto is het mooiste.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: paasbaby

          Bedankt voor de tips iedereen!

          @yoeriv: De eerste en tweede foto zijn op andere plaats en tijdstip van de dag gemaakt.
          Ik heb een externe flitser die naar boven gericht staat met een bouncer erop. Het kan zijn dat ik bij de eerste misschien de flitser op de baby had, dat weet ik niet meer.

          @vedeka: Ik heb niets aan de achtergrond gedaan, is gewoon een wit tafelkleed, waarom het er meer gelig uitziet dan op de tweede foto weet ik niet.
          Voor portretten en uit het hand schieten, moet je de ISO dan best wat verhogen?

          @eos550: Ik pas de witbalans aan in lightroom. Ik kies met de pipet iets uit de foto dat er wit zou moeten uitzien. Werkt dit niet altijd correct dan?
          Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

          Comment


          • #6
            Re: paasbaby

            Oorspronkelijk geplaatst door jan610 Bekijk bericht
            @vedeka: Ik heb niets aan de achtergrond gedaan, is gewoon een wit tafelkleed, waarom het er meer gelig uitziet dan op de tweede foto weet ik niet.
            Voor portretten en uit het hand schieten, moet je de ISO dan best wat verhogen?
            Inderdaad, om twee redenen :
            - 50mm op een Canon crop-camera wordt 80mm : Om uit de hand te fotograferen zou je een sluitertijd van 1/80ste minimum moeten halen, tenzij je de camera, en de ademhaling goed blokkeert.
            - bewegingsonscherpte van een persoon vermijden, doe je ook door de sluitertijd iets korter te maken. Voor een kleine, trage beweging zou je minstens 1/60ste moeten halen, Voor snellere bewegingen wordt het nog korter, Gewoon stappen bevriezen is al gauw 1/150ste.

            Denk ook aan je scherpstelpunt bij groot diafragma. De scherptediepte is heel beperkt. Als je bij de tweede foto voor het oog gaat, gaat het ei al niet meer scherp zijn. Persoonlijk zou ik gaan voor een iets kleiner diafragma, om zowel oog als ei scherp te hebben.

            Comment


            • #7
              Re: paasbaby

              Bedankt voor de tips vedeka!
              Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

              Comment


              • #8
                Re: paasbaby

                Jan, het meest is reeds gezegd door vedeka op deze foto's.

                Wat ik wel vind is: dat als je een serietje maakt, wat volgens mij hier gebeurd is, de WB gelijk moet staan. Maar dat is mijn mening.
                Wat betreft dat pipetje...dat werkt volgens mij héél correct maar het volstaat soms om één pixxel te verschuiven bij het klikken om een totaal andere WB te krijgen.
                Dus als je in twee verschillende foto's gaat klikken met je pipetje is het volgens mij haast onmogelijk om in de twee verschillende foto's tweemaal exact hetzelfde kleur te kiezen...met bovenstaande foto's als gevolg. Aangezien je spreekt van LR is het in die software ook perfect mogelijk je WB in te stellen dmv waarden. Bijvoorbeeld...en dit is louter een voorbeeld...dus geen evangelie...als je daglichtfoto's buiten maakt zou je bijvoorbeeld je WB gerust op de waarde "5500" kunnen instellen.(Afhankelijk van het tijdstip van de dag.) Jij als fotograaf hebt daar totale vrijheid in. Maar als je twee foto's van hetzelfde landschap presenteert zou ik toch voor mezelf graag twee maal dezelfde waarden willen.

                Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment


                • #9
                  Re: paasbaby

                  @ Marc: Bedankt voor de info. Beide foto's zijn op andere locatie en tijdstip van de dag (1ste namiddag, 2de voormiddag) gemaakt. De tweede is voor de venster, dus er valt veel daglicht binnen en de eerste is voor een kast.
                  Als je de witbalans voor beide foto's gelijk zet, dus dezelfde waarden, zien ze er dan ook hetzelfde uit?
                  Of speelt het toch mee, wanneer, hoe en waar je de foto maakt?
                  Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                  Comment


                  • #10
                    Re: paasbaby

                    Als het op twee verschillende plaatsen/tijdstipen/andere belichting gemaakt werd dan mag je mijn vorige commentaar vergeten.
                    Het feit echter dat je ze samen presenteert en mét verschillende WB doet hier wat afbreuk.
                    Als je in één sessie met dezelfde belichting en achtergrond de waarden gelijk zet zullen ze inderdaad ...tsja gelijk zijn. Zit je met andere belichting/achtergrond/kleuren...dan is iedere foto afzonderlijk te bekijken.

                    Groetjes
                    Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment

                    Working...
                    X