Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

    Hey,

    Ik studeer digitale fotografie 2 aan het CVO en nu hebben we recent leren flitsen. Voor mij is dit redelijk onbekend terrein.

    Ik werk met een Nikon D5100 en als flits gebruik ik een Nikon SB-600.

    Ik heb hier net geprobeerd een foto te maken.
    Eerst pas ik het zonesysteem toe om te kijken welke waarden ik moet gebruiken.

    Modus: Manueel
    Lichtmeting: Spotmeting
    Lichtgevoeligheid: ISO 400
    Diafragma: F/5,6
    Sluitertijd: 1/4s
    Brandpuntsafstand: 62 mm
    Nu zet ik de flits aan en maak ik met deze instellingen een foto (inclusief flits).
    Het is wel een foto zonder mensen, dus ik kan niet heel goed oordelen of deze scherp zou zijn.

    Nu is eigenlijk mijn vraag: Wanneer ik bijvoorbeeld deze instellingen zou gebruiken met flits, gaat mijn foto dan scherp zijn? Of dien ik met nog enkele zaken rekening te houden.
    Moet ik bijvoorbeeld flitsen op het eerste of het tweede gordijn.

    Het is zo, zou de eerste keer mijn flits willen gebruiken met een Paasfeest zondag en heb dus niet heel veel tijd om te oefenen.

    Ik had vroeger al wel eens met flits gewerkt op een feest, maar werkte toen in diafragma-voorkeuze en de sluitertijd veranderde toen automatisch in 1/60s en hierdoor wist ik dat de foto scherp zou zijn.

    Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

    Groetjes,

    xenium

  • #2
    Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Eerst pas ik het zonesysteem toe om te kijken welke waarden ik moet gebruiken.
    het zonesysteem is niet echt geschikt voor digitale fotografie, vermits deel van dat zonesysteem de ontwikkeling betreft.
    gebruik beter de "sunny 16 rule", als je ergens een houvast nodig hebt.