Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

    Hey,

    Ik studeer digitale fotografie 2 aan het CVO en nu hebben we recent leren flitsen. Voor mij is dit redelijk onbekend terrein.

    Ik werk met een Nikon D5100 en als flits gebruik ik een Nikon SB-600.

    Ik heb hier net geprobeerd een foto te maken.
    Eerst pas ik het zonesysteem toe om te kijken welke waarden ik moet gebruiken.

    Modus: Manueel
    Lichtmeting: Spotmeting
    Lichtgevoeligheid: ISO 400
    Diafragma: F/5,6
    Sluitertijd: 1/4s
    Brandpuntsafstand: 62 mm
    Nu zet ik de flits aan en maak ik met deze instellingen een foto (inclusief flits).
    Het is wel een foto zonder mensen, dus ik kan niet heel goed oordelen of deze scherp zou zijn.

    Nu is eigenlijk mijn vraag: Wanneer ik bijvoorbeeld deze instellingen zou gebruiken met flits, gaat mijn foto dan scherp zijn? Of dien ik met nog enkele zaken rekening te houden.
    Moet ik bijvoorbeeld flitsen op het eerste of het tweede gordijn.

    Het is zo, zou de eerste keer mijn flits willen gebruiken met een Paasfeest zondag en heb dus niet heel veel tijd om te oefenen.

    Ik had vroeger al wel eens met flits gewerkt op een feest, maar werkte toen in diafragma-voorkeuze en de sluitertijd veranderde toen automatisch in 1/60s en hierdoor wist ik dat de foto scherp zou zijn.

    Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

    Groetjes,

    xenium

  • #2
    Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Eerst pas ik het zonesysteem toe om te kijken welke waarden ik moet gebruiken.
    het zonesysteem is niet echt geschikt voor digitale fotografie, vermits deel van dat zonesysteem de ontwikkeling betreft.
    gebruik beter de "sunny 16 rule", als je ergens een houvast nodig hebt.

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Nu zet ik de flits aan en maak ik met deze instellingen een foto (inclusief flits).
    Het is wel een foto zonder mensen, dus ik kan niet heel goed oordelen of deze scherp zou zijn.

    Nu is eigenlijk mijn vraag: Wanneer ik bijvoorbeeld deze instellingen zou gebruiken met flits, gaat mijn foto dan scherp zijn? Of dien ik met nog enkele zaken rekening te houden.
    Moet ik bijvoorbeeld flitsen op het eerste of het tweede gordijn.

    Het is zo, zou de eerste keer mijn flits willen gebruiken met een Paasfeest zondag en heb dus niet heel veel tijd om te oefenen.
    neen, vermits je instellingen ingesteld zijn voor het aanwezige omgevingslicht, zal je flits daar niet veel aan toe voegen en wordt je onderwerp niet voldoende door de flits bevroren.

    Meet daarom eerst het omgevings licht met je camera (en niet met een zonesysteem), en wijzig daarna je instellingen zodanig dat je 1 à 2 stops onderbelicht.
    Als je flits in TTL op je camera staat, dan zal die flits die stops compenseren en je onderwerp goed belichten. Je onderwerp wordt dan scherp afgebeeld.
    Eerste of tweede gordijn hebben hier niets mee te maken.

    Staat je flits op je camera? Of los van de camera?

    oefen op een object in/buiten huis, en hou je camera losjes vast, zodat je in normale omstandigheden bewegings onscherpte zou hebben... je zal door die flits toch een scherpe foto hebben, van je onderwerp.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

      Of de foto scherp is of niet heeft niets met het flitsen te maken, maar de auto focus. Of de instellingen juist zijn, kan niemand je vertellen, want alleen jij weet hoeveel licht er was.

      Wat ik doe:
      camera op M
      de lichtmeter instellen op -1 á -2 door de diafragma, sluitertijd en iso keuze en dan de iso op 400 of 800.
      flits op iTTL
      Foto maken en kijken hoe het zit met de balans tussen omgevingslicht en flitslicht en dan moet je flits meestal op -1,5 of -2,5 EV zetten.
      Als kunst- of TL licht is dan de goede kleurfilter op de flits zetten(zit niet bij de SB600 maar die kun je los kopen), de flits flitst dan in dezelfde kleur als de omgeving.
      Langere sluitertijden met slow of rear gebruik je als je een beweging wil vastleggen met een bevroren punt erin.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        Meet daarom eerst het omgevings licht met je camera (en niet met een zonesysteem), en wijzig daarna je instellingen zodanig dat je 1 à 2 stops onderbelicht.
        Als je flits in TTL op je camera staat, dan zal die flits die stops compenseren en je onderwerp goed belichten. Je onderwerp wordt dan scherp afgebeeld.

        Staat je flits op je camera? Of los van de camera?

        oefen op een object in/buiten huis, en hou je camera losjes vast, zodat je in normale omstandigheden bewegings onscherpte zou hebben... je zal door die flits toch een scherpe foto hebben, van je onderwerp.
        Hey,

        Je zegt hier dat ik mijn instellingen zodanig moet zetten dat ik 1 à 2 stops onderbelicht. Dus als mijn instelling 1/4s is, zou ik deze bijvoorbeeld moeten instellen op 1/15s?

        Mijn flits staat op mijn camera.

        Ik gebruik geen statief voor op een feest, vermits dit nogal vrij onhandig is en veel plaats inneemt in een kleine ruimte.

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

          Of de foto scherp is of niet heeft niets met het flitsen te maken, maar de auto focus.
          Je kan de twee hebben:
          - Je hebt het over 'focus': Het onderwerp bevindt zich in de focus zone van
          - De OP heeft het over bewegingsblur: als de sluitertijd te lang is kan je 2 types motion blur hebben: Je beweegt de camera of je onderwerp beweegt (of alle 2 samen ook).
          - flitsen kan hier helpen door de zeer korte flitsbelichting die los staat van de sluitertijd.
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

            Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
            Je kan de twee hebben:
            - De OP heeft het over bewegingsblur: als de sluitertijd te lang is kan je 2 types motion blur hebben: Je beweegt de camera of je onderwerp beweegt (of alle 2 samen ook).
            - flitsen kan hier helpen door de zeer korte flitsbelichting die los staat van de sluitertijd.
            Als ik geen flits gebruik, ga ik sowieso bewegingsonscherpte hebben bij een sluitertijd van 1/4s en een brandpuntsafstand van 62mm. Dit kan inderdaad zowel dat het onderwerp beweegt (heb het nu getest op een key-board, dus deze zal wel niet bewegen ) of inderdaad dat ik de camera bewogen heb, omdat ik niet werk met een statief. Als ik nu een persoon zou fotograferen, zou het beide zijn als ik geen statief gebruik.

            Jij zegt hier in je reply dat een zeer korte flitsbelichting kan helpen die los staat van de sluitertijd. Wat bedoel je hier precies mee?
            Bedoel je flitsen (TTL) met de voorgestelde sluitertijd van 1/4s en zou mijn foto dan scherp zijn? Of wat bedoel je precies?

            Groetjes,

            xenium

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

              Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
              Hey,

              Je zegt hier dat ik mijn instellingen zodanig moet zetten dat ik 1 à 2 stops onderbelicht. Dus als mijn instelling 1/4s is, zou ik deze bijvoorbeeld moeten instellen op 1/15s?
              bijvoorbeeld ja... maar je kan ook je ISO wijzigen... of je diafragma... al naargelang je gewenste uitkomst...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

                Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
                Jij zegt hier in je reply dat een zeer korte flitsbelichting kan helpen die los staat van de sluitertijd. Wat bedoel je hier precies mee?
                je flits is steeds korter als je sluitertijd, daardoor heeft je sluitertijd geen invloed op de belichting van je onderwerp... echter wel invloed op het omgevings licht. je kan met beiden spelen om een gewenst effect te krijgen...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  je flits is steeds korter als je sluitertijd, daardoor heeft je sluitertijd geen invloed op de belichting van je onderwerp... echter wel invloed op het omgevings licht. je kan met beiden spelen om een gewenst effect te krijgen...
                  Ok, ik snap dat je hiermee kan spelen om een gewenst effect te krijgen, maar ik wil gewoon een foto nemen van wat ik zie, dus niet speciaals.

                  Speel ik dan misschien best op safe en werk ik met diafragma-voorkeuze?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

                    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht

                    Speel ik dan misschien best op safe en werk ik met diafragma-voorkeuze?
                    ja, als je gewoon een foto wilt nemen... dan zet je je flits op diafragma voorkeuze en dan zal de flits als invulflits werken... en dan wordt het een gewone foto...

                    ik zou je toch aanraden om manueel uit te proberen en eventueel terug te vallen op de invulflits als 't niet lukt... alhoewel je geen schrik moet hebben van manueel fotograferen. Je hebt trouwens nog 2 dagen om uit te proberen...

                    doe het volgende... neem een object, bepaal met je camera wat een goede belichting is (eventueel keuze vanb DOF), ga 2 stops onderbelichten door je sluitertijd OF je diafragma te wijzigen... en maak dan een foto met de flits op je toestel in TTL mode. Vervolgens wijzig je de sluitertijd: sneller en trager en zie wat dit doet met het omgevings licht en met je model...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

                      Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
                      Ok, ik snap dat je hiermee kan spelen om een gewenst effect te krijgen, maar ik wil gewoon een foto nemen van wat ik zie, dus niet speciaals.
                      Speel ik dan misschien best op safe en werk ik met diafragma-voorkeuze?
                      Is het feest binnen of (brrr koud) buiten? Een sluitertijd van 1/60 is een veilig limiet om bewegende mensen nog scherp te krijgen. Voor binnen, een 'keukenrecept' om te starten is 1/60 f/5.6 ISO800 met je flits op -0.5 compensatie. Je camera meter zou een onderbelichting tussen 1 en 2 stops moeten weergeven.
                      Heeft je toestel auto-iso? Een full-auto formula: Als het donker is kies dan voor sluitervoorkeuze, (Tv = 1/60), belichtingscompensatie tussen -1 en -1 2/3, auto ISO... laat het toestel het balans tussen diafragma en ISO zelf bepalen.

                      Volgende foto was genomen met de bovenstaande "keukenrecept": (1/60 f/5.6 ISO 800) Ik had wel een paraplu met flitsen in een hand, het toestel in de andere (spieren pijn verzekerd):
                      Zie hier een kleine blog entry van die dag: Light this party.



                      Als je bepaalde plichten hebt bij het nemen van die feest foto's zou ik veilig spelen, anders gebruik de gelegenheid om te experimenteren en als d_oracle zegt, doe eerst je huiswerk om de verschillende settings uit te proberen.
                      Last edited by maasg; 30 maart 2013, 11:31.
                      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                      Blog: www.gerardmaas.net
                      Port: www.gerardmaas.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen bij gebruik van manuele lichtmeting

                        Hey,

                        Het ziet er naar uit dat het feest binnen zal zijn, want het is niet zo een schitterend weer op dit moment en morgen waarschijnlijk ook niet.

                        Groetjes,

                        xenium

                        Comment

                        Working...
                        X